E most induló sorozatunkban elsősorban a blues zene kialakulásával, stílusjegyeivel, történetével, fejlődésével és legkiemelkedőbb előadóival szeretne megismertetni benneteket.
A blues története
De valójában mit jelent magyarul a „blues“ szó? Az elnevezés az észak-amerikai néger argó egyik kifejezéséből ered: to feel blue – annyit jelent – szomorkás, borongós hangulatban lenni. Ebből a szókapcsolatból keletkezett a műfaj megjelölése. A to feel blue kifejezésből a „blue“ valószínűleg a melléknév elsődleges („kék“) jelentéséből keletkezett metafora útján, és ez a konnotáció (vagyis jelentéstöbbletet hordozó szó) a későbbiek folyamán állandósult. Pl.: „borongós a hangulatom, mint a sötétkék ég“ – ebből egy kis áttétellel már csak egy lépés a „kék hangulat“ kifejezés. George Gershwin Rhapsody In Blue című zenekari darabjának címe is tévesen terjedt el a köztudatban, ugyanis a szerző itt elsősorban a borongós állapotra utal. Helyesen magyarul tehát nem Kék-, hanem Borongós rapszódia.
Ami a blues műfaji megjelölését illeti, eredetileg szomorú szerelmi dal, Észak-Amerika néger lakosságának profán tartalmú népdaltípusa. Keletkezése még az észak-amerikai néger rabszolgák 1865-ös felszabadítása előtti időszakra tehető. A színesbőrűek körében a múlt század első feléig két jelentősebb daltípus volt uralkodó. Az egyik a gospel, tehát a vallásos spirituálé, a másik pedig az ősi ritmusos munkadal, melyet a blues váltott fel. A kutatások alapján a gospel ősi formája már a 17. század elején létezett, és manapság is léteznek gospel zenekarok, énekegyüttesek. Persze a gospel stílus is – mint minden más zenei stílus – az évtizedek, évszázadok folyamán formálódott. Az ősi ritmusos munkadalról kevés információval rendelkezünk, azt viszont elmondhatjuk, hogy a hagyományos észak-amerikai néger dalformákra vagy zenékre (beleértve a bluest, sőt a dzsesszt is) folyamatos hatással volt az európai zene, és az afrikai ritmus. Az alapdallam a legtöbb esetben európai eredetű volt, ám ezt sajátos dallamú és ritmusú rögtönzésekkel díszítették, és ezek a ritmizálások egyértelműen az afrikai törzsi ritmusok jegyeit hordozták magukon. A fekete zenék persze egymásra is hatottak, akár oda-vissza alapon, tehát a később keletkezett dalforma ill. zene is visszahatott a régebbire. A következő részben jövő hét szerdán a blues kezdeti időszakáról és fejlődéséről lesz szó. (Folytatjuk)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.