Egy bosszú története

<p>Az Én, Olga Hepnarováról sokat beszéltek az idei Berlinalén, ahol a film világpremierje volt. Tomáš Weinreb és Petr Kazda rendezőpáros érzékenyen nyúlt a társadalmi tabukat feszegető témához, így újabb magabiztos bemutatkozást láthattunk az új generációs cseh filmesektől.</p>

Az Én, Olga Hepnarová olyan típusú film, amely még úgy is mindvégig a vászonra szegezi a tekintetet, hogy ismert a történet vége. A dráma Olga Hepnarová valós történetén alapul: ő volt az utolsó nő, akit gyilkosság vádjával kivégeztek Csehszlovákiában, a hetvenes években. A huszonéves lány teherautóval egy prágai villamosmegállóba hajtott, azzal a céllal, hogy minél több ember halálát okozza. Tervét előre megfontolta, és levélben két újsághoz is eljuttatta a nyilatkozatát. Azzal, hogy halálra ítélte magát és másokat, bosszút akart állni a vele kegyetlenül bánó társadalmon; tettét felhívásnak szánta a világ más kirekesztettjei felé. A gyerekkorában traumákon átesett, feltehetően szexuálisan bántalmazott, az iskolatársai által kirekesztett lány egész életében lelki problémákkal küzdött. Családja körében sosem tapasztalta meg a szeretetet. Nemi öntudatra ébredésével sem tudott mit kezdeni, csak alkalmi, leszbikus szexuális kapcsolatokat tudott létesíteni, így fokozatosan elhidegült a többi embertől, tudatosan a magányt választva. Testileg is megnyilvánuló kívülállását a lengyel Michalina Olszańska minimális eszközökkel játssza el: lehajtott fejjel, lassan, görnyedt testtartással mozog, kezét szorosan a testéhez szorítva. Cigarettázva inkább csak megfigyeli a többi embert, nem vesz részt az életben. Olga alig, csak tőmondatokban beszél; noha intelligens és képes az önreflexióra, önmagát megvilágosult pszichopatának nevezi. Olszańska erős jelenléte miatt lehet átélni, megérteni a sötét lelkű antihős belső világát, úgy, hogy a rendezőpáros több szempontból is tárgyilagosságra, dokumentarista megfigyelő pozícióra törekedett. Mindez összhangban van a film formai megoldásaival – Adam Sikora operatőr statikus beállításokban, pontosan megkomponált fekete-fehér képekben mesél.[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"222937","attributes":{"alt":"","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image"}}]]Az alkotók nem egyértelműen vádolják a környezetet, a filmnek nincsenek direkt politikai vonatkozásai – pedig a korabeli csehszlovákiai vezetés számára tabunak számított Hepnarová ügye, tettét sokáig rendszerellenes lázadásnak vélték. A háttérben így is kirajzolódik a szocialista korszak fojtogató légköre, a munkásosztály lehetetlen helyzete. Hogy minden intézményesített, de az intézmények (például az orvosok) nem ismerik fel a tömegben a személyt és a lelki igényeit. Emellett Tomáš Weinreb és Petr Kazda mozija az egzisztenciális dilemmára is rávilágít, miként veszik el valaki mások közömbössége, hallgatása miatt. A film tegnap került a szlovákiai mozikba. Bartal Dóra 
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?