A Cáfolat nagy nyertese egyértelműen Leila George, aki rendkívül érzékeny és komplex alakítást nyújt (Fotó: Apple TV+)
SOROZATDARÁLÓ: Kísért a múlt
Sok filmes jött már azzal a szöveggel, hogy az ő sorozata valójában nem is sorozat, hanem egy nagyon hosszúra nyúló nagyjátékfilm. A Cáfolat kapcsán Alfonso Cuarón is elmondta ezt, csak ő kivételesen igazat beszélt.
A tőkeerős streamingóriások mély zsebe ma már bőven elég ahhoz, hogy a filmvászon óriásait is magukhoz csábítsák. Alfonso Cuarónt, a Roma, a Gravitáció vagy Az ember gyermeke zseniális rendezőjét az Apple TV+ kérte fel egy körre, az eredmény pedig egy hét epizódból álló minisorozat lett, aminek filmszerűségét mi sem jelzi jobban, mint hogy olyan fesztiválokon vetítették nagy vásznon, mint a velencei, a londoni vagy épp a New York-i, pedig ezek a kissé elitista mustrák tényleg csak elvétve engednek be egy-egy sorozatot a nagyjátékfilmjeik közé. Cuarón a világ legjobb operatőrei közül kettővel, Bruno Delbonnellel (Amélie csodálatos élete) és Emmanuel Lubezkivel (Az élet fája) erősítve tényleg végig mozivászonban gondolkodott, a végeredményen pedig egyáltalán nem érződik, hogy bármilyen engedményeket tett volna a kisebb képernyő kedvéért.
A Renee Knight regényén alapuló Cáfolat ambiciózus, több szálon és idősíkon elmesélt munka, ráadásul előszeretettel játszik azzal is, hogy a történetszálak mindig valamelyik szereplő szemszögét tükrözik, az ő igazságát látjuk. Csakhogy ezek az igazságok nem feltétlenül fedik egymást, és a sorozat érdekességét épp az adja, amikor egymásnak ütköznek. Az egyik szál főhőse Catherine Ravenscroft, az ünnepelt dokumentumfilmes (Cate Blanchett), aki egyszer csak egy könyvet kap postán, melynek egyik főszereplőjét róla mintázták, és egy olyan történetet mesélnek el benne, amit szeretett volna örökre titokban tartani. A másik szálon Stephen Brigstocke-ot, az idős, nyugdíjba vonuló tanárt (Kevin Kline) ismerhetjük meg, aki az évekkel korábban elhunyt felesége fiókjában talál egy könyvet, amit az asszony a halála előtt titokban írt, és amiben a fiuk tragikus halálát meséli el, az esetért egy konkrét nőt téve felelőssé. A harmadik szál pedig a fiatal Jonathan Brigstocke-é (Louis Partridge), aki épp Olaszországban kalandozott, amikor megismerte a tengerparton a fiatal Catherine Ravenscroftot.
Ennél többet vétek lenne elárulni a cselekményről, ugyanis teli van titkokkal és meglepetésekkel, és még a mellékszerepekben is olyan pompás színészeket láthatunk, mint Sacha Baron Cohen vagy Lesley Manville. De a minisorozat nagy nyertese egyértelműen a fiatal Catherine bőrébe bújó Leila George, aki rendkívül érzékeny és komplex alakítást nyújt, a kisugárzását pedig tényleg csak Sharon Stone fénykorához lehet mérni.
A Cáfolat sokáig titkolja, miről szól valójában, olykor még thrilleres izgalmakkal is eljátszik, pedig valójában egy dráma arról, hogy merre tart egy olyan társadalom, ahol nem hisznek a nőknek, és túl könnyen megbélyegzik őket. Az év egyik legjobb és legmeglepőbb sorozata.
Tóth Csaba
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.