Minden hagyományos zenei fesztivál elmaradhatatlan részét képezik a zongoraestek és zenekarral kísért zongorakoncertek. Mivel hazánk zenei életében a zongoraestek nem sok vizet zavarnak – ez minden bizonnyal a cseh-szlovák zongoraiskola nem éppen világrengető színvonalával is összefügg –, valamennyi igazán jelentős zongoraművész fellépése szenzációval egyenlő.
Tizenöt nap zenével – III.
Grigorij Szokolov Beethovenje az aszkétikus érzékenységet ötvözte a dallamívek tragikus szépségévelKéprachívum A zenei ünnepségek másik zongoraestje – bár nem ment hasonlóképpen szenzációszámba – szintúgy a fesztivál legértékesebb pillanatai közé tartozik. Škuta Miklós, az ifjabb nemzedékhez tartozó egyik legjelentősebb előadóművészi egyéniségünk hatalmas feladatra vállalkozott: Bach monumentális billentyűs ciklusát, a Goldberg-variációkat szólaltatta meg a Duna melletti Moyzes-teremben. Tervének megvalósítása a legszigorúbb követelményeknek is megfelelt. Škuta remekül érzékeltette a zenei ívek feszültségét, meggyőzően különböztette meg hangban és karakterben az egyes változatokat, könnyedén vette a ciklusban rejtőző hatalmas technikai akadályokat. Nem volt az ő Bachja romantikus, sem professzori módon hideg, hanem maradéktalanul átgondolt, diszkréten érzelemdús, természetesen emberi.
Két zongorista mutatkozott még be az idei ünnepségeken, mindketten zenekari kísérettel: Ivan Moravec és Daniela Varínska. E két fellépés jócskán elmaradt Škuta és Szokolov teljesítményétől. Moravec cseh zongorista – bár a nagy nevek közé tartozik – játéka cseppet sem nyűgözött le, legalábbis engem nem. El kell ugyanakkor ismerni, hogy kevesen képesek egy koncerten egymás után két zongoraversenyt eljátszani; Moravec igen, mégpedig Franck Szimfonikus variációit és Ravel G-dúr zongoraversenyét. Ez nagy manuális képességekről és erőnlétről tanúskodik. Moravec zongorázása azonban számítóan kiszámított, hideg, szinte szívtelen. Árnyalása, hangjának teljessége, vitalitása nagy kívánnivalókat hagy maga után. Elképzelni sem tudom, hogy Moravecnek öröme telik saját játékában...
Daniela Varínska szlovák zongoraművésznő heroikus harcot vívott Brahms B-dúr zongoraversenyének hatalmas technikai nehézségeivel. E harc sikeres megvívásáért elismerés járt Varínskának, ugyanakkor véleményem szerint maga Brahms zenei üzenete húzta itt a rövidebbet, mivel a művésznőnek kevés ereje maradt zengőbb színek, nagyvonalúbb hangerőbeli árnyalatok, frissebb tempók megjelenítésére, felszabadultabb, szenvedélyesebb zongorázásra.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.