Kik voltak a boszorkányok? Hogyan kellett bűnhőd?niük, s mi él tovább mítoszukból mai világunkban?
Kik voltak a boszorkányok?
Nagy szerepe volt a boszorkányhitben a tudatlanságnak. Nem véletlen, hogy a boszorkányperek divatja nyugatról keletre, illetve a központokból a perifériák felé terjedt. Nyugat-Európában már megszűntek a boszorkányüldözések, amikor Közép-Európában sokasodtak, s Kelet-Európában még alig voltak ilyenek. Hazánkban is a nagy, központnak számító városokban kezdődtek, majd később terjedtek ki a vidéki városokra, kisebb településekere.
A magyar boszorkányság tárgykörében Könyves Kálmán királyra szokás hivatkozni, aki rendeletben mondta ki, hogy „boszorkányokról, mivel hogy nincsenek, ne essék szó.“ A latin szöveg azonban strigákat említ, azaz bagolyszerű lényeket, amelyek csecsemők vérét szívják, s ez nem fedi a boszorkányok fogalmát.
A magyarországi boszorkányság korai történetére csak jel?zésszerű források állnak rendelkezésünkre. A Szent István és Könyves Kálmán által hozott törvények és az uralkodásuk idején született zsinati határozatok maleficákról (maleficus=csínytevő, boszorkány) és strigákról rendelkező dekrétumai mellett a Budai Krónika Rasdi nevű bűbájos nőről tudósító részét és a Váradi Regestrum 11 veneficáról (boszorka) és 3 maleficiumról beszámoló esetét említhetjük. Az 1279. évi budai zsinat kiátkozással sújtja a varázsló jövendőmondókat és mindazokat, akik egyházi szentségekből maleficiumot csinálnak. A Nagy Lajos király 1351. évi dekrétumához csatolva közölt esküminta szintén említést tesz a bűvösökről és bájosokról. (A nyelv később összevonta őket )
Mohács előtti történelmünkben a perek száma mai ismereteink szerint tizenkettő. Nádori törvényszék is ítélkezett boszorkányok felett Zala, Vas, Bereg és Szabolcs vármegyékben a 15. században. Pozsony vármegye ítélőszéke előtt zajlott Hideghethy Lőrinc özvegye Margit megrágalmazásának esete. Városi bíróságok hoztak törvényt a boszorkányok ellen Sopronban és Zágrábban.
A mohácsi vész utáni feltárt peres iratok száma megközelíti a kétezerötszázat. A magyarországi boszorkányüldözés tetőpontjait és hullámvölgyeit a gyanúba került személyek számával lehet szemléltetni. Az első jelentős üldözési tetőpontot a 15 éves háború boszorkányüldözésben lanyhább időszaka követte. A 17. század török háborúi, és a 17. század végén kibontakozó kuruc mozgalmak fegyveres konfliktusai után a Rákóczi-szabadságharc, fékezi a boszorkányüldöző kedvet.
A magyar boszorkányüldözésben bekövetkezett fordulat időpontja a 18 század közepére tehető. Ekkor jelentek meg Mária Terézia boszorkányüldözést tiltó rendeletei. A boszorkányüldözés 17–18. századi története azonban nem ért véget a boszorkányperek betiltásával. Tizenkilencedik századi forrásokból kiderül, hogy a hagyomány tovább élt Nyugat-, Közép- és Kelet-Európában egyaránt. Olyannyira, hogy átnyúlt a 20. századba is. A sajtóban megjelenő esetek az 1960-as évek végéig foglalkoztatták a közvéleményt. Ebben az időben inkább rágalmalmazási ügyekben szerepel boszorkányság, ugyanis az ezzel vádolt asszonyok pert indítottak azokkal szemben, akik boszorkánynak titulálták őket. 1906-ban Munkácson panaszoltak be egy asszonyt boszorkányság miatt. 1954-ben Szegeden, 1956-ban Orosházán, 1967-ben Gyöngyösön állították asszonyokról, hogy boszorkányságot követnek el, de ők pert indítottak a vádaskodók ellen, rágalmazás miatt, 1968-ban viszont egy ásotthalmi tanyán akartak elégetni egy boszorkányhírbe keveredett asszonyt, de ezt a jobbérzésű emberek megakadályozták.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.