Azt azért mindenképpen előre bocsátanám: ezt a filmet nem ajánlanám senkinek, aki a moziban elsősorban a romantikus történetre, a kalandos cselekményre izgul rá. Szó nincs kavargó tengeri ütközetekről, a Patyomkin páncélos vagy az Auróra sem tűnik fel a vásznon...
Az orosz lélek és a cinema direct
A film témája az orosz történelem, azon belül is az orosz és az európai kultúra találkozása. Szinte csodaszámba megy, hogy – hála a forgatókönyvírónak és a rendezőnek – nem valamiféle historizáló tablót vagy didaktikus tanmesét látunk, hanem egy vállaltan esetleges költői víziót, amelyet még csak nem is a látványosan poétikusra komponált képek éltetnek: marad a szellem és a technika önkéntes adománya. És a hely, amely évszázadokról képes mesélni.
Valami történt, mindenki kétségbeesetten menekült, én nem láttam semmit, azután itt találtam magam – állítja a film mindvégig arctalan, láthatatlan, vélhetőleg jelenkori, s egy mellékes megjegyzésből következően vélhetőleg író mesélője, pontosabban: „kamerája”. Kamerája, hiszen mindvégig azt látjuk, ami az ő szeme elé kerül lassú haladása közben, az egész film egyetlen – igaz, mozgó – kameraállásból születik meg.
Az „itt” időfaktora az első képsorokban viszonylag pontosan azonosítható: a 19. században járunk, annak is az első felében. A tér, a helyszín még kérdéses: ünnepi díszbe öltözött hölgyeket és katonatiszteket követünk sötét folyosókon keresztül, hogy végül lehulljon a lepel – Szentpéterváron járunk, az Ermitázsban.
Elbeszélő kameránk elveszve bolyong a termekben és folyosókon, mígnem rokon lélekre talál. Egy másik „szellemutazóra”, egy francia diplomatára, aki némileg csodálkozik, miként beszélhet egy ismeretlen nyelven – oroszul, s hogy lehet, hogy nem a Direktórium korának Franciaországában landolt, de nem bocsátkozik hosszabb személyes magyarázkodásba. Inkább megragadja az alkalmat, hogy körülnézzen a legendás helyszínen, s elmondja, mit is gondol az orosz politikáról, a kultúráról, s leginkább Európa és a Nagy Keleti Medve találkozásáról.
A különböző termekben különböző korok, személyek villannak fel előttünk: a kamera elé kerül Nagy Péter cár egy kínos jelenete, az öreg Katalin cárnő, I. Miklós fogadása, II. Miklós a családja körében a forradalom előestéjén, Puskin, a múzeum restaurátora Leningrád blokádja idején, az Ermitázs jelenlegi igazgatója... Nem emblematikus, nagy történelmi pillanatok villannak fel, hanem véletlenszerű, ellesett jelenetek. Szokurov filmjében ugyanolyan súlya van egy semmitmondó, értelmezhetetlen párbeszédfoszlánynak, mint egy-egy „uralkodói” jelenetnek. És persze itt vannak a tárgyak, mindenkor szépen összegyűjtve: hol Raffaello munkái, hol egy féldrágaköves sévres-i porcelán étkészlet teszi hozzá a magáét ehhez a nem történő történethez.
Ha van szentencia, csak annyi: tenger vesz körül bennünket, nekünk meg hajóznunk kell és élnünk...
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.