Először fordult elő, hogy a női főszereplős filmek aránya megegyezett a férfi főszereplős filmek arányával a legnagyobb kasszasikert hozó filmekben. Azért messze van még a filmipar a nemek közötti egyenlőségtől: a női szereplők sokkal kevesebbet beszélnek a férfi szereplőkhöz képest.
Sokkal több női főhős szerepelt 2024 legnézettebb filmjeiben az előző évekhez képest
![film k](/sites/default/files/styles/image_16_10_w400/public/lead_image/2025-02/shutterstock_1386199478.jpg.webp?itok=MCoxAmyG)
A tavalyi évben az amerikai mozik legnagyobb bevételű filmjeinek rekordszámú női főszereplője volt. Ez olyan hollywoodi filmeknek köszönhető, mint a Wicked, az Agymanók 2. és A szer.
2024-ben a 100 legnagyobb amerikai bevételt hozó film 42 százalékának volt női és 42 százalékának férfi főszereplője, 16 százalékukban pedig az egész szereplőgárda egyforma szerephez jutott – derül ki a San Diegó-i Egyetem egy tanulmányából, amely a nők televíziós és filmes megjelenését vizsgálja. A szórakoztatóiparban a sokszínűséget és befogadást vizsgáló kutatócsoport, a USC Annenberg Inclusion Initiative szintén hasonló adatokat közölt. Publikációjuk szerint 2024 száz legnagyobb kasszasikerének 54 százalékában voltak lányok és nők a főszereplői.
Ez az első alkalom, hogy elmondhatjuk, elértük a nemek közötti egyenlőséget a legnagyobb bevételt hozó filmeknél
– emelte ki Stacy L. Smith, a Dél-kaliforniai Egyetem (USC) kutatásának vezetője. Hozzátette, hogy a tavalyi toplistás filmek közül az első ötből háromban nő vagy lány volt a főszereplő, az első tíz filmből pedig ötnek volt női főhőse. Ez jelentős előrelépés az előző évhez képest, amikor a filmek mintegy 30 százalékának főszereplői voltak nők. A kutatócsoport éves jelentését 2007 óta publikálja, amikor ez az arány mindössze 20 százalék volt.
A San Diegó-i Egyetem tanulmánya szerint a női szereplők aránya a beszélő szerepekben az előző évi 35 százalékról 37 százalékra emelkedett 2024-re. A nagyobb szerepekben látható nők aránya pedig a 2023-as 38 százalékról egy százalékkal nőtt egy év alatt.
A kutatás eredményei arra utalnak, hogy a rendező személye is fontos:
a legalább egy női rendezővel és/vagy forgatókönyvíróval készült filmekben a főszereplők 81 százaléka volt nő, míg a kizárólag férfi rendezővel és/vagy forgatókönyvíróval készült filmekben a főszereplők 33 százaléka volt nő.
A tavalyi évben a hollywoodi stúdiók közül a Universal emelkedett ki azzal, hogy filmjeinek 66,7 százaléka a lányokat és nőket helyezte előtérbe.
A tanulmányok nem foglalkoztak a közvetlenül a streaming platformokon megjelent filmekkel, illetve a száz legnagyobb mozis bevételt hozó produkció körén kívül eső filmekkel. Az Annenberg tanulmánya azonban arra is kitért, hogy a százas toplistán szereplő filmek továbbra sem képviselik kellőképpen a társadalom etnikai kisebbségeit. Vizsgálatuk szerint 2024-ben a a filmeknek csak 25 százalékában jelentek meg a kisebbségekhez tartozó főszereplők vagy mellékszereplők. Ezekben a filmekben a fő- vagy mellékszereplők 38 százaléka volt fekete, 15,4 százaléka ázsiai vagy ázsiai-amerikai és 3,9 százaléka spanyolajkú, ami az előző évhez képest visszaesést mutat.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.