Manapság az a zenekedvelő, aki saját értékrendjében a népdalt ugyanolyan szinten szereti hallgatni, mint a minőségi komoly vagy könnyű zenét, kissé nehezen talál rá azokra a lemezfelvételekre, amelyek az autentikus népzenei értékek forrásából merítve, megkomponált válogatásokat és nem egyetlen tájegységi gyűjtés zenei lenyomatát nyújtják át. Mert ez utóbbiak sokszor mechanikusan egyhangú válogatatlanságukkal tűnnek ki.
Szelíd fohászok, szilaj indulatok
Egy templomi fellépés utáni pillanatA szerző felvétele Egyszerűen azért, mert az autentikusnak számító felvételeknek vagy a hagyományőrző zenészeknek, énekeseknek stúdiókba terelésére még csak-csak akad pályázati támogatás, de a népdalénekesek sajátos dramaturgiájú lemezfelvételeinek elkészítésére már alig-alig. A zenehallgatók közül nem mindenki szakértője a népdaloknak olyan szinten, mint a népzenekutatók és a folkloristák. Ezért is fontos olyan lemezfelvételek megjelentetése, amelyeken egy pontosan tisztázott zenedramaturgiai elképzelés szerint kiválogatott anyagot kap a hallgató. Nem feledve a bartóki „csak tiszta forrásból” szellemi vezéreszmének a lényegét.
A zenei előadó-művészet igencsak kiváló művelőinek sorában egyre több olyan népdalénekes keresi a kapcsolatot a közönséggel, akik a koncertjeiken túl, házi hallgatásra szánt felvételekkel is szeretnék erősíteni ezt a kapcsolatot. Ezek közé tartozik Écsi Gyöngyi, aki számára a népzene, a népdal és a legszélesebb értelemben vett folklórkincs – az előadó-művészi tisztaságon és alázaton túl – a lelkek lehetséges párbeszéde elkezdésének az eszközét is jelenti. Ezt a törekvését példázza a közelmúltban megjelent Árgyélus kismadár című lemeze és kazettája, amelyen a Hegedős együttes a kiváló partnere. Lemeze mostanában került a terjesztőkhöz.
Mindaz, ami a csaknem egyórányi zenei anyagba foglaltatott, több szempontból is gazdagítja az Écsi Gyöngyi által énekelt népdalok és a Hegedős együttes játszotta népi muzsika első síkját. Ha szemrevételezzük a lemez zenei anyagát, első pillantásra szembetűnik, hogy a magyar–szlovák nyelvhatár peremén élő magyar népesség világa jelenik meg benne. A zoboraljaik esetében már a nyelvi szórvány mai állapotára is gondolnunk kell, amikor az ott gyűjtött népdalok tolmácsolásában az Écsi Gyöngyi által a palóc tájszólásból választott énekesi beszédmodort hallgatjuk.
Nem véletlenül van ennek a lemeznek egy nagyon szigorú zenei dramaturgiája. Egy reggeli és egy esti imádság között Écsi Gyöngyi elénekli a valamikori paraszti sorsnak a nemeket a családokon belül egyszerre és egyforma erővel érintő sorsváltozásait. Ebben a szerkesztettségben megjelenik a mindennapiság munkafázisain messze túlmutató történelmi kiszolgáltatottság is. Mert mi más lehet mindaz az érzelmi telítettség, ami a gömöri katonanóták és a rabének drámai feszítettségeiből kihallható.
Lehet, hogy aki a valóságban sohasem hallgatta a legelő tehéncsorda kolompolását, a pásztorok hajnali vagy reggeli tülkölését, annak csupán hangzási kolorit a mindennapi foglalatosságok célszerűségét szolgáló hanghatásoknak a sora. Nem kell különösebben beavatottnak lenni a nem is olyan rég – harminc-negyven évvel ezelőtt – még közvetlenül megélt falusi életképek hanghatásokban, zenei töredékekben és prózában érzékeltetett világába. Elegendő, ha a hallgatók – s ebben az esetben feltétlenül ajánlanám a közös családi zenehallgatást – a hamarosan elkövetkező téli ünnepkör idején egy esti órát rászánnak a felvétel befogadására. Ezt igencsak megkönnyíti a Hegedős együttes és Agócs Gergely népzenész egyetlen pillanatig sem előtérbe tolakodó közreműködése. Muzsikálásuk csak fokozza Écsi Gyöngyinek azt a törekvését, amellyel a mindennapok konkrétságában megjelenő természethez közeli hitet, a lélek mozdulásait és a megtartó közösséget is érzékelteti népdalaiban és szövegeiben. Ő maga erről így vall: „Ezért ez a lemez nem csupán zenei síkon történik, mert mögötte, a rárakódott torzulások porrétege vagy újkori máza mögött megcsillan az évezredes tudás, ösztön, a felsőbb hatalom előtt meghajló bölcs alázat. Ez az ösztön fölösleges mozdulatok és hangok nélkül, évszázados természetességgel megtisztítja magát a romlástól, »torkábú, gégejibű, tüdejibű, májábú…«, vagy süti ki forró vérének szikrázását, és vet »figurát olyan cifrát«, hogy patkója »hányjék szikrát!«. A felvidéki népzene gyöngyszemeit válogattuk ki oly módon, hogy bennük az élet legfőbb állomásainak ősrégi életérzései, fűvel, földdel, csillagokkal még illatozzanak.” Mindezeket a Berzéte-Kőrösi Népdalkör éneke támasztja alá a felvételeken. Közülük is kiemelkedik Tóth János berzétei énekes szólóéneke, akinek őstehetsége szinte átsüt a modern hangfelvételt közvetítő műszaki csodák hangfalain.
Mindenképpen kötelező megemlítenem, hogy Écsi Gyöngyi a színpad törvényszerűségeit a rozsnyói Meseszínházban megismert, majd önálló bábjátékaiban, meséléseiben is érvényesített szigorúsággal alkalmazza ezen a felvételen is. Ennek a lemeznek a szerkesztésénél érvényesítette a rejtett (a dalokkal, szövegekkel, muzsikával, hanghatásokkal felépített) történetmesélést, amelynek nyomán egy teljes emberéletet rajzol meg lelki szemeink elé. Ennek során bátran beemelt a hangzóanyagba olyan hanghatásokat is, mint az állatok kolompja, csengettyűje, beszélgetéstöredékek vagy éppen a katonákat elvivő vonat gőzmozdonyának a hangja, amit közvetlenül egy édesanya Altatódala követ, mintegy az időben visszafelé és előrefelé is utalva. Kivételesen érzékenynek tartom az ilyen szándékú szerkesztést, amelynek nyomán Écsi Gyöngyi megsejteti a katonának vitt fiukat sirató édesanyák emlékeit, de ugyanúgy a háborúba vitt fiatal házasemberek családot elhagyó kényszerűségét elviselő asszonysorsot. ĺgy dúsul fel a lemez zenei anyagában jelenlevő üzenet a lelkek között ható érzelmi többlettel.
Nem lepne meg, ha a recenziómmal szigorúan követett szakmai szempontokat követve vitatkozna néhány folklorista vagy magát ilyen-olyan okból annak tartó egyén. Azt a szemléletemet azonban csak negatív elfogultsággal lehet vitatni, mely szerint ezt a lemezt a népdalt, a népzenét egy szellemi erőszaktétel nélküli zenei dramaturgiával a mai ember figyelmének homlokterébe emelte maga az előadó. Ismerve kulturális állapotainkat, nem hiszem, hogy ennél manapság többet tehetne Écsi Gyöngyi, a maga sokoldalú tudásával és tehetségével.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.