Autóval az amerikai utakon

<p>Mivel már vízum nélkül utazhatunk Amerikába, érdemes kihasználni ezt a lehetőséget. A hatalmas, végtelen országutak világában kint csak egy kocsira lesz szükségünk, és indulhatunk egy kontinensnyi ország felfedezésére. Ezernyi lehetőség és a variáció nyílik egy fergeteges nyaralásra. A travelline.hu portál összeállított néhány tippet a spóroláshoz, miközben felfedezzük Amerikát.</p>

TANÁCS

1. Vezetni remek élmény Amerikában, az utak szélesek, a benzin olcsó, az autók hajó méretűek és sebesek. Az autóbérlés egyszerűbb, ha még itthon lefoglaljuk, a repülőtereken ugyanis nehéz a választás, mert a kölcsönző telepek egymástól és a repülőtértől is messzebb vannak, így egy kis irodában összehasonlítás nélkül köttetik az üzlet. A www.carhire3000.com weboldalon körülnézhetünk a cégek között, típus és árfekvések terén, de használjuk a választott autókölcsönző cég közvetlen weboldalát a foglalásra. A Dollar amerikai részlege viszonylag laza társaság, amely veszi az amerikaiak kocsihoz láncolt attitűdjét, és nem számít fel komolyabb felárat mindenért, például, ha az autót más városban tesszük le, mint ahol felvettük. Általában egy kisebb kategóriájú kocsira érdemesebb alkut kötni, ha nagyobb távolságokra, vagy államok között utazgatunk. A legtöbb esetben (ez társaságonként változhat) ugyanis azt a kocsit fogja a bérlő megkapni, amelyet vissza kell utaztatni. Tehát ha például Kaliforniából Arizonába megyünk, arizonai rendszámú kocsit kapunk, hogy az visszatérhessen a rendeltetési helyére.

2. Mint már említettük, az utak szélesek és a vezetés biztonságos élmény, de az amerikai közlekedési szabályok mások mint az európaiak, ezért fontos, hogy gondosan átböngésszük őket, mert van egy-két megzavaró szabály az iskolabuszokkal, és a balra kanyarodással kapcsolatban, amit ha megszegünk, keményen megbüntetnek. Kisebb utakon kilométereket tehetünk meg anélkül, hogy bárkivel találkoznánk, beleértve egy másik autót is. Ez persze egyedül a rendőrre nem értendő, aki bárhol, és bárhonnan előbukkanhat, így a szabadság élményétől feldobva se tépjünk a megengedett sebességnél gyorsabban, mert a közlekedési rendőrök a szabálysértéseknél már csak magukat veszik komolyabban. A kocsinkat – a távolságok miatt – mindig tankoljuk tele (a matematikai tudásunkra többször is szükség lesz a gallon és a liter átszámításánál), legyen nálunk elsősegélycsomag és a fontosabb gyógyszereink is. A teljes körű beteg és balesetbiztosítás elengedhetetlen Amerikában, hiszen nincsen állami egészségügyi rendszer, így csak tetemes összegekért látják el a beteg embert.

3. Az amerikai úthálózat egyszerű, a legtöbb út egyenes, és a rácsos négyzethálós utcarendszer minden városra jellemző, ettől rendkívül könnyű az eligazodás még a nagyvárosokban is (kivéve persze New Yorkot, ahol a közlekedés lehetetlen a taxik miatt). Útbaigazítást is könnyű kérni a számozott utcák miatt, de ennek ellenére az összes előre tervezett programunk útvonalát előre nyomtassuk ki az internetről. A MapQuest weboldalról remek térképeket lehet nyomtatni, és írásos navigációt is kérhetünk. Ezzel megtakaríthatjuk a sat-nav bérlését, amelyet az autókölcsönzők drágán ajánlanak, kihasználva, hogy az Európában kapható navigációs készülékek többsége nem ismeri az amerikai utakat.

4. Amerika nem olyan félelmetes, mint amilyennek a filmekből kitetszik. Ma már az olyan nagyvárosok, mint New York és Los Angeles is viszonylag biztonságosak, ha a kellemes negyedekben és a nevezetességek körül maradunk, és nem merészkedünk a távoli külvárosokba. Kocsival igen nehéz rossz környékre keveredni, néhány környék pedig rosszabbnak látszik, mint amilyen. Érdemes észben tartani, hogy az amerikaiaknak legtöbbször egymással van gondjuk és nem a turistákkal. Az egyetlen súrlódási pont az lehet, hogy a nagyobb városokban teljes a közlekedési káosz és gyakori a tettlegességig fajuló dugóvita. Ezért fontos, hogy ne tegyünk semmilyen provokatív gesztust senki felé, aki vezetés közben elénk vág (ez szinte állandó) vagy befurakodik, és reagáljunk fapofával, ha valaki provokálni próbál bennünket.

