César-díjak – Egy thriller söpörte be a legtöbb díjat

César-díjak – Egy thriller söpörte be a legtöbb díjat

Dominik Moll legújabb thrillere, a La Nuit du 12 (12-e éjjele) című film söpörte be a legtöbb elismerést a francia Oscar-díjnak is nevezett César-díj kiosztóján: az alkotást, amely egy kisvárosi kegyetlen gyilkosság nyomozásának történetét dolgozza fel, hat kategóriában díjazta péntek este a francia filmakadémia.

A tíz kategóriában jelölt rendőrdráma elnyerte a legjobb filmnek, a legjobb rendezésnek, a legjobb adaptációnak (Gilles Marchand és Dominik Moll), a legjobb hangmérnöki munkának (Francois Maurel, Olivier Mortier és Luc Thomas) és a legjobb mellékszereplőnek (Bouli Lanners) járó elismerést, a film főszerepét alakító 37 éves Bastien Bouillon pedig a legígéretesebb színésznek járó szobrot vehette át.

A krimi egy megtörtént párkapcsolati brutális gyilkosságot követő nyomozást dolgoz fel rendőrségi jegyzőkönyv alapján, de a nyomozás nehézségein túl a nők és férfiak közötti kapcsolatok természetét is vizsgálja.

A párizsi Olympia koncertteremben rendezett 48. César-díjátadó egyik nagy győztese Benoit Magimel, aki a tavalyi év után ezúttal is átvehette a legjobb színésznek járó César-díjat Albert Serra katalán rendezőnek a Tahitin játszódó Pacification (Békítés) című filmjében nyújtott alakításáért. Ez az első alkalom, hogy két egymást követő évben ugyanaz a színész kapta meg az elismerést. Tavaly az Emmanuelle Bercot rendezésében készült Amíg lehet című filmdrámában nyújtott alakításáért díjazták a 48 éves színészt.

„Nem gondoltam volna, hogy színészként ekkora szabadságom lesz ebben a filmben, nem gondoltam, hogy lehet ilyen szabadnak lenni. A mai este eléggé őrült pillanat. Nem gondoltam, hogy valaha is kapok egy második Césart. Azt hiszem, visszavonulok. Nem voltam felkészülve erre a második Césarra” – mondta örömében Benoit Magimel, miután átvette a díjat.  

A cannes-i fesztivál versenyprogramjában bemutatott Pacification című film kapta meg a legjobb operatőri munkáért (Artur Tort) járó szobrot is.

A legjobb színésznőnek járó Césart a belga Virgina Efira érdemelte ki a 2015-ös párizsi merényletsorozatot a túlélők szemszögéből feldolgozó Revoir Paris (Párizst újralátni) című dráma főszerepéért. A szintén a cannes-i fesztiválon debütált filmet Alice Winocour rendezte.

A legjobb forgatókönyv díját Louis Garrel, Tanguy Viel és Naila Guiguet kapta a Családban marad című vígjátékért. A filmben nyújtott alakításáért vehette át Noémie Merlant a legjobb női mellékszereplő díját. Az önéletrajzi ihletésű komédiát Louis Garrel rendezte.

A legjobb külföldi filmnek járó Césart a spanyol Rodrigo Sorogoyen Szörnyetegek című filmje nyerte el. A thriller két héttel ezelőtt kilenc elismerést kapott a spanyol filmakadémia Goya-díjainak átadóján. A spanyol film főszerepeit két francia színész, Denis Menochet és Marina Fois alakítja.  

Az elsőfilmes César-díjat Alice Diop vehette át a Saint Omer című filmdrámáért. Az alkotás tavaly elnyerte a velencei filmfesztiválon a zsűri nagydíját és a legjobb elsőfilmnek járó elismerést is.

A legígéretesebb színésznőnek járó Césart a 26 éves Nadia Tereszkiewicznek ítélte a filmakadémia, a cannes-i fesztiválon nagy sikert aratott Les Amandiers című film főszerepében nyújtott játékáért. Az alkotás rendezője Valeria Bruni-Tedeschi.

Két César-díjat kapott – a legjobb jelmezért (Gigi Lepage) és a legjobb díszletért (Christian Marti) – a Simone, le voyage du siecle (Simone, a század utazása) című film Olivier Dahan rendezésében, aki a néhai Simone Veil francia holokauszttúlélő miniszter, az Európai Parlament egykori elnöke életét dolgozta fel.

Szintén két César-díjjal jutalmazták, a legjobb filmzenéért (Irene Drésel) és a legjobb vágásért (Mathilde Van de Moortel) az A plein temps (Teljes időben) című filmet, amelyet Eric Gravel rendezett.

A legjobb vizuális effektekért Laurens Ehrmann kapta az elismerést a Jean-Jacques Annaud rendezésében készült Notre-Dame brule (Ég a Notre-Dame) című filmben végzett munkájáért.

A legjobb dokumentumfilmnek járó Césart a francia munkások életéről szóló Retour a Reims (Visszatérés Reimsbe) című alkotás, Jean-Gabriel Périot rendezése kapta.

Az életműért járó tiszteletbeli César-díjat idén David Fincher vehette át. A szobrot Virginie Efira és Brad Pitt filmszínészek adták át az amerikai rendezőnek, akit állva ünnepelt a francia filmes szakma.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?