Szemorvosnál nem kell tartani az atropintartalmú szemcseppektől

szemcsepp

A szemészetben elsősorban pupillatágításra használt atropinnal mérgezte hitelezőit az ipolysági Gyönyör Teréz, aki ezért 25 év szabadságvesztésre ítélt a speciális büntetőbíróség. Dagmar Kutnárovát a nyitrai kórház szemészeti klinikájának orvosát arról kérdeztük, hogyan juthatott a szigorún csak receptre felírható anyaghoz, és kell-e tartaniuk valamitől azoknak, akinél atropintartalmú gyógyszert alkalmaznak.

Gyakran használnak a gyógyászatban atropiontartalmú készítményeket?

A szemészetben pupillatágításra használjuk, 05, vagy 1 százalékos koncentrációban, főleg a gyerekeknél, amikor be akarjuk állítani a távoli dioptriát. Az ő szemük ugyanis még nagyon jól alkalmazkodik, korrigál, viszont ha sokáig ezt teszik, megfájdul a fejük. Atropin alkalmazásával a sugárizom bénításával tudjuk elérni, hogy valós eredményeket lássunk. Altatásban végzett műtéteknél is használják, mert csökkenti a nyáltermelődést.

Az áldozatoknál hallucinációt vérnyomásemelkedést, heves szívdobogást , izomgörcsöket okozott az atropin. A szemészetben használt cseppek esetében nincs ilyen kockázat?

A szemészetben használt alacsony koncentráció komoly bajt nem okozhat, ezért azt gondolom, hogy a tettes magasabb koncentrációjú atropint használt.

Ezt orvos írhatta fel neki?

- Minden orvosi rendelőben kell tartani atropint 1 százalékos koncentrációban gombamérgezések esetére, mert a mérgezés ellenanyaga a szimpatikus túlsúlyt okozó atropin. Egy milliteres ampullában egy miligramnyi hatóanyag van, ezt tíz darabos csomagolásban szállítja a gyártó. Ha ilyenhez hozzájutott a tettes, tíz miligramnyi atropin már halálos adag is lehet. De úgy gondolom, inkább gyógyszertárban szerezhette be, mert a patikák rendelhetnek tiszta atropint a gyártótól és maguk is elő tudják állítani nadragulyából.

Az atropin hatása valamennyi áldozatnál egy napon belül elmúlt. Mardhattak valamilyen következményei a mérgezésnek?

Egy-két alkalom után valószínűleg nem. De ha hosszabb ideig rendszeresen mérgezte volna őket a tettes, bele is halhattak volna.

Hogyan lehetséges, hogy a kórházban egyik esetben sem gyanakodtak atropinmérgezésre? Nem mutatja ki a vérvizsgálat?

Ezt én nem értem. Az első amit rosszulléteknél vizsgálnak a pupilla, és ezeknél a nőknél biztosan óriásira tágult. Lehet, hogy drogra gyanakodtak és azt nem találtak a vérüknben, de tovább kellett volna vizsgálódniuk.

Akinek az orvos ír fel atropintartalmú gyógyszert, annak nincs mitől tartania?

Ha betartja az utasításokat, akkor nincs, de allergiás reakció, bőrpír, fokozott szájszárazság, heves szívverés, izommerevség esetén mindenképp forduljon orvoshoz.

A szerző a Vasárnap munkatársa

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!