<p>Vámpírfilm? Hasonlóan az olyan sikerfilmekhez, mint az Interjú a vámpírral vagy a Penge, vagy az Alkonyat, vagy a…Több annál. Perverz gyerekrománc? Nem igazán. Svéd kultuszmozi? Nos…</p>
Mezítláb a véres hóban
Nehezen kategorizálható e skandináv gyöngyszem. John Ajvide Lindqvist kabarékomikus sikerkönyve már majd’ két éve íródott át nagyvászonra, hozzánk azonban csak a közelmúltban jutott el. A filmkritikusok odáig voltak a látottakért, a tekintélyes Empire magazin az év mozifilmjeként jegyezte. A nézőket azonban megosztotta az öldöklő angyalka története.
A nyolcvanas évek Svédországában járunk, kietlen, hófútta utcák, elhagyatott játszóterek között. „Vérszegény”, megfáradt arcok között él Oskar, akit az osztálytársai terrorizálnak, az édesanyja hanyagolja, míg az apja a pálinkásüveg-hegyeken is túl lakik. Rubik-kockájának köszönhetően megismerkedik egy egészen különös kislánnyal, Elivel, aki talán nem is olyan kicsi, s talán nem is lány. A magányos legényke érdeklődéssel vegyített félelemmel szemléli e különös jövevényt: „… be- és kisurrant az árnyékból, gyorsan és csendesen mozgott, és távol maradt a Naptól…” Sorsuk összefonódik, s egymásba csimpaszkodva próbálnak meg küzdeni a rájuk leselkedő veszélyekkel.
A kiszipolyozott vérszívómítosz feneketlen kosarában egészen különös mozzanatokat ragadtak meg a készítők. Belépőként tökéletes választás. Ugyanakkor számos tradicionális elemet is beépítettek az éji vadász történetébe. A marások hangját szalámiba való harapással, míg a vérszívást joghurtok szürcsölésével helyettesítették a filmesek.
A bestsellerben több szálon futnak az események, a nyesések azonban jót tettek az elkárhozott lélek titokzatosságának megőrzéséhez. Elit elképesztő intenzitással alakítja a bűbájos kislány, Lina Leandersson, apellátának helye nincs. A morzejelekkel való kommunikáció, a tizenévesek kapcsolatának kialakulása és megerősödése, vagy a medencés jelenet pedig filmtörténeti fontossággal bírnak!
A nyári hónapok slágereként érkezik hozzánk az Alkonyat harmadik része, napfogyatkozást idézve elő a pénztáraknál. E bájos, ritka kis alkotás alig-alig pislákoló fényét gyorsan kioltja majd. Jön azonban egy újabb forduló! A káros ötlethiányban sínylődő jenki filmipar megvásárolta Thomas Alfredson filmjének jogdíjait, így Matt Reeves két Cloverfield között lerendezheti a felmelegített produkciót, Let Me In címmel. Filmesítenék meg inkább a Döberki Rém históriáját!
Kaszás Dávid
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.