<div>Ladislav Grossman novelláját, A csapdát Ján Kadár és Elmar Klos Üzlet a korzón címmel vitte filmre, amely 1966-ban a legjobb idegen nyelvű alkotás kategóriájában Oscar-díjat kapott. A mű alapján színházi előadás is született, amelyet a pozsonyi Astorka mutatott be évekkel ezelőtt.</div><div> </div>
Üzlet a korzón, vendéggel
Az Új Színpad társulata most a novella musicalváltozatán dolgozik, Peter Oravec rendezésében. A negyvenes évek fasizálódó szlovákiai kisvárosában játszódó történet főhőse Tóno Brtko, az egyszerű, becsületes asztalos, akiből az események hatására egyszerre csak üzletvezető lesz. Ő veszi át ugyanis a városka rövidáruboltjának irányítását, amikor a kezdődő zsidóüldözés hatására az üzlet korábbi tulajdonosa, Rozalie, a zsidó öregasszony a biztonságosabbnak tűnő visszavonulást választja. Tóno Brtko nagyra törő, kapzsi feleségét, Evelynát Varga Anikó formálja meg, aki most játszik először az Új Színpad falai között. Itt végzett a pozsonyi színművészeti főiskolán, aztán Budapestre szerződött a Bárka Színházhoz, de éveken át a Radosnai Naiv Színház társulatát is erősítette. Vendégként még most is szerepel náluk. Az Új Színpad felkérése milyen helyzetben érte?Épp felmondtam a Bárkán, amikor Pozsonyból hívtak, hogy itt ez a lehetőség. Melengető érzés volt. Azzal ugyanis, hogy annak idején elmentem, itthoni szakmai körökben pedig gyakran emlegettek, kialakult egyfajta mítosz körülöttem. Most, amikor elkezdtük a próbákat az Új Színpadon, szinte mindenki azzal jött hozzám, hogy: „Te vagy Varga Anikó? Jókat hallottam rólad.” A Radosnai Naiv Színházban korábban letette a névjegyét, mint a Bárkán.Négy évig az összes produkciójukban játszottam, utána jött tíz év a Bárkán, de az ottani nyolcadik évemet követően vendégként már visszajártam a radosnaiakhoz, és most is egy olyan előadásban vagyok náluk, amely már második éve szerepel a műsoron. A Bárkával végérvényesen szakított?Felmondtam ugyan, de hat szerepemet még továbbviszem. Miért bontott akkor szerződést?Nagyon zavaros most a helyzet a Bárkán. Két évvel ezelőtt eldöntötték, hogy a színházat a Közszolgálati Egyetemhez csatolják. Az átadás-átvétel azonban még most sem történt meg. A Ludovika visszaállítása irgalmatlan nagy beruházást követel az Orczy-kertben. Mindent leromboltak és mindent újjáépítettek a Bárka körül. De annyira kusza és szövevényes az ügy, hogy én még most sem látom át. A színháznak még a tavalyi költségvetését sem utalták át. Így történhetett meg, hogy három hónapig nem kaptunk fizetést, és most is fizetésképtelen a színház. Egyszerűen tarthatatlan ez az állapot. Már társulaton belül is megromlott a hangulat, mindenki kétségbeesett. Az elején még megvolt az összetartó erő bennünk, mára az is elfogyott. Nem maradt más hátra: lépnem kellett. Úgy éreztem, nincs tovább, nincs mire várni. Fájdalmas volt a döntés, de azonnal továbbléptem, hiszen jött a felkérés Pozsonyból, vendégnek hívtak az Új Színpadra. Később kiderült, Peter Oravec évekkel ezelőtt látott a radosnaiaknál, és eszébe jutottam. Juraj Ďurdiak, az Új Színpad igazgatója pedig örömmel vette a választását. Március 28-án és 29-én lesz a bemutató, ugyanis kettős szereposztásban megy majd az előadás. Mi volt az első öröme, miután aláírta a szerződést?Az, hogy a darabbeli férjemet, Tóno Brtkót Kassai Csongor alakítja. Annak idején, a kassai Thália Színházban évekig együtt játszottunk, és nagyon jó barátok voltunk. Az Üzlet a korzón mindkettőnk számára nagy kihívás. Jó darab, remek