A lengyel Jakub Morozinski és Marek Nosal (A szerző felvétele)
Fókuszban a klasszikus gitár
Az elmúlt héten zajlott Pozsonyban a J. K. Mertz gitárfesztivál, immár 48. alkalommal. Állítólag ez a világ egyik legrégibb ilyen jellegű rendezvénye, és érezni, hogy a lelkes szervezők nemcsak zenészek, hanem egyben zenetanárok is.
Először is: az alapos, informatív programfüzet olyan, mint egy minitankönyv. A fesztivál programja pedig minden évben rendkívül színes: reneszánsz és barokk átiratoktól a spanyol mestereken át a köztünk élő zeneszerzők műveiig van itt minden. A koncertek mellett mesterkurzusok és szakmai előadások is zajlanak, utóbbiakat általában a meghívott külföldi fellépők tartják az ifjú muzsikusoknak, akik aztán este meghallgathatják a mesterek koncertjét. Az ország legeldugottabb pontjain oktató gitártanárok is meghívást kapnak ilyenkor egy továbbképzésre, idén több mint ötvenen gyűltek össze. Szóval olyan az egész, mint egy szakmai találkozó, ahová a nagyközönséget is beengedik, de nélkülük is nagyjából telt házasak lennének a koncertek. A fő helyszínül szolgáló Klarisszák templom ráadásul a turistaútvonalon van, úgyhogy véletlenül arra sétálók is becsöppennek a plakátot meglátva. A szakmabeliek persze teljesen mást figyelnek, mint mi, akiknek az is elég, hogy egy tökéletes akusztikájú térben hallgathatunk zenét.
A klasszikus gitárművészek élete csendesebb, mint a rocksztároké. A két műfajt felesleges összehasonlítani, mert más-más tulajdonságokat kívánnak az előadótól. Utóbbi sok showmanséget, amellyel a gyengébb képességek is eladhatóak, előbbi pedig a technikai tudás mellett ízlést és kreativitást – hiszen ezek az előadók általában mások kompozícióit játsszák, amelyeket „birtokba kell venniük”. Ha például önök azt hiszik, mindent tudnak már Astor Piazzolláról, a tangókirályról, hallgassák meg a Bandini–Chiachiaretta duót, akiknek eredetileg csupán az volt a céljuk, hogy népszerűsítsék az argentin zenét, de mára világsztárok lettek, mert saját egyéniségükhöz alakították a mesterek műveit. És nem zárkóztak be a múltba, Pozsonyban minden gitáros kedvenc kortárs zeneszerzőjétől, a kubai Leo Brouwertől is játszottak egy 2017-es darabot, a legfrissebb szerzemény pedig idén lett kész Máximo Diego Pujol műhelyében.
A Bach-átiratok szintén népszerűek a gitárosok körében – annyit még mi is tudunk, hogy skálázásra kiválóan alkalmasak – és népzenei elemek is fel-felbukkannak. Ez utóbbira hallhattunk egy szép példát a lengyel Marek Nosal és Jakub Morozinski előadásában – nyolc lengyel népdalt egy 1980-as születésű zeneszerző, Marek Pasieczny tiszeletteljes továbbgondolásában – erőltetett demonstráció nélkül, szinte észrevétlenül beleszőve a népi hagyományt a komolyzenébe. Marek Nosal egyébként előadást is tartott azokról a lengyel zeneszerzőkről, akik gitárra komponáltak darabokat.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.