Családi meló Budapesten

<p>Bruce Willis megöregedett, a haja már a múlté, de még így is fél kézzel intézi el a terroristákat. A véres atléta és a sebhelyekkel tarkított arc is a régi. A Die Hard-érzés a sorozat ötödik részére azonban teljesen elveszett.</p>

[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"105260","attributes":{"alt":"","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image"}}]]

 Szögezzük le az elején, hogy a Drágább, mint az életed nem rossz film. Minden megvan benne, ami az ilyen stílusú mozitól elvárható, pörgős akciók, keménykötésű hősök, jól adagolt humor. Annak fényében azonban, hogy ez egy olyan kultikus franchise legújabb darabja, mint a Die Hard, pocsék film. Az 1988-ban a Drágán add az életed című epizód, amellyel indult a széria, pörgős egysorosai mellett emberközpontúságával fogta meg a közönséget. John McClane leszámol ugyan egy seregnyi terroristával, de addig véresre zúzza magát, fogcsikorgatva tépi ki talpából az üvegszilánkokat, és még fehér atlétatrikója is teljesen összekoszolódik. Nem beszélve a feleségével folytatott hétköznapi családi vitákról. Ennek az emberi ábrázolásnak köszönhetően tudták feszültséggel és realizmussal – már amennyire egy akciófilm realista lehet – megtölteni filmjüket az alkotók. Érvényes ez az első három részre. Tudtuk ugyan, hogy McClane nem fog meghalni a vásznon, de azt nem, hogy mikor találják el, mikor temeti maga alá egy állvány, vagy mikor esik le egy több méter magasan kifeszített drótkötélről. Ezt a feszültséget sikerült teljesen kiiktatni a negyedik és az ötödik részre. Egész pontosan, a széria akkor veszítette el minden varázsát, amikor a Legdrágább az életedben (negyedik felvonás) Bruce Willis egy rendőrautóval kiiktatott egy katonai helikoptert. Bár a jelenet utáni párbeszéd némiképp idézi a sorozat megszokott stílusát. McClane körül minden romokban hever, lángoló autók veszik körül, ő maga pedig véres fejjel kapkodja a levegőt az aszfalton fekve, mire a társa megszólal: „Egy verdával leszedett egy helikoptert!” Willis egy félmosoly kíséretében válaszol: „Nem volt több töltényem.” Innentől kezdve pedig jöttek az elszálltnál elszálltabb jelenetek, amelyeknek a „csúcspontja” a kamion és a vadászgép közti ütközet volt. Sajnos ez a tendencia folytatódik a Drágább, mint az életedben is. McClane 10 perc alatt két kocsit zúz totálkárosra – közben leüti az orosz stricit megtestesítő Kamarás Ivánt – ő azonban szinte karcolás nélkül száll ki a kocsikból. Több emeletnyit zuhan, nem is egyszer, sőt ismét leszed egy helikoptert, fegyver nélkül… Ezek a jelenetek mintapéldái annak, hogyan lehet egy kiemelkedő széria legújabb darabját tucatmozivá süllyeszteni. Miként lehetett volna megmenteni a filmet? Mondjuk, jó karakterekkel! De ez sem sikerült, a terroristát alakító Cole Hauser répát rágcsálva nemcsak ripacs, de egyáltalán nem is rémülünk meg tőle. A répa pedig olcsó koppintás a Golyózápor című moziból, ami eleve az akciófilmek paródiája. Akkor most, hogy is van ez? Olyan gonoszt kellene komolyan vennünk, aki egy paródiából koppintotta a réparágcsálást? Samuel L. Jackson és Justin Long után Willis megint kapott egy társat, az ausztrál Jai Courtney személyében, aki nem mást formál meg, mint McClane „pici” fiát. Sajnos az elődök nyomába sem ér, teljesen súlytalan, jellegtelen, és ezen még az a kevéske családi dráma sem segít, amit a moziba belecsempésztek. Humorfaktornak ugyan jó, ahogy apa és fia évődik egymással, de itt és most ez kevés, főleg ha az előző részeket vesszük figyelembe. Bruce Willis azonban még mindig Bruce Willis, csípőből tüzel, a legkilátástalanabb helyzetben is képes elsütni egy jó poént, és még mindig jól áll rajta az átvérzett, szétszakadt atlétatrikó. Történet? Csak a szokásos, terroristák minden mennyisében. McClane-nek és fiának a Moszkvának álcázott Budapestről kell kimenekítenie egy fontos politikai foglyot. Ebben olyan keménylegények próbálják megakadályozni, mint az epizódszerepekben feltűnő Ganxsta Zolee, Árpa Attila és Növényi Norbert.John Moore, a rendező azt nyilatkozta az elvárásokkal kapcsolatban, hogy: A közönség nagyon ért a cinikus lehúzáshoz bármelyik filmnél, egy franchise esetében meg pláne. A lécet mindig magasabbra kell tenni! Nos, a Die Hard trilógia olyan magasra tette a lécet, hogy a negyedik lendületesen le is verte, az ötödik résznek viszont esélye sem volt még csak megközelíteni sem. Noha sem a kritikusok, sem a közönség nem rajongott a moziért már most hallani lehet olyan hírekről, hogy lesz hatodik rész. 
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?