partnerekkel. Szeretem a próbákat. Bizonyítani akarok magamnak is. Vissza kell rázódnom az itteni környezetbe, szakmába. Mindent bele akarok rakni a szerepbe, amit eddig megtanultam, de azt is, amit a világról és magamról gondolok. Színészileg most erre koncentrálok. Az Oscar-díjas filmből főiskolás éveim során csak részleteket láttam. Epizódokat, amelyekkel színészmesterség órán foglalkoztunk. Most néztem meg először teljes egészében. Evelyna szerepe a színpadi műben jóval erősebb, mint a filmben. A novella alapján egyébként már Amerikában is készült musical, a mi előadásunk a sanzonok, a kuplék világát idézi meg, s kicsit talán a brechti stílus jegyében. Evelynáról, a feleségről milyen képet alkothat majd a néző?Nagyravágyó, kitűnni akaró asszony Tóno Brtko párja. Gyerek nélkül, szegényesen élnek, s nem igazán jól működik a házasságuk. Tóno nem a mindent előteremtő férj, Evelyna pedig úgy gondolja, neki több jár a sorstól. Emiatt van a sok konfliktus köztük. A változás akkor áll be, amikor átveszik az üzlet irányítását. Evelyna, a kapzsi asszony, ahogy én gondolom, tetszeni akar a Hlinka-gárda jóképű katonáinak, ehhez pedig szép ruhák és ékszerek kellenek neki. Férje viszont szoros lelki kapcsolatban van az idős, nagyothalló asszonnyal, aki egyre inkább érzi, milyen komoly veszélyek fenyegetik. Evelynát mindez nem nagyon foglalkoztatja, ő csak a saját érdekeit tartja szem előtt. Van egy hátborzongató drámai jelenet a házaspár között. Tóno, ez az egyszerű, jámbor ember hisztérikus rohamot kap, elborul az agya, és nekiesik a feleségének. Én értem őt, de ahhoz, hogy jól játsszam el a szerepet, pontosan kell látnom a nő magatartását. Meg kell őt védenem magam előtt, hogy árnyaltan tudjam megfogalmazni minden pillanatát. Magyarázatot kell találnom arra, ahogyan ebben az áldatlan helyzetben viselkedik. Korábban észre sem vették a férfiak, most viszont megakad a szemük rajta, őt pedig elragadja a mámor, és egyre érzéketlenebbé válik a hirtelen rászakadt bőségtől. Negatív szerep, de nagyon élvezem, sok mindent megmutathatok benne. Rozalie, a bolt régi tulajdonosa Božidara Turzonovová és Zuzana Kronerová megformálásában kel életre.Engem egyikük sem tanított a főiskolán, mégis mindkettőjüket nagyon szeretem és tisztelem. Božidara egyfolytában zizeg-pezseg a próbákon, elképesztő játékkedvvel figyel, és nagyon jó tanácsokkal, pontos észrevételekkel lát el bennünket. Zuzana Kronerovával a Radosnai Naiv Színházban ugyanazt a szerepet játszottuk, lekettőzve. Természetesen mindketten másképpen. Egyikünk sem próbálta utánozni a másikat. Már akkor nagyon összebarátkoztunk. Most meg szólt, hogy: „Anikó, te nagyon érzékeny szemű színésznő vagy, érthető volt az, amikor én…” Vagyis kikérte a véleményemet, amit nagyon megtisztelőnek érzek. Az összes tavalyi gondom után kezd minden jóra fordulni. És már az is biztosnak látszik, hogy tavasszal elindul a Hajszálon múló szeretet forgatása, amelynek alapjául Mark Twain regénye, a Koldus és királyfi szolgál. Az árvai várban kezdődnek a felvételek, én a szegény fiú anyja leszek. De a bázisát azért megtartja Budapesten?Szeretném, hiszen van még dolgom ott is. Ingázom. Hol Pesten játszom, hol Pozsonyban. Nem várok a sült galambra, oda megyek dolgozni, ahova hívnak. Nyitott vagyok és bizakodó. Bármi megtörténhet. Az is, hogy maradok, az is, hogy visszamegyek. De a jelek már arra utalnak: ezt a lépést mindenképpen meg kellett tennem.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.