<p>Két súlyos történettel, a brit Mike Leigh-nek Mr. Turner címmel a világhírű angol festőről készített nagyszabású filmjével és az egyetlen afrikai művel, a mauritániai Abderrahmane Sissako Maliban játszódó Timbuktu című alkotásával csütörtökön kezdetét vette a hivatalos verseny a 67. cannes-i filmfesztiválon.</p>
Mike Leigh filmjével és egy afrikai alkotással megkezdődött a verseny
Cannes |
A Titkos és hazugságok (1996) Arany Pálma-díjas rendezőjének legújabb játékfilmjében a nézők az impresszionizmus előfutárának tekintett Joseph Mallord William Turner (1775-1851) életének utolsó szakaszával ismerkedhetnek meg. Mike Leigh a lehető legközelebbről mutatja be a csúnya, durva és mogorva, de a művészet és a szépség által megszállott idős festő érzékenységét, aki képtelen az érzelmeit kifejezni. A történet kezdetén a Royal Academy of Arts elismert tagjaként Turner még mindig apjával él, aki asszisztensként dolgozik mellette, a két férfi minden kérését egy odaadó házvezetőnő teljesíti. A festő bejáratos az arisztokraták szalonjaiba, bordélyházakat látogat és európai utazásokból meríti inspirációit. Apja halálát követően azonban elmagányosodik. Élete akkor változik meg teljesen, amikor egy tengerparti családi panzió tulajdonosnőjénél rátalál a kései és nyugodt szerelemre. Az állandóan feszült Turnert Timothy Spall alakítja, akit A király beszéde című filmben Churchill szerepében és a Harry Potter-filmekben is láthatott a közönség. A 71 éves brit rendező önarcképeként is értelmezhető alkotás sajtóvetítését követően sokan a legjobb férfialakítás díjára is esélyesnek tartják az összetett figurát megformáló Spallt. "Nem egy művész szenvedéssel teli életéről van szó a filmben, hanem arról az állandó feszültségről, amely a halandó ember, a művészete, az inspiráltsága és az adott pillanat megragadása között feszül" - mondta Mike Leigh az újságírók által megtapsolt sajtóvetítést követően. Szerinte a festők többsége azt festi meg, amit lát. Turner viszont "festés közben az égen és a tengeren túl is ellátott". A rendező megjegyezte, őt az a Turner érdekelte, akit az emberek nem értettek meg igazán, miközben már a 20. századi művészet, az absztrakció és az impresszionisták előfutára volt. A másik versenyfilm, a mauritániai Abderrahmane Sissako Timbuktu című alkotása abban az észak-mali városban játszódik, amelyet 2012-ben elfoglaltak a radikális iszlamisták. A dzsihadisták a terror alatt tartott városban betiltották a zenét és a nevetést, a dohányzást és a labdarúgást, miközben az iszlamista bíróságok naponta hoztak abszurd és tragikus ítéleteket. A film főhőse Kidane (Ibrahim Ahmed), aki feleségével és lányával, valamint egy pásztorfiúval él együtt Timbuktu közelében a dűnéken, ahol viszonylagos nyugalom honol a városban uralkodó káoszhoz képest. Amikor egy szomszéd halász véletlenül megöli a család kedvenc, GPS névre hallgató tehenét, a feldühödött Kidane véletlenül megöli a halászt, s emiatt a dzsihadisták bírósága elé kerül. A filmet a francia sajtó pozitívan fogadta. A rendező cannes-i sajtótájékoztatóján elmondta, hogy akkor döntötte el, hogy a szomszédos Maliról szeretne filmet forgatni, amikor 2012-ben az iszlamisták megköveztek egy párt, amely nem házasságban élt együtt. Abderrahmane Sissako a sajtótájékoztatón nem tudta folytatni a történetet, hangja elakadt és a kezei közé temette az arcát. "Azok helyett sírok, akik megélték ezeket a szenvedéseket. Az igazi bátorság azoké, akik végigélték ezt a csendes csatát. Timbuktut nem a francia csapatok szabadították fel. Az igazi felszabadulást azok hozták, akik a fejükben tovább énekelték mindennap azokat a dalokat, amelyeket megtiltottak nekik, és azok, akik labda nélkül is fociztak tovább" - mondta a rendező. A verseny pénteken a török Nuri Bilge Ceylan Téli álom című, több mint háromórás filmjével és a kanadai Atom Egoyan The Captive című drámájával folytatódik.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.