Szépet látni és áhítozni utána. Csodálni a képet, az alkotást, képzeletben elhelyezni a dolgozószoba falán. Sóhajtani, majd egy gondolat emlékével távozni. Az esetek többségében így zajlik ma egy galéria, egy értékes gyűjtemény látogatása.
A szürrealizmus játék
Szépet látni és áhítozni utána. Csodálni a képet, az alkotást, képzeletben elhelyezni a dolgozószoba falán. Sóhajtani, majd egy gondolat emlékével távozni. Az esetek többségében így zajlik ma egy galéria, egy értékes gyűjtemény látogatása. Fehér Margit képzőművész, formatervező festményeit látva is ugyanez a dramaturgia, az ember szívesen távozna a Kortárs Galériából hóna alatt pár csomagolópapírba rejtett képpel. A horvátországi horgoson született művész balkáni, vöröses árnyalatokkal készült alkotásain a vidék, a falu életképei jelennek meg. Képlékennyé, mozgóvá teszi a tájat, itt semmi nem egy az egyben valóság, mindent szigorúan a festő pupilláján át nézünk. Látásmódja játékos, meleg, sejtelmes színalkalmazással fűszerezve. A megfestett ház udvara, annak rendezetlen hullámzása munkára készteti a szemlélőt. Muszáj végigkövetni a házfalak pajkos görbeségét, a szalmatároló cserepeinek rendezetlenségét. Úgy legel a műveken a szem, mintha maga is képes lenne beavatkozni a műbe, pillantásával egy-egy tárgy, mondjuk egy szekér mozdítható lenne. A képek tükrözik alkotójuk folytonos „lelki mozgását”, valószínűleg képes újra és újra egy kicsit másképp, az idő adta bölcsességgel megtoldva, újabb aspektusokból szemlélni a világot. Képeivel bizonyítja, hogy a szürrealizmus játék, hogy a műfajban tevékenykedők látásmódja oly sokrétű és egyedi, hogy az egyszeri embernek bizony néha keresztbe rakja a „gondolkodókáját”. Fehér Margit képeit nem csak az érti, aki maga is bír ezekkel a lelki szabadságon alapuló jegyekkel, egyszerűen egy csodás meseként is értelmezhetők. Horpadt és púpozódó falú házikók felett sárkány házaspár lebeg, aranyhajuk végigível a tetők felett, mámort szórva a térbe. Legtöbb festményén misztikus állat – ló, macska, kakas – bújik meg, így világossá válik, hogy a tárgyi mondanivaló mellett mindig beleszövi az érzéseket is. Horvátországi képein süt a nap, szinte összébb kell húzni a szemet. Bőrig hatoló a szűk utcák házfalainak melege, elmaradhatatlanok a kifeszített kötélre aggatott ruhák.
Fehér Margit 1992-től tűzzománc technikával is dolgozik, művei hamarosan láthatók az esztergomi Kortárs Galériában. (L. ZS.)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Korábbi cikkek a témában
2005. 07.01.
PROGRAMAJÁNLÓ
2005. 07.01.
Átszervezik a megyei labdarúgó bajnokságokat
2005. 07.01.
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.