Az alábbi recenzió címét magyarázandó, álljon itt egy rövid idézet a bemutatott könyvből: „...a nevek értelem-eredeteire irányuló mediotáció a szavakban a gondolkodás lehetséges — történeti — komolyságával, de esélyeivel is szembesíthet bennünket” (50.).
Nyelv révén a filozófia
Előtte azonban még egy személyes emlékemet kell felemlítenem. Király István nevével akkor találkoztam először, amikor anno Domini elolvastam tanulmányát a titokról a Magyar Filozófiai Szemlében. Aztán sok évvel később találkoztunk a Domus Hungarica vendégházában, és kiderült, hogy tudunk egymásról. Sőt, mi több: egymástól teljesen függetlenül, eltérő környezetben (ő Kolozsvárott, én Pozsonyban), hozzávetőlegesen ugyanabban az időben ugyanazokkal a témákkal foglalkoztunk, amelyek közül kiemelkedik az emberi létezés időisé-gének, valamint a halálnak a kérdése. (Király ezt a témaválasztást meg is magyarázza könyve 60. és 61. oldalán.) Az ilyen egyezések mögött kereshetnénk akár misztikus összefüggéseket is, de alighanem arról van inkább szó, hogy a filozófiai tematizálás kérdéséhez mindketten hasonló módon viszonyulunk. Mégpedig úgy, hogy az ún. aktualitást nem a jelen pillanat felvetette problémák fényében, hanem az adott téma felvállalásában, magyarán szólva: a személyes idő „most”-ot meghaladó idődimenziójában értelmezzük. De lehetne ez egzisztenciális kérdés is, amely azt érinti, hogyan határozza meg a léthelyzet magát a filozófiai tematizálást. Sőt, előrevetítve a könyv egyik központi kérdését: magának az alkalmazott filozófiának a státuszát is.
Ezek után lássuk a könyv címét. Alcímének — „több-csendbeni alkalmazott filozófiai zaj-háborítás a szabad(ság) kérdezés(é)ben” — értelmét maga a szerző adja meg rövid bevezetőjében, amelynek szintén szimptomatikus felirata van: Előző-leg. (Ami ugyebár a megelőzés szót hozza be, vagyis azt az értelmet, hogy ez a rövid írás csupán megelőzi, de nem biztos, hogy megelőlegezi a rákövetkező tanulmányok tartalmát. A „-leg”-nek ugyanis alighanem „mintha” jelentése van. Vagyis az előszó egy dekonstruktivista előszó funkciójában jelenik meg, amely utólag utal a többi írásra, de ugyanakkor magának tulajdonítja az értelmezés szerepét is.) A zaj megtörése a csend által egyértelmű alapállás: a gondolkodás sosem a hangerő alapján ismerszik fel. A hallgatás (ez a heideggeri fogalom) az, ami a valódi közlés, az értelemfelfogás és -átadás lehetősége. A „kérdés” és „kérdezés” kifejezésekről azt hinnénk, hogy tudjuk, mit jelentenek. De azért nézzük csak meg, Király mit mond róluk. A kérdések ugyanis sok mindenre vonatkozhatnak. A leggyakrabban és a köznapokban különböző problémákra. Heidegger nyomán azonban tudjuk, hogy a probléma olyan kérdés, amelyre csak a választ kell megtalálni, és azután ez a kérdés lezárul. Vagyis a probléma lezárja a további kérdezés lehetőségét. Király azt a kérdezést helyezi előtérbe, amelyiknek nincs ilyen időbeli rögzültsége, vagyis az „aktualitása” és a „sürgőssége” nem elsősorban az adott dologban magában, esetleg külső összefüggéseiben rejlik, hanem „reánk tartozik” (47.). Tehát a kérdezés önmagunkra vonatkozása az, ami fontos. Ez pedig nem más, mint a tematizálás. (Van ennek egy más és fordított előjelű, Hrabal-féle változata, amelyben a főhős azt mondja, hogy a világ szép; nem