5. Ha fly and drive utat tervezünk, a legtöbbet akkor láthatunk, ha nem körutat teszünk, hanem más végcélt jelölünk ki, attól ahonnan elindultunk. Időpazarló ugyanazt az utat kétszer megtenni, ezért például, ha Los Angeles–Las Vegas úton gondolkodunk, akkor ne Los Angelesbe térjünk vissza, hanem például San Franciscóba vagy San Diegóba. Az autópályák helyett pedig használjuk a kisebb utakat, amelyek sokszor olyan lélegzetelállító tájakon vágtatnak, amelyre a térkép alapján nem is gondolnánk. Hat óránál többet soha ne vezessünk, és bátran válasszunk az útszéli gyors éttermekből, amelyek nélkül nincs amerikai fíling, főleg ha a rádiót is country zenére vagy amerikai rockzenére hangoljuk.

6. Ha hotelt foglalunk, akkor a www.booking.com, a www.hotels.com és az www.expedia.com weboldalakon nézzünk körül. Az oldalak nagy előnye, hogy ezeken megtaláljuk a turisták véleményét mielőtt hotelt választunk. Rengeteg hasznos tanácsot olvashatunk a környékről, esetleges csótányokról az ágy alatt, olcsó és finom reggeliző és vacsorázó helyekről. A szabály itt is ugyanaz, mint a kocsik esetében: a kiválasztott hotelt foglaljuk le közvetlen weboldaláról. Sőt! A hotelek oldalain nézzünk alaposan körül, mert előfordulhat, hogy az időpontunk beleesik valamelyik kedvezménybe, és még olcsóbban hozzájuthatunk a kiszemelt szobához. Próbáljuk az utazásunkat az ünnepi szezonokon kívüli időre szervezni, mert az árak Halloween, a függetlenség napja és a hálaadás körül megduplázódnak, sok helyen a hétvégi árak is magasabbak. Tartsuk szem előtt azonban, hogy a nagyvárosi butik hotelek rendkívül kicsik, de pl. Las Vegasban akár öt ember is aludhat egy szobában, és még több egy suite-ben.

7. Ami az étkezést illeti, Amerikában sűrűn vannak az étkezdék. Sokszor a világ összes konyhája megtalálható 5 km-es körzetben. Az ételek olcsóak, rendkívül kalóriadúsak, az adagok pedig óriásiak. Ami a reggelit illeti, ha nem társasággal utazunk, próbáljunk olyan hotelt választani, ahol a reggeli ára benne van a szoba árában, ezzel jelentős összeget megspórolunk. Amerikában a reggeli jórészt olyan édes dolgokból áll, mint a bagel, meg az amerikai palacsinta juharsziruppal, ezért ha valaki cukorbeteg, ezt előre jelezze a hotelnek.

8. Amerikában nem működnek a régi mobiltelefonok, mert Európában 900 és 1800 MHz-en beszélünk, az Egyesült Államokban pedig 850 és 1900 MHz a dumacsatorna. A mai mobiltípusok közül viszont szinte már mindegyik képes több frekvenciára kapcsolni, de nem árt erről tájékozódni, mielőtt elindulunk. Az autókölcsönző cégek általában mobilokat is ajánlanak bérletre. A roaming viszont drága, aminél már csak a szállodákból való telefonálás ára magasabb. Mégsem árt, ha legalább egy működő mobiltelefon van nálunk, főleg, ha bajba jutunk (a helyi segélyhívó számoknak is nézzünk utána), s ha vezetni készülünk. A legjobb megoldás, ha veszünk egy helyi feltölthető SIM-kártyát.

9. Amerikából az internet a legolcsóbb megoldás az itthoniakkal való kapcsolattartásra. Ha van lnotbookunk, az a legjobb, ha olyan szállodát választunk, ahol ingyenes az internetszolgáltatás, ezzel jelentős összeget takaríthatunk meg, hiszen a napi díj 15-20 dollár is lehet. Nagyobb szállodák internetszobái ingyenesek lehetnek, de sajnos nem lehet beférni a gépekhez, és a szobában levő világhálóért sok helyen 24 órás periódust kell kifizetni, még akkor is, ha csak pár percre vesszük igénybe. Sok hotelben azonban már ingyen internetezhetnek a vendégek, és sok étkezdében, kávézóban is ingyen WiFi szolgáltatás jár a rendelés mellé. (travel)