<p>Öt elem – három alkotó címmel április 28-ig látható fotókiállítás a Kortárs Magyar Galériában. Bécsi Imre, Hupján Attila és Kovács Csaba nem mindennapi, különleges látványt kínál a Vermes-villába elhozott fotókon, ugyanis mindhárman lyukkamerával teremtik-alkotják meg a képet.</p>
Csodás képek lyukkamerával
A három magyarországi alkotó először Dunaszerdahelyen szerepel és állít ki Triptihole Group néven. Kísérletező, felfedező alkotói közösségként világunk nap mint nap megélhető csodáinak bemutatását tűzték ki célul. Az ehhez szükséges vizuális megjelenítést számukra egy parányi lyuk és a köré épített fényképezőgépek, a camera obscurák szolgáltatják. „Azok az eszközök, amelyeknek mi magunk is lehetünk a tervezői, kivitelezői, és saját ideáink szerint alakíthatjuk őket. Ezáltal az alkotói folyamat már az eszköz megtervezésénél kezdődik, és a végeredmény valójában nem valaminek a végét, hanem csupán az alkotói út egy állomását jelenti. Nem drága eszközök, hanem saját energiáink, ötleteink, kreativitásunk az, ami örömteli eredménnyel ajándékozhat meg bennünket és a környezetünket” – fedte fel a Triptihole Group elképzeléseit Hupján Attila.
A lyukkamerával fotografáló három művész a digitális képrögzítés, a tömegrítussá vált fotográfia világában a kreatív eszközhasználattal – pl. szivaros- vagy sörösdobozból alkotott kamera – és a hosszabb exponálással, „képbefogással” is megalkotta egyedi, elkülönülő stílusát. Olyan fotókat, amelyeken a múló időben egymásra rétegeződik a látvány, megörökítve a mozdulat folyamatosságát vagy a napfény járását, a színtónusok és formák plasztikáját.
Bécsi Imre a színek tudatos felhasználásával, mesteri keverésével a természetet festi pompázatos, allegorikus mesevilággá. Ehhez egy mára szinte megszűnő nyersanyagot, az instant (korábban polaroid) filmet használ. Jelentőségteljes egybeesések című sorozata a felfedezés lehetőségét kínálja; a szemlélő valamiféle hasonlatosságra lelhet a képeken. Olyasmire, ami már megtörtént vele. Felbukkanhat egy motívum, amit már valahol látott, s ami újra felkelti az egyszer volt érzést.
Hupján Attila a medencék és a vadvizek világának eseményeit exponálja nedves képekké. Some wet című anyaga a színtiszta történéseken és azon a riporteri szemléleten alapul, hogy a fotós legyen elég közel a témához. Munkáin jól tetten érhető a fotós jelenléte: szinte vizes lesz maga a kép szemlélője is, annyira közelről, beavatottként látja az eseményeket.
Az öt elemből megvolt a föld, a víz és a levegő. A tűzre Kovács Csaba szolárgráfos felvételein lelünk rá. Napfonatok című sorozatának legfőbb alkotóeleme a Nap s annak napi járása az égbolton. „A Napfonatok – hangzott el a megnyitón – hetekig, hónapokig készülő felvételek. Egy adott pontra rögzített kis kamerával exponálódnak a fotópapírra.” A végleges képi változat annak szkennelésével alakul ki. Ez a fajta fényképezés tudatos előkészítést, terepfelmérést igényel, aminek eredményeként – Kovács Csaba fotóin – a Nap járása és a környezet egyfajta szimbiózisából születik meg a kép.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.