<p>A Spotlight – Egy nyomozás részletei című film a társadalomkritika magasiskolája. Megtörtént esetet dolgoz fel, melyben újságírók egy csapata pedofil papokat leplez le. A történettel e mozi pellengére állítja a papokat védő ügyvédeket, és nem kíméli azokat sem, akik „csak” szemet hunytak az ügy felett. Az alcíme akár ez is lehetne: vétkesek közt cinkos, aki néma.</p>
Tények és más semmi
Az ezredfordulót követően Marty Baron (Liev Schreiber) személyében új főszerkesztő érkezik a Boston Globe napilaphoz. Az egyik legelső intézkedéseként a lap Spotlight nevű oknyomozó csapatát egy nagyon kényes témára állítja rá. A csapat tagjai (Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Brian d’Arcy James) azt a feladatot kapják, hogy járjanak utána, vajon John J. Georghan bostoni pap valóban érintett-e egy gyermekmolesztálási ügyben. Az újságírók belekezdenek az ügy felgöngyölítésébe, s olyan tényekre bukkannak, amelyek még a tapasztalt tollforgatókat is sokkolják.
A filmet sok helyen, sokféleképpen el lehetett volna rontani, ám Tom McCarthy rendező remekül tartja a kezében a gyeplőt. A Spotlight – Egy nyomozás részletei lényegében egy hollywoodi sztárokkal teletűzdelt dokumentumfilm. Szikár, tárgyilagos, nem részlehajló és végtelenül hiteles alkotás.
McCarthy mindent alárendel a nyomozást bemutató lineáris történetvezetésnek. A tények bemutatásával vált ki a nézőből katartikus érzelmeket. Nincsenek flashbackek, rejtőzködő kamera, amely azt mutatná meg például, hogy egy pap egy kisfiú buksiját simogatja, nincsenek önítélkező és önajnározó nagymonológok, nincsenek kiszámíthatatlan fordulatok, csakis tények, tények és tények. Tudható ugyan, hogy mi lesz a sztori vége, hiszen a film megtörtént eseményen alapul, mégis hihetetlenül izgalmas, mert remek ütemben csepegteti az információt a néző számára.
A Spotlight – Egy nyomozás részleteit szinte minden kritikus a Robert Redford és Dustin Hoffman nevével fémjelzett Az elnök emberei című 1976-os klasszikushoz hasonlítja. Nem véletlenül, hiszen mindkét film az oknyomozó újságírás és az oknyomozó riporterek előtt tiszteleg. Ugyanakkor a Spotlight remekül árnyalja a pedofil papok és az újságírók karakterét is. Így a papokból nem kreál gonoszságtól fűtött démonokat, és a riportereket sem állítja piedesztálra. Mindkét oldalon egyszerű emberek állnak, csak egyesek rossz dolgot követtek el, mások igazságérzete viszont olyannyira erős volt, hogy tettükkel nyomott hagytak a történelemben.
És az is biztos, hogy a közönségben is mély nyomot hagy a film. A végefőcím után a szokásos hangos csivitelés helyett a nézők halkan, döbbenten távoztak a teremből.
Miként a filmtörténelemben is nyomot hagy A Spotlight – Egy nyomozás részletei; a mozi ugyanis vasárnap éjjel a 88. Oscar-gálán elnyerte a legjobb filmnek járó szobrot. Tom McCarthy alkotását a magyar mozik már bemutatták, a idehaza pedig április 4-től tűzik műsorra.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"221181","attributes":{"alt":"","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image"}}]]
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.