Ha pénzben ínséges időket él is, tehetségben továbbra sem szűkölködik a lengyel film. Az elmúlt évek két legjelentősebb opusában, a Jerzy Hoffman rendezte Tűzzel-vassal és az Andrzej Wajda által megkomponált Pan Tadeusz című, nagy lélegzetű, kosztümös történelmi darabokban már a magyar közönség is láthatta Michal Zebrowskit.
Már elbúcsúzott pan Tadeusztól
Michal Zebrowski most a szlovák Tátrában forgat Agnieszka Holland Jánošík-filmjében, amellyel a hol Párizsban, hol Los Angelesben élő neves lengyel rendezőnő az amerikai közönséget is szeretné megcélozni.
Biztosan tud róla: 1999 óta a szakma és a közönség a lengyel film új Olbrychskijét látja önben.
Nem szeretem az ilyen hasonlítgatásokat. Szerintem semmi értelme. Daniel Olbrychski a lengyel film óriása, hozzá képest én még nagyon keveset tettem le az asztalra. Igaz, az elmúlt években szerencsém volt. A lengyel mozi két nagy klasszikusával, Jerzy Hoffmannal és Andrzej Wajdával dolgozhattam, ráadásul olyan filmekben, amelyek klasszikus anyag, Henryk Sienkiewicz és Adam Mickiewicz művei alapján készültek.
Az egyik filmet épp, hogy befejezte, már ment is a másikba.
Pontosan így történt. 1998 júniusában befejeződött a Tűzzel-vassal forgatása, júliusban pedig elkezdtük a Pan Tadeuszt. A két film bemutatója között csak azért telt el tíz hónap, mert Wajda, nagyvonalúan, „időt adott” Jerzy Hoffman alkotásának. Egyszerűen elhalasztotta a premiert, hogy a közönségnek legyen elég ideje látni és szeretni kollégája munkáját.
A Pan Tadeuszra így is többen váltottak jegyet.
De a Tűzzel-vassalt is több mint hatmillióan látták. A Pan Tadeusz aztán ezt a rekordot is megdöntötte.
Hét évvel ezelőtt, amikor végzett a varsói színművészeti főiskolán, ön is rekordokat döntött. A Dühöngő ifjúságban nyújtott teljesítményéért a legjobb alakítás díját kapta, majd a lódzi fesztiválon mint a legtehetségesebb pályakezdő három különböző díjban részesült. 2000-ben pedig a legjobb lengyel színész címmel tüntették ki.
Feladatok nélkül senki sem tudja bizonyítani, mire képes. Bennem nagyon jó rendezők bíznak, így könnyebb megmutatnom, miért döntöttem a színészi pálya mellett. Az elmúlt pár évben Jan Englerttel, Feliks Falkkal, Zbigniew Zapasiewiczcsel és Filip Bajonnal is dolgozhattam, és mindegyiküktől jelentős szerepet kaptam.
Tűz és lobogás, erő és energia élteti minden alakítását.
Erre én most mit válaszoljak?
Hallgatni is lehet. Lyukat nézni a földbe.
Akkor inkább hallgatok. Amúgy is gyötrődő, önmarcangoló ember vagyok.
Karlovy Vary idei fesztiválján sem volt bőbeszédű, amikor Agnieszka Holland készülő filmjét, a szlovák népi hőssé lett hegyi legény történetét „reklámozta”. Pedig a Tűzzel-vassal című filmmel a cannes-i fesztiválon, a Pan Tadeusz-sal meg Berlinben is jelen lehetett.
Nem szeretem az efféle csinnadrattákat. Én egy magányos farkas vagyok.
A magányost még elhiszem, de hogy farkas...
Nemes, öntörvényű állat.
Jó, akkor behelyettesítem. Nemes, öntörvényű színész.
Öntörvényű. De ésszel és érzelemmel.
Wajdához ilyen úton jutott el?
Több szerepben látott. Tévéfilmekben gyakran játszom romantikus hősöket. De a próbafelvételt így sem hagytuk ki.
Agnieszka Holland?
Furcsa helyzet. Külföldi produkció lengyel rendezővel. Még utaznom sem nagyon kell. A film jelentős részét Szlovákiában forgatjuk.
Engedjen meg még egy kérdést Daniel Olbrychskival kapcsolatosan. Találkoztak, dolgoztak már együtt. A lelki rokonság szóba sem jött kettőjük között?
De igen. A Tűzzel-vassal forgatásán valóban megkedveltük egymást. Daniel nagyon rendes ember. Felajánlotta a párizsi ügynökét, hogy bízzam rá magam.
És már rá bízta?
Megyek, ha hívnak. De ha nem, az sem baj. A Teatr Atheneum tagja vagyok Varsóban. Ez az egyik legjobb színház nálunk. Az én életemben pedig a színpad ugyanakkora öröm, mint a film.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.