<p>A bemutatót követő első hétvégén 27 ezren látták a hazai mozikban az Infernót.</p>
Inferno: a pusztító vírus nyomában
A világ túlnépesedésével járó problémákból fakad a Dan Brown műve alapján forgatott Inferno című misztikus thriller alapkonfliktusa. Az egyik tábor radikális módon próbálja „szabályozni” a népességet, a másik tábor pedig e radikális módszer ellen küzd, hogy megmentse az emberiséget a pokol tisztító tüzétől.Az utóbbi csoportba tartozik Robert Langdon professzor (Tom Hanks), a Harvard neves szimbólumkutatója. A Ron Howard rendezői irányításával vászonra vitt cselekményfolyam a túlpörgetett ritmus és a gyors vágások ellenére is jól követhető és élvezhető. Misztikából kevesebb van az Infernóban, mint amennyit a legendássá vált elődök, A Da Vinci-kód és az Angyalok és démonok kínál – végül is, itt a téma nem egyházi –, de kódfejtésből az Infernóban is van bőven, modern akciójelenetekben pedig kimondottan dúskál. A záróepizód – a vízi barlangban rendezett koncert – vizuális világával és zenei szólamaival olyan élményt nyújt, amilyet ebben a műfajban ritkán kap a néző. Maga a műfaj viszont éppen itt fullad ki: csupa suta akciósor a vírus elérésért folytatott végső roham és a mindent eldöntő összecsapás. Az pedig, hogy ezt nyakon öntik egy feloldó, de kínosan romantikus kibéküléssel, abszolút nem érdemel figyelmet. Egyébként megragadó az egész film képi világa, köszönhetően a helyszíneknek. A túlnépesedésről tart előadást egy radikális nézeteket valló milliárdos biomérnök, Bertrand Zobrist (Ben Foster), aki úgy véli, a fájdalom lehet a megváltás, a „kóros” jelenség gyógyításában maga az infernó, vagyis a pokol égető tüze lehet a leghatékonyabb eszköz. Zobrist egy gyanús biztonsági céget felhasználva halálos vírust fejleszt ki, amely minden második embert elpusztít a bolygón. A férfi úgy véli, eljött az idő, hogy a pokolbéli gyógymódot bevesse. Önmaga azonban öngyilkosságot követ el, ezért követőire marad a feladat végrehajtása, vagyis a titkos rejtekhelyen őrzött vírus megtalálása és elterjesztése. Itt jön a képbe Langdon professzor, aki a „keressetek és találtok” bibliai idézet szellemében kódfejtéses nyomozással a vírus nyomába ered. [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"251412","attributes":{"alt":"Robert Langdon professzor (Tom Hanks) és Sienna Brooks doktornő (Felicity Jones) ","author":"Fotó: Itafilm","class":"media-image","height":"320","title":"Robert Langdon professzor (Tom Hanks) és Sienna Brooks doktornő (Felicity Jones) ","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]] A feladat ezúttal nem is olyan egyszerű számára, mivel egy idegen város, Firenze kórházi ágyán fekszik, ahol eszméletlen állapotból ébred iszonyatos fejfájással. Egy csinos fiatal orvosnő, Sienna Brooks (Felicity Jones) kezeli és látja el a lőtt sebet a halántékán. A professzor nem emlékszik, mi történt vele, nem tudja, ki lőhetett rá, s miközben a doktornő megpróbálja tisztázni a körülményeket, egy rendőrruhát viselő fiatal nő beront a kórházba, és lövöldözni kezd. Brooks doktornő kimenekíti a professzort, s mivel kiderül, hogy ő is remek rejtvényfejtő, Langdon mellé szegődik. Együtt kezdik keresni a vírust, követve a rangos múzeumokban őrzött műalkotásokon szereplő titkos jeleket, Dante műve és a hozzá készült Botticelli-illusztráció alapján értelmezve szimbólumokat, üzeneteket, amelyeket Zobrist hagyott hátra. [[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"251413","attributes":{"alt":"","author":"Fotó: Itafilm","class":"media-image","height":"320","title":"","typeof":"foaf:Image","width":"480"}}]] Miután bejárjuk Firenze szép kiállítóhelyeit – titkos ajtókon ki-be osonva –, gyors ütembe haladunk Velencén keresztül Isztambulig, s miközben egyre közelebb kerülünk a vírus vélt rejtekéhez, egyre többen lépnek be a történetbe (erkölcsi okokra hivatkozva még annak a biztonsági cégnek a vezetője is, amelynek védnöksége alatt Zobrist tevékenykedett). Egyre kuszábbá, átláthatatlanabbá vállnak a viszonyok, mind kevésbé tudjuk, ki áll a professzor mellett – ki küzd a vírus megsemmisítéséért –, és kik azok, akik a milliárdos végakaratát igyekeznek teljesíteni (ez persze időben kiderül). A film nem hagy talányokat – még a professzor fejsérülésének indítékaira is fény derül.Az Inferno igazi haszna, hogy ráirányítja a figyelmet a művészetekre, Firenze csodás képzőművészeti gazdagságára és Dante munkásságára. Egyszer nem fárasztó és megterhelő végigrohanni a mindig profi Tom Hanksszel a felsorolt városokon, másodszor meg sincs értelme nekiülni ennek a filmnek – annyi (rejtély) nincs benne.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.