<p>Az amt _ project elnevezésű kortárs művészeti galériában (Baštova 1.) látható Németh Ilona kiállítása.</p>
Jelbe átlényegített tárgyak
A Munkácsy-díjas képzőművész újabb pozsonyi bemutatója két részből áll, a Családi ereklyetartó című objektből, valamint az Emlékmű című fotósorozatból, vagyis a Fotóklub DS négy fiatal fotósa – Hodosy Péter, Göndör László, Soós László, Edmár Béla – felvételeiből.
A látszólag teljesen különálló két rész között azonban lehet találni összefüggéseket. Ezért is kerültek egy helyszínre.
Az Emlékmű című fotósorozat darabjai – a négy fotós felvételei – dunaszerdahelyi kisvállalkozásokat dokumentálnak. Ahogy Németh Ilona elmondta, évek óta figyeli, és városszerte feltérképezte, hogy Dunaszerdahelyen jó néhány kisvállalkozás született, születik magánterületen, saját kiskertben vagy a lakóháznak egy bizonyos, átalakított részében. Ily módon próbálkozik a tulajdonos, hogy javítson a saját és családja körülményein. E kisvállalkozás – maga a bódé vagy a házrész – vizuális megjelenésével valamilyen formában alakítja, formálja a környezetet, s a kornak is lenyomata. Ezt a környezetalakító és korképhez kötődő esztétikát örökíti meg a felvételek gyűjteménye, ám a lefotózott objektumok esztétikája egyben a hozzájuk köthető létkörülményekről is üzen. Az a gondoskodás, elszántság vagy remény is kitetszik belőlük, amit tulajdonosaik belefektetnek a vállalkozásokba. Ugyanakkor az a reményvesztettség, hiábavalóság is leolvasható róluk, amit az esetleges megszűnés hoz magával. Németh Ilona ötlete nyomán és az ő felkérésére a fotósok saját stílusuk, meglátásuk alapján örökítették meg az egyes kisvállalkozói létesítményeket.
Az Emlékművel megörökített kisvállalkozói valóság a privát szférát mutatja ugyan látványszinten, mélységeivel azonban egy olyan realitásnak állít művészi szintű, stilizált doku-emléket, amely összefüggésekkel utal át a közösségi, társadalmi szférába.
Kapcsolódási pont mindkét esetben a magán- és a közszféra átfedése, illetve kötődése, valamint hogy a kiállításnak ez a fotós része, illetve Németh Ilona objektje is gyűjtemény. A fotósorozat a kisvállalkozói létesítmények gyűjteménye, az objekt pedig a családi ereklyék, tárgyi emlékek, maradványtárgyak gyűjteménye.
Németh Ilona objektjével olyan személyes kötődésű tárgyakat rendezett gyűjteménnyé, amelyeket elhunyt családtagjai hagyatékából őrzött családi ereklyeként. „Ezek olyan tárgyak – mondta –, amelyek nem nemesfémből készültek, nem porcelánok és nem is régi festmények, mégis felbecsülhetetlenek. Régi kesztyű, imakönyv, varrógépfiók, varrógyűszű, monogramos terítők, amelyek azt az embert »hordozzák«, mentik át számomra, akitől származnak. Az ereklyetartóban találtam meg azt a formát, amelybe maradandóan és maradványértékükben teljességgel összegyűjthettem ezeket a múltból érzelmi kötődéssel hagyományozott tárgyakat. Természetesen nem egzakt formájukban helyeztem el a tartótégelyekben, hanem egy picike jelbe átlényegítve őket. A jel, amelyet a néző az ereklyetartóban lát, a tárgyaknak – úgy nevezném – homeopatikus megjelenése, mivelhogy egy átlényegített darabkában számomra benne van az adott tárgy. Nem lényeges egyébként, hogy az, aki megnézi, be tudja azonosítani, amit lát. Az csak számomra fontos.”
Ebből kiindulva a Családi ereklyetartó egyik olvasatával arról gondolkoztat el, hogyan rendezzük el magunk körül a személyes vonzatú múltat, a származás üzenő leleteit. Továbbmenően pedig a magánszférán túlnőve arra is ráirányítja az azonosság-elmélkedést, hogy személyes vonatkozásainkat hogyan tudjuk belerendezni a múlttá hagyott közös létezésbe. Vagyis hogyan rétegeződik elődeink igyekezete, cselekedete, teremtő létezése nemzedékről nemzedékre, átörökléstől átöröklésig. Németh Ilona művészeti objektté emelt, vagyis átlényegített priváttárgy-gyűjteménye ráébreszt arra, hogy az ereklyék, relikviák, emlékek őrzése, elrendezése és feldolgozása révén hogyan tiszteljük az átmentendő hagyatékot. Ezzel együtt végső soron pedig arra a tisztes felelősségre utal átívelő szimbolikával, hogy mit hogyan vállalunk a folytonosságőrzésben – s itt a folytonosság őrzése nemcsak az én-léteredetre, illetve a magán-léteredetre, hanem a társadalmi kiterjedésre is értendő.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.