azért, mert valóban olyan, hanem mert ő olyannak akarja látni.) Király könyve ebben az értelemben nem filozófiai problémákról szól — azaz, szoros értelemben véve, nem belterjes filozófiát prezentál, még ha fogalomhasználata erre utalna is —, hanem olyan „örök” kérdésekről, amelyekbe mindannyian beleütközünk, amennyiben létezésünket komolyan vesszük. Ezt bizonyítja az is, ahogyan a kérdezés tényéhez hozzákapcsolja a szabadságot mint a „létre nyitott lét(ezés)”-t és a módszert is. Egyébként éppen a módszer elemzésénél láttatja leginkább, ahogyan minden tematizálásnál segítségül hívja a nyelvet és annak eredendő struktúráit, jelentéseit. Vagyis mindazt, amit recenziónk első bekezdésében már említettünk. És akkor már ne is játsszuk végig azokat a lehetőségeket, amelyeket az alcím két változata nyújt: 1. „szabad kérdezés”, 2. „a szabadság kérdezése”. Az olvasónak azt ajánlom, próbálja feltárni a könyvnek mindkét olvasatát.
A fentebb mondottakról a legalaposabban és részletesebben magától a szerzőtől kapnak tájékoztatást az olvasók a könyv legterjedelmesebb, utolsó részében, amely a Hagyomány és a szabadság kérdezése címet viseli. Amelynek prológusában egyébként a szabad kérdezés (azaz a szabad tematizálás és szabad gondolatkifejtés, valamint szabad gondolatnyilvánítás) személyes vonzatairól is elmond a szerző egy tanulságos történetet.
Ez a prológus egyébként kitűnő bevezetőként szolgál a könyv egyik legfontosabb témakörébe, az ún. alkalmazott filozófia „boszorkánykonyhájába” is. (Csupán zárójelben jegyzem meg — habár inkább ki kellene emelnem —, hogy Király rendelkezik az alkalmazott filozófia legjobban kidolgozott koncepciójával a filozófiát magyar nyelven művelő kollégák közül.) Lényegében a könyv első része erről szól, és talán a szerző egyetlen mondatával is definiálható lenne: „az alkalmazott filozófia számomra éppenséggel a filozófiai szabadság területe” (55.). Amit érthetünk úgy, hogy a tematizálás elé nem állíthatunk tiltó táblákat, és úgy is, hogy az egzisztenciális helyzetekre való rácsodálkozás mindig is a filozófia doménuma volt és maradt a mai napig. Éppen csak a professzionalizálódott, egyetemekhez és kutatóintézetekhez kötött, valamint a „publikálj, vagy dögölj meg!”-féle jelszót elfogadó és szerinte működő filozófia maradt meg a szakmai köldöknézésnél. Esetleg vált az új keletű „vallások” szolgálólányává. A szerző az „alkalmazásnak” több módozatát is felsorolja az analógián kezdve, az érvényesítésen át a hasznosításig. Nekem az volt a benyomásom, hogy a háttérben mindig ott volt a hagyományos hermeneutikai hármasság — a subtilitas intelligendi, a subtilitas explicandi és a subtilitas applicandi — egymást feltételező kapcsolata. Ami azt jelenti, hogy Király felfogásában sem „utólagos” az alkalmazás, hanem hogy az magában az eljárásban fedezhető fel akkor, amikor felvállaljuk azt a kérdezést, amely valójában önmagunkra irányul.
Ha valaki könnyű olvasmányra vágyik, óva intem attól, hogy Király V. István könyvét vegye a kezébe. De ha valakit érdekel az az út, amelyet megjárva közel kerülhetünk a filozófiai kérdezésmódhoz, és szimpatikus számára Heidegger gondolkodásmódja is, akkor a bemutatott könyvben jó társra talál. Jó szívvel ajánlom.
Mészáros András
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.