<p>A Westworld bezárta kapuit, és 2018-ig biztosan nem nyitja ki újra. A 10. részben rengeteg kérdésünkre kaptunk választ, de az alkotók gondoskodtak arról, hogy, akinek igazán tetszett az első évad, tűkön ülve várja a két év múlva esedékes folytatást. </p>
Álmodik-e Dolores elektronikus bárányokkal?
A sorozat pilotjáról itt írtunk bővebben. A cikk további része spoileres és eléggé szubjektív lesz. A címbeli utalás a Szárnyas fejvadászra nem azért történt, mert jópofán hangzik (na jó, ezért is) hanem azért, mert Ridley Scott kultikus filmje és a Lisa Joy valamint férje, Jonathan Nolan jegyezte HBO sorozat nagyon is hasonló témaköröket boncolgat. Noha a sorozat messze van a kultstátusztól, aminek az egyik legfőbb oka az lehet, hogy az írók minimum 2-3 résszel túlírták a története. Az egész sorozatot 10 helyett 5-6 részben is el lehetett volna mesélni, és akkor nem lett volna az, hogy a sorozat közepére teljesen leül a cselekmény, és több sehova sem vezető szemfényvesztéssel és trükkel kell fenntartani a nézők érdeklődését. [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"258191","attributes":{"alt":"","author":"Forrás: imdb.com","class":"media-image","height":"320","style":"width: 620px; height: 413px;","title":"","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]] Ami még ennél is nagyobb baj, hogy egy szereplőt sem lehetett igazán megkedvelni. A Szárnyas fejvadászban a gonoszként feltűntetett replikánsokkal is lehetett rokonszenvezni, ahogy az ő begyűjtésükre felbérelt Rick Deckard fejvadász sorsa is érdekelte a nézőt. A Westworldben igazából csak William háttérsztorija van kibontva teljesen, látjuk, ahogy a naiv és becsületes fiatalemberből egy cinikus, bármire képes, megkeseredett ember lesz. Akit csak az vezérel, hogy végigjátssza a park összes küldetését, és ezért bármire képes. Én személy szerint kedveltem, nem egy patyolattiszta lelkületű hős, sokkal inkább egy igazi, gyarló ember. De mint említettem, a célja elérése érdekében bármire képes, így az érzékenyebb nézők biztos nem zárták a szívükbe. A parkban „élő” robotokkal sem tud mit kezdeni a néző, elvégre ott az előítélet, hogy ők „csak” robotok. Másrészt bármit is tesznek, nincs semmiféle következménye. Ha a narratívájukban az volt megírva, hogy meghalnak, akkor bizony meg is halnak, tehetnek ellene bármit (lásd, Teddy). Másnap, pedig miután a park technikusai újraindították a memóriájukat és megjavították őket, ismét úgy kezdenek neki a napnak, mintha mi sem történt volna. [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"258192","attributes":{"alt":"","author":"Forrás: imdb.com","class":"media-image","height":"320","style":"width: 620px; height: 413px;","title":"","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]] Persze nem véletlen, hogy a sorozat hetente több millió nézőt ültetett le a képernyő elé. A színészek zseniálisak voltak, Anthony Hoppkins, Ed Harris neve egyébként is garancia volt a minőségi színjátszásra, Evan Rachel Wood, Thandie Newton, Jeffrey Wright is felnőtt hozzájuk. Egyedül talán a Williamet alakító Jimmi Simpson volt halványabb, de véleményem szerint az ő kasztingja alapból félre csúszott. A látvány is átlagon felüli volt, ami nem is csoda, hisz a sorozat 100 millió dollárba került. A sok szemfényvesztés mellett azért a készítők okosan adagolták a kirakós valódi darabkáit. Az utolsó részben pedig szinte teljes képet kaptunk az elmúlt 9 rész eseményeiről. Az idősíkok összeértek, világossá vált, hogy William miért és hogyan vált a Feketeruhás férfivá, bár ez már az előző részben is körvonalazódott. Az azonban teljesen váratlan volt, hogy Dolores öntudatra ébredése (vagy ez is csak Ford narratívája?) Ford halálával jár majd. Az utolsó részből kiderült, hogy Arnoldot is Dolores ölte meg, az ő és a Ford meggyilkolását mind történetileg, mind képileg zseniálisan állították párhuzamba az alkotók. A 10. rész egyik legjobb jelenetei ezek. Azáltal, hogy tudjuk Ford narratívájának köszönhető a robotok öntudatra ébredése, már a Maeve szálban található logikai bukfencek is megmagyarázhatók. Bár az érdekes kérdés, hogy a vonatról azért szállt le az egykori madame, mert ő valójában öntudatra ébredt, vagy azért mert Ford ezt is beleírta a történetébe. [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"258193","attributes":{"alt":"","author":"Forrás: imdb.com","class":"media-image","height":"368","style":"width: 620px; height: 475px;","title":"","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]] A szubjektív véleményemhez az is hozzátartozik, hogy a sok erőszak mellé picit mélyebb filozofálgatást vártam. Elvégre a sorozat olyan témákat feszeget, mint a teremtés, tudatra ébredés, megváltás, istent játszani, isteneket megölni, és egy tiszta eszme elkerülhetetlen besározódása. Ennek fényében úgy érzem, a Westworld csak a felszínt kapargatta. Ha a szemfényvesztés, és a trükközés helyett a készítők jobban ráfeküdtek volna erre, akkor lehet, hogy a sorozat is felemelkedett volna a kultstátuszba, a Szárnyas fejvadász mellé. [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"258194","attributes":{"alt":"","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image"}}]]
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.