<p>Október 10-től 26-ig a nemzetközi kortárs táncművészeti szcéna kiemelkedő előadói szerepelnek a Pozsony Mozgásban (Bratislava v pohybe) elnevezésű fesztiválon. Három hétvégén négy helyszínen hat külföldi és két hazai társulat, csoport mutatkozik be izgalmas kortárs táncművészeti, illetve táncszínházi előadásokkal.</p>
Kortárs táncszínházi sörözés
A népszerű, hagyományos pozsonyi őszi kulturális rendezvények – Pozsonyi Zenei Ünnepségek, Illusztrációk Pozsonyi Nemzetközi Biennáleja (BIB), Fotóhónap – közé tartozik tizennyolcadik éve a Pozsony Mozgásban elnevezésű kortárs táncművészeti fesztivál. Szervezői olyan programot igyekeznek összeállítani, melyből kiderül, hol tart az innovatív és progresszív megszólalásra törekvő kortárs táncművészet.
Idén zömmel olyan produkciókat válogattak össze, amelyekben a zene és a mozgás mellett a szöveg is fontos tartalomhordozó elem. Az erősen kísérletező cseh Spitfire Company például irodalmi alapanyagból indul ki, s arra próbál merészen példát mutatni, mi történik Václav Havel szövegével, ha azt az ún. fizikai színház és a képzőművészet nyelvére transzformálják. A cseh társulat Antiwords című előadásához Havel Audienciájának Jiří Menzel-féle rendezését veszi alapul, amelyben a főszereplő az előadás során kilenc sört ivott meg. A cseh táncművészek feldolgozásukban ezt a sörfogyasztási rekordot próbálják megdönteni – azt is bemutatva, hogy a „tudatmódosított” állapot miként hat a fizikai színházi produkcióra. Sok irányba mozduló, érdekes kísérlet ez a cseh művészektől, amelyet szenzációssá tesz, hogy a szereplőknek Paulina Skavová szobrászművész nagyméretű műfejet formált.
Nem mindennapi helyzetbe és kommunikációs formába vezeti el a nézőket a norvég Jo Stromgren Kompani. There című előadásuk négy szovjet disszidens kálváriáját dolgozza fel. A menekülő hontalanok megrekednek valahol Nyugat és Kelet határán. A bizonytalan lét, a sehova se tartozás újabb döntésre készteti őket: próbálkozzanak-e továbbvándorlással, vagy forduljanak vissza. Az előadás a mozgásra és olyan halandzsanyelvre épül, amely hangzásában az oroszhoz áll közel. A létbiztonság és a harmónia keresésének problémája ebből is univerzálisan értelmezhető – nem véletlen, hogy a norvég társulat a világ számos pontján bemutatta a darabot, és több mint száz elődadáson vannak túl.
Provokatív darabbal lesz jelen Pozsonyban az izraeli Niv Sheinfeld & Oren Laor duó. A Two Room Apartment című darabjuk személyes hangvételű, ám politikai felhangja is van. Annak a partneri kapcsolatnak a határait boncolgatja, amely a két táncos-koreográfust a magánéletben és (művészeti) munkájában is összeköti. Az izraeli koreográfusok az elmúlt év legjobb előadásának választották Niv Sheinfeld és Oren Laor testbeszédre épülő, minimalista produkcióját.
Wim Vandekeybus filmes és koreográfus annak az előadói stílusnak az atyja, amit ma fizikai színháznak neveznek. Ultima Vez nevű társulatával a booty Looting című előadást hozzák el a fesztiválra. Vandekeybus multimediális táncszínházi produkciójának egyik különlegessége, hogy fotográfus is szerepel benne. Egyik – a színpadon, az előadásról készült – felvétele a színpadi történés részeként, illetve kellékeként tárul fel a nézők előtt. Vandekeybus olyan helyzetet teremt, amelyben a közönség ugyanannak az előadásnak a reális és a történelmi idejét is megélheti egyszerre, s elgondolkozhat azon, hogy a vizuális emlékezetbe beágyazódó kép (fotó) mennyire hiteles dokumentuma a múltnak.
Dányi Viktória, Molnár Csaba és Vadas Zsófia Tamara Nyúzzatok meg című előadása a magyar színeket képviselik. A színpadi történéshez két zenész is csatlakozik, akiket a táncosok nemcsak kísérletező zenéjükkel, de szereplésükkel is behívnak kreatív együttműködésükbe. Öten mesélnek kapcsolataikról, szerelmeikről, viszonyaikról, majd leképezik, lecsupaszítják, lenyúzzák és elemeire bontják azokat, hogy közelebb kerülhessenek hozzájuk. A Nyúzzatok meg című előadás október 11-én látható az A4-es térben (A4 – priestor súčasnej kultúry). A Pozsony Mozgásban további helyszínei: a Szlovák Nemzeti Színház, a Hviezdoslav Városi Színház, valamint az Elledanse Színház.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.