Átváltozás — mily szép és találó címetm adott Tóth László gyűjteményes kötetének: egyrészt remek önismerettel jellemezvén saját költészetét, rámutatván e költészetnek mindig megújuló és saját magát folyamatosan transzcendáló karakterére, másrészt pedig bekötvén e költészetet az európai hagyomány egy
„Nem mese ez, gyermek”
E nagy terjedelmű kötet, mely több évtizedes pályát mutat fel és összegez, még egy érdekes gesztusával is kitűnik a megszokott visszatekintő kötetek közül: Tóth, megírási-megjelenési időrendbe sorolt saját versei mellé, meglepetésként, beiktatja egyes köteteinek szinkron kritikai recepcióját is, szinte irodalomtörténeti tükröt tartván saját maga és kortárs kritikusai elé. A költészet, sugallja — szerencsésen és tanulságosan — e kötet, nem csak magányos tevékenység, legalábbis nem úgy magányos, ahogy azt a romantikusok melankóliája óta a közhelyes gondolkodás szereti feltételezni, hanem, akár akarja, akár nem, össze van nőve mindazzal, amit róla barátai és kritikusai gondolnak, mondanak, írnak. E költő nemcsak azt vállalja, amit ő írt, hanem azt is, amit róla írtak, ahogy őt mások beállították vagy jellemezték, szépen szemléltetvén ezzel a költőnek az időhöz és helyhez kötöttségét, egyediségét és csoporthoz tartozását — azaz az irodalmi alapviszonyt: beh szerencsés is lenne, ha példája másra is átragadna… Tóth László kötete gazdag, sokféle költészetet és tanulságokban bővelkedő poétikai és történeti olvasmányt kínál. Kívánjunk hát az átváltozó költőnek és a már megállapodott eddigi költészeti korpusznak sok régi és új olvasót, valamint sok újabb, átváltozásra serkentő kritikát és recepciós gesztust! (Kalligram, Pozsony 2003) Margócsy István
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.