<p>Paul Cézanne két befejezetlen vázlatára bukkantak amerikai restaurátorok a francia posztimpresszionista festő két alkotásának a hátoldalán.</p>
Két ismeretlen Cézanne-vázlatot találtak Philadelphiában
Philadelphia |
A vázlatokat - az egyik egy ceruzarajz, a másik egy akvarell - valószínűleg senki sem látta a 20. század eleje óta - közölte szombaton a pennsylvaniai székhelyű Barnes Alapítvány. A restaurátorok akkor találtak rájuk, amikor Cézanne két tájképet ábrázoló akvarelljén, a The Chaine de l'Etoile Mountains és a Trees címűn állagmegőrző munkálatokat végeztek. Az alapítvány alapítója, Albert Barnes 1921-ben vásárolta a két műalkotást Leo Stein amerikai gyűjtőtől. Valószínűleg egyáltalán nem tudott arról, hogy mit rejt a festmények hátoldala - mondta Martha Lucy, a Barnes Alapítvány kurátora. Ezek a vázlatok ablakot nyitnak Cézanne alkotói folyamatára, ami igazán felbecsülhetetlen - tette hozzá a kurátor. A The Chaine de l'Etoile Mountains hátoldalán a szakemberek egy olyan vázlatot találtak, amelyen Cézanne fákat kezdett el grafitceruzával rajzolni, majd festékre váltott, ám a mű közepe annyira kezdetleges, hogy nehéz meghatározni, mit akar ábrázolni. A Trees című kép hátoldalán színes házakat ábrázoló részletesebb akvarell vázlatra bukkantak. Az akvarelleket már korábban is kivettük a keretükből, ám mindkettő hátoldala barnapapírral volt fedve. Ez az egyik oka annak, hogy állagmegőrzést kellett rajtuk végezni. A barnapapír igen savas és savmentes papírra akartuk lecserélni - magyarázta Barbara Buckley, az alapítvány egyik igazgatója, fő festményrestaurátora a The Philadelphia Inquire című napilapnak. A most felfedezett vázlatokat április 10. és május 18. között be fogják mutatni kétoldalú keretbe helyezve, hogy a képek mindkét oldala jól látható legyen. A posztimpresszionista festőktől nem állt távol az a gyakorlat, hogy vázlatkönyveik papírlapjainak vagy nagyméretű vásznainak mindkét oldalán dolgozzanak. 1906-os haláláig Cézanne több ezer rajzot készített, számos olajfestményeihez való előkészület gyanánt készült, jó néhányat pedig csak a színekkel és vonalakkal való kísérletezés miatt vetett papírra. A Barnes Alapítványt 1922-ben hozták létre, gyűjteményében 365 papíralapú műalkotás van főként amerikai és európai művészek alkotásai az 19. század végéről, 20. század elejéről.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.