Aki hallotta, hogyan nő a fű: különleges, kevéssé ismert művész tárlata látható Kassán

kép

Sajátos szemlélete a szürrealizmus és a mágikus realizmus jegyeit hordozza magában, képei leginkább Frida Kahlo világára emlékeztetnek. Saját technikát dolgozott ki, a csehszlovák képzőművészetben nincs hozzá hasonló életpálya, bár mindvégig szinte ismeretlen maradt: a kelet-szlovákiai roma származású Rudolf Dzurko munkásságát mutatja be a Kelet-szlovákiai Galéria.

Egyedülálló jelenségnek számít saját maga alkotta technikájával, miközben a roma kultúrát is képviseli a csehszlovák képzőművészetben. A tizenkét évvel ezelőtt elhunyt Rudolf Dzurko fából készült szobrokat is készített, de különleges, üvegszilánkokból készült plasztikus kollázsaival hívta fel magára a figyelmet. A Kelet-szlovákiai Galéria Rudolf Dzurko (1941–2013): Jen se mnou slyšíš trávu růst (Csak velem hallod, hogyan nő a fű) című időszaki kiállítása hiánypotló szándékkal jött létre: ez a művész első önálló kiállítása. A tárlaton több tucat, a roma kultúrára és hagyományokra utaló, csiszolt üvegből és fából készült alkotás tekinthető meg.

kép

Dzurko a kelet-szlovákiai Pavlovcén született, majd a háború után apjával és testvéreivel az észak-cseh határvidékre költözött. Eredetileg cipésznek tanult, tanulmányait azonban nem fejezte be, tizennégy évesen megszökött otthonról. Fizikai munkák sorával tartotta el magát, kőművesként, fűtőként és üveggyári munkásként is dolgozott. Éppen az utóbbi, az üveggel való munka keltette fel érdeklődését a képzőművészet iránt, bár később sem tartotta magát művésznek. Kidolgozta az üvegszilánkokból készült képek technikáját, egyedi kompozícióit gyermekkori emlékei és a roma közösségben töltött élete ihletett.

Mivel nem tanult képzőművészetet, Rudolf Dzurkót máig naiv művészként tartja számon a hazai művészettörténet-írás. Ez a kiállítás azonban arra mutat rá, hogy érdemes lenne munkásságát a szürrealizmus és a mágikus realizmus jegyében vizsgálni – Miroslav Kleban kurátor szerint a mexikói festő, Frida Kahlo munkásságával is párhuzamot lehet vonni.

kép

Dzurko termékeny alkotó volt, művei nagy része ma a brünni Roma Kultúra Múzeumában látható. Csehországban valamivel jobban ismert, hiszen itt az 1970-es évektől már szerepelt munkáival a roma kisebbségre összpontosító néprajzi kiállításokon. A Charta 77 kapcsán is fontos – bár kevéssé ismert – szereplő: az aláírók közül több személyt is rejtegetett. 1989-et követően szabadúszóként tevékenykedett. 

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?