<p>A Fogságban izgalmas, dús mozi. Két kislány eltűnéséről és a hollétüket felderítő nyomozásról szól. A történet az első kockától az utolsóig teli van feszültséggel, egyetlen pillanatra sem enged lazítani, logikusan egymásra épülő helyzetekkel-eseményekkel manipulál, s ettől hihető.</p>
Elszánt apa harca a gyerekéért
Az első jelenetsorral – egy szarvas kilövésével, fagyos-havas erdőben – vészterhesen sejtelmes hangulatot alapoz meg a film. Atmoszférájában mindvégig intenzíven megmarad a nézőre egyre nyomasztóbb súllyal rátelepülő baljós rejtélyesség. Soha semmi sem történik a bűnügy felgöngyölítésében úgy, hogy a rejtelmes eltűnést fokozatosan megvilágító mozzanatok egyértelműek legyenek. A néző, mintegy döntőbíróként, minden egyes új fejleménynél kénytelen véleményt formálni. Saját erkölcsi meggyőződése alapján eldönteni, hogy helyesen cselekszenek-e a szereplők, illetve, hogy a vázolt helyzetben, miként cselekedne saját maga. Ez a Fogságban című krimi egyik pozitívuma, ami kiemeli az átlagos produkciók sorából, hogy ítélkezésre aktiválja a nézőt. Olyan megítélésre ösztökéli, amellyel önnönmagát méri fel, hogy esetlegesen, elvben mennyire megengedő az agresszivitásban. Meddig képes tűrni, elviselni az önbíráskodás agresszivitáson alapuló módját. Denis Villeneuve rendező krimije ugyanis azt a kérdést teszi fel a nézőnek: milyen messze menne el, hogy megvédje a családját.
Keller Dover (Hugh Jackman) olyan helyzetbe kerül, hogy meg kell küzdenie hatéves kislánya életéért, aki barátnőjével együtt eltűnik. A nyomok egy közelben parkoló rozzant lakókocsihoz vezetnek. Akcióba kezd a rendőrség, letartóztatja a sofőrt, Alex Jonest (Paul Dano), aki mentálisan visszamaradott, a gyerekek szintjén kommunikál. A nyomozást vezető detektív, Loki (Jake Gyllenhaal) bizonyítékok hiányában szabadon engedi őt. Dover szemében azonban Jones marad az egyetlen „nyom”, amely (aki) a két eltűnt kislányhoz vezet. Dover elrabolja őt, s rábeszéli a másik kislány apját, hogy puhítsák meg, szedjék ki a titkát. Kínkeserves vallatásnak vetik alá, miközben magánnyomozásukat titkolják Loki elől.
Ázott, fagyott, dermedtséget árasztó, téliesen csupasz természeti környezetben (hol esik, hol havazik) játszódik a sztori; tökéletes aláfestés a nyomasztó bűnügyhöz. Villeneuve krimije nemcsak az átláthatatlan esettel tud vérfagyasztóan hatni, hanem bombasztikus figuráival is – köszönhetően az őket életre keltő színészeknek. Szuperlatívuszokban emlegetik Hugh Jackman és Jake Gyllenhaal alakítását, ám ugyanúgy elképesztően hiteles a visszamaradott fiú alakja, és hús-vér figurák a másik eltűnt kislány szülei is. Nemkülönben a gyilkos, aki mindvégig ott van az események sodrában, s aki ámulatba ejtő kaméleoni átváltozással hökkent meg. De személyénél is meghökkentőbb a sorsa, amely bűntettre ösztönözte. Élettörténete magyarázza, miért tűnik fel gyakran a filmben a keresztmotívum. Erősen lehangoló, de gondolkodásra ösztönző film ez, több sima kriminél, aminek egyébként remek.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"125308","attributes":{"alt":"","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image"}}]]
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.