Fokozza a teljesítményt a munkahelyi játék

A munkahelyen játszott egyszerű számítógépes játékok javíthatják a termelékenységet és a munkavállalók elégedettségét – állítják az utrechti egyetem kutatói.

Az utrechti egyetem tudósai egy holland biztosítótársaság 60 alkalmazottján vizsgálták a számítógépes játékok hatását. A kutatók arra a kérdésre keresték a választ, hogy a játék milyen változásokat idéz elő a munkavégzésben és az alkalmazott munkakedvében. Azt találták, hogy a számítógépes játékokat játszók jobban érezték magukat munkahelyükön, a munkához pozitívabban viszonyultak.

A legtöbb nagyvállalat letiltja a játékokat, még azokat is, amelyek fenn vannak minden számítógépen (így a pasziánszt, az aknakeresőt vagy a freecellt). Ezt azzal indokolják, hogy a játék csak a munka rovására megy. A kutatócsoportnak sokáig tartott olyan céget találnia, amely hozzájárult a kísérlethez.

A biztosítótársaság öt osztályának munkatársait véletlenszerűen két csoportba osztották. Az egyik csoportnak engedélyezték, hogy egyszerű Windows játékokat játsszanak munkaidőben, a másiknak megtiltották. „Azt mondtuk az első csoportnak, hogy egy hónapon keresztül munkaidejükből naponta egy órát játékkal tölthetnek, ennek pontos idejét ők választhatják meg“ – magyarázta a kísérletet Jeffrey Goldstein kutatásvezető a BBC Online-nak.

A kutatócsoport egy hónap után felmérést készített mind a játszó, mind a nem játszó csoporton belül arról, hogyan éreznek a munkájukkal kapcsolatban, milyennek ítélik saját teljesítményüket. A játszó csoport mindkét területen pozitívabb válaszokat adott, mint a nem játszók. Vagyis a játék nem időpazarlás volt, hanem elősegítette a dolgozók hatékonyságnövekedését, sőt a munkával, munkahellyel kapcsolatban kellemesebb érzéseket is keltett a munkavállalóban.

Goldstein professzor szerint a kutatás még kezdeti fázisban jár. Egyelőre nem tudnak magyarázatot adni arra, hogy mi pontosan okozza a munkavállalóban a pozitív érzelmeket, a hatékonyság és a munkahelyi elégedettség növekedését, és mivel magyarázható a hiányzások visszaesése.

A professzor szeretné pontosítani a kutatás eredményeit nagyobb mintán. Arra is kíváncsi, hogy a különböző játéktípusok (stratégiai vagy szerepjátékok) eltérően befolyásolják-e a munkavállaló munkájával kapcsolatos érzéseit.

Goldstein professzornak nem ez az első számítógépes játékokkal végzett kísérlete. Korábban egy idősek otthonában készült kutatása során arra az eredményre jutott, hogy a számítógépes játékok bevezetése javított a lakók kognitív képességén és általános közérzetén. A kísérletről a digitális játékok kutatói szövetségének (Digital Games Research Association) első, Level Up névre hallgató konferenciáján, Hollandiában számolt be.

„Egy pasziánsz olyan célt szolgálhat, mint egy szál cigaretta vagy egy kávé: megtöri a munka egyhangúságát, felfrissülést hoz a munkavállaló napjába, jó esetben hatékonyabban képes folytatni munkáját” – véli a kutatásvezető.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?