Az iráni rendező helyett lánya, Baran Raszulof vette át a díjat (Képarchívum)
Az aktuális kérdések filmfesztiválja
Mohammad Raszulof iráni ellenzéki rendező Nincs gonosz című alkotása érdemelte ki a legjobb filmnek járó Arany Medve díjat a 70. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon. A győztes nem tudott részt venni a díjkiosztó gálán, mert nem kapott kiutazási engedélyt hazája hatóságától.
Az elismerést lánya, Baran Raszulolf vette át helyette a világ legnagyobb filmes közönségfesztiváljaként számon tartott Berlinalén. Az iráni–német–cseh koprodukcióban készült alkotás négy epizódból áll, központi témája az iráni jogrendben is szereplő és évente több százszor alkalmazott halálbüntetés. A film világpremierjét a Berlinalén tartották pénteken, a kritikusok felkavaró mesterműként jellemezték.
Mohammad Raszulof hatéves, majd fellebbezés után egy évre csökkentett börtönbüntetést kapott, amiért a 2009-es iráni elnökválasztás után részt vett a teheráni rezsim elleni tüntetéseken. A filmezéstől ugyan nem tiltották el, de munkáját rendkívül nehéz körülmények között végzi, és alkotásait nem vetíthetik hazájában.
Baran Raszulof a film producere, Kaveh Farnam társaságában vette át a díjat. Mint mondta, az édesapja hiánya és az elismerés együtt végletesen vegyes érzésekkel tölti el, egyszerre nagyon szomorú és nagyon boldog. Kaveh Farnam gyújtó hangú, rövid beszédében kiemelte, hogy a falak nem tudják feltartóztatni az eszméket, a hitet és a szerelmet, csak arra alkalmasak, hogy a diktatúrák körbezárják saját magukat. Az Arany Medve szobrocskát a magasba emelve hozzátette: „Ez a kis barátunk nemsokára a hazámba utazik, és elmondja Mohammadnak, hogy nincs egyedül, Mohammad pedig megmutatja neki, hogy milyen sok békés és barátságos ember él Iránban.”
A fesztivál új vezetése – Carlo Chatrian művészeti igazgató és Mariette Rissenbeek ügyvezető igazgató, illetve az Oscar-díjas brit színész, Jeremy Irons vezette zsűri így tovább vitte az aktuális társadalmi és politikai kérdéseket tárgyaló filmekre nyitott szemleként számon tartott Berlinale évtizedes hagyományait.
Ez a tendencia számos további díjban is megmutatkozott. A zsűri nagydíját például Eliza Hittman amerikai rendező kapta Soha ritkán néha mindig (Never Rarely Sometimes Always) című alkotásáért, amely egy 17 éves lány nem kívánt terhességéről szól, a legjobb rendezésért járó díjat pedig a dél-koreai Hong Sangoo vehette át A nő, aki futott című filmjéért, amelynek főszereplője a férje üzleti útja révén első alkalommal próbálkozik az önálló élettel.
Az egykori fesztiváligazgatóról, Alfred Bauerről elnevezett díjat idén megszüntették, miután a Die Zeit című hetilap új adatokat tárt fel a névadónak a náci kultúrpolitikában betöltött – és a második világháború után elhallgatott – szerepéről. Helyette A 70. Berlinale különdíja néven osztottak ki egy Ezüst Medvét, amelyet Benoit Delépine és Gustave Kervern kapott az Előzmények törlése (Effacer l'historique) című szatírájáért, amely az internet, az okostelefon, és különösen a közösségi média használatáról szól. Az egyik társrendező, Benoit Delépine a díj átvétele után telefonját felemelve azt mondta: minél több adathoz adunk hozzáférést ennek a készüléknek, annál kevesebb marad a fejünkben.
A legjobb női alakításért járó Ezüst Medvét Paula Beer német színésznő kapta az Undine című filmben nyújtott alakításáért. A legjobb férfi színésznek járó díjjal Elio Germanót, az El akartam rejtőzni (Voleva nascodermi) című olasz film főszereplőjét tüntették ki, aki a Berlinale másik olasz versenyfilmjében, a Rossz mesékben (Favolacce) is főszereplő. Ennek a filmnek a két társrendezője és társ-forgatókönyvírója, Fabio és Damiano D'Innocenzo a legjobb forgatókönyvért járó Ezüst Medvét vehette át.
A fő díjakat – az Arany Medvét és az Ezüst Medvéket – a nemzetközi zsűri tagjai adták át a több ezer vendég részvételével tartott gálán. Kiemelték, hogy a mezőny nagyon erős volt, de biztosan nem hoztak rossz döntést. Jeremy Irons szerint heves viták után ítélték oda az elismeréseket, „de a vetítővásznon megjelenő tengernyi tehetséget tekintve ennek így is kellett lennie”.
A nagyjátékfilmes szekció mellett egy sor további szekcióban is kiosztottak díjakat. Átadták a többi között a rövidfilmes versenyprogram 20 ezer euróval járó, Audi Short Film Award nevű elismerését Adrien Merigeau francia rendezőnek Genius Loci című munkájáért. Az elismerést a fiatal magyar animációs rendező, Bucsi Réka nyújtotta át, aki Solar Walk című műve révén 2018-ban ugyanezt a díjat nyerte el, és idén zsűritagként tért vissza a fesztiválra.
Még pénteken adták át a fesztivál életműdíját, amellyel Helen Mirrent tüntették ki. Az orosz származású Oscar-díjas brit színésznő kiemelte: úgy tekint magára, mint aki brit és egyben európai, és ez mindig így lesz, brexit ide vagy oda.
A Berlinale a cannes-i és a velencei mellett a legjelentősebb a nemzetközi filmfesztiválok sorában, látogatóinak száma rendre félmillió körül van. Idei költségvetése 27,2 millió euró volt. A szemle a magyar filmművészet számára is fontos bemutatkozási fórum, fődíját, az Arany Medvét 2017-ben Enyedi Ildikó nyerte el Testről és lélekről című alkotásával.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.