MOZIJEGY: Valahol Magyarországon

<div>Ha nem is tökéletes a film, azért minden rosszindulat nélkül mondhatom, hogy hatalmas teljesítmény, amit Goda Krisztina véghezvitt: eljutni a Csak szex és más semmitől a Veszettekig szinte felfoghatatlan dolog. Kicsit egyértelműbben: eljutni az infantilizmustól az egészen ügyes próbálkozásig tényleg akkora út, hogy az ember hajlamos sok mindent megbocsátani.&nbsp;</div><div>&nbsp;</div>

Tény, hogy a Veszettek tele van olyan hibával, amit tanulással nem lehet kiküszöbölni, és ilyen értelemben nagyon magyar alkotás: próbáljuk utolérni Amerikát, úgy megrendezni a jeleneteket, hogy a világ túlsó felén is tátsák a szájukat, csak hát a világ túlsó felén húsz éve tartottak itt (mondjuk, emlékeinkből előkúszik az Amerikai história X). A lényeg persze az a gondolat volna, hogy arról beszéljünk, amit csak mi tudunk, csak mi ismerünk: van ez a keleteurópai sors, és megannyi borzalmas dolog, de vannak szép pillanatai is, csak el kell mesélni. Nincs is ezzel semmi baj, de azt nehéz felfogni, miért akar a film mindenről beszélni, miért nem elég, hogy elmondja egy fiatal történetét – tessék, van ilyen sors is Magyarországon. Pedig Máté és a többi vidéki srác története olyan, mint egy ókori tragédia: rohanunk a veszedelem felé, és végig tudjuk, hogy dehogy lesz itt sportolói karrier… Nézzünk egy sikerült jelenetet: a fiú és az egyik lány versenyezik, egymásra mosolyognak, és szinte önkívületi állapotban rohannak, de a nyomor csak nem akar eltűnni. Itt kellene azt mondani, hogy stop, és róluk mesélni. Nem ez történik. Jön a másik cselekményszál, és bár a kettő egy idő után összefonódik, mégis megmarad az érzés, hogy nagyjából így lehet elrontani egy ígéretes mozit.  Az alkotók magyarosították az amerikai társadalmi drámákat: Chevrolet helyett van elektromos bicikli, meg vidéki rendőrfőnök, aki félkatonai szervezetet hoz létre fiatalokból. Jól sejtjük, mi fog történni – formát kap a gyűlölködés, a megteremtett rend látszólagos, fortélyos félelem igazgat. Leírva talán jól hangzik, de a megvalósítás már kevésbé sikerült, helyenként egyenesen amatőr. Ráadásul bátortalan is a film: ha már a gárdára utalgat, akkor van, amit ki kellene mondani, mégis csak sejteti. Mindezek miatt haragudhatnék a Veszettekre, de egyszerűen nem megy, mert így is átjön a kilátástalanság keserűsége. Plusz nem tudok nem arra gondolni, hogy végre mindenki megismeri ifj. Vidnyánszky Attilát, aki eddig az egyetemi színpadon bujkált, most viszont itt van, és olyan természetességgel játssza el a nincstelen fiút, hogy érte, miatta mégis megérte leforgatni – és megnézni – a filmet.  Gera Márton  Veszettek. Magyar filmdráma, 115 perc, 2015. Rendezte: Goda Krisztina. Szereplők: ifj. Vidnyánszky Attila, Klem Viktor, Fenyő Iván, Molnár Piroska.  
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?