<p>Az alkotók a rotterdami filmfesztiválról elhozták a három fődíj egyikét, a Hivos Tiger Awardot. Idehaza a Febiofest nyitófilmjeként láthatta a fesztivál közönsége, mától már a mozik műsorán is szerepel. A Killer, a kutyám olyan helyzetet dolgoz fel, amikor a gyűlölet és a szégyen ölni képes. Ezt a helyzetet pedig a rasszizmus szüli.</p>
Killer gyilkos harapása
Marek zilált családi körülmények között él, szeretethiányban szenved. Igazából alkoholista apjához vonzódna, de az elhárítja a gyermeki közeledést. Mivel az apa – adósságai miatt – elvesztette a lakását, napjaik nagy részét a szőlőben töltik, egy bódéban, a szlovák–morva határ mentén. Marek anyja, aki évekkel korábban elhagyta a fiát és a férjét, a közeli kisvárosban dolgozik, egy masszázsszalonban. Amikor anya és fia újra találkozik, kiderül, hogy Mareknak van egy mostohatestvére, Lukáš, akinek roma vér folyik az ereiben. Marek a kisvárosi bokszklub s egy olyan banda tagja, amely erősen rasszista, romaellenes nézeteket vall. Azt se nézik jó szemmel, hogy Mareknak roma féltestéve van. Marek is vallja a bandatagok nézeteit, benne is ott munkál a gyűlölet, Lukášt sem tudja elfogadni. Szégyelli is, nem is nagyon engedi magához. A film Marek egy napját mutatja be, azt a napot, amikor találkozik az anyjával és a roma gyerekek közé ellófrált Lukášsal. Nehezen tudja kezelni a helyzetet. Különösen, amikor beül egy helyi ivóba, ahol a bejáraton tábla jelzi, hogy a romák nemkívánatosak odabent, s a kocsmában megjelenik az anyja Lukášsal. Ez pedig a vendégek – finoman szólva – nemtetszését váltja ki. Marekban gyűlölet és szégyen csap össze. S a fiú egy olyan rossz megoldást választ kiútként, amelyben döntő szerepe van Killernek, a viadalokra kiképzett harci kutyának.
A film tehát Marek egy napját mutatja be; onnan indítva, hogy reggel megeteti és támadásra hergeli Killer névre hallgató kutyáját, egészen estig. Addig, amíg a körülmények úgy nem hozzák, hogy Killer gyilkossá válik. Marek pedig eltünteti a kutya által elkövetett gyilkosság áldozatát. Mira Fornay lassú folyással mutatja be Marek napjának jelentéktelen eseményeit, különös hangsúlyt fektetve a környezetrajzra (amelyben sokféle utalás van, még vallással összefüggő tartalmakra is). A film Marek érzéseit, indulatait, helykeresését, belső énjét vetíti ki, igyekezetét arra, hogy – a családi hátteret pótolandó – a bandához tartozhasson. De azt is megmutatja a film, hogy a tágabb környezet, illetve a társadalom hogyan akceptálja azokat a nézeteket, amelyeket Marek és a haverjai vallanak. Nem kifejtő, inkább csak jelzésszerű a film elbeszélésmódja. Nem magyaráz, csupán jelez dolgokat és összefüggéseket, hogy a néző kérdezzen, és válaszokat keressen a felmerülő kérdésekre. Az első képkockákon ébredező romantikus hajnali tájat látunk, mozdulatlanságában, jó hosszú ideig, amíg a néző bele tudja élni magát a környezetbe, s megérti, ebből a természeti csodából a napfénnyel, az ébredő nappal bármi születhet. Még jó is. Az illúziót azonban a következő helyzet azonnal szétrobbantja. Megjelenik egy egyenruhás kopasz fiú (Marek), aki egy pitbullt ingerel támadásra. Ezzel megteremtődik a film alaphangulata, a félelem, a feszültség és az emberre baljósan rátelepülő vészterhes nyomás, ami sejteti, hogy súlyos drámai kirobbanásra számíthatunk. Ami aztán letaglóz. [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"103864","attributes":{"alt":"","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image"}}]]Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.