Bicska Maxit a magyarországi Orosz Ákos alakítja (Fotó: Dömötör Ede)
Holnap bemutató lesz Komáromban
A tervezettnél bő egy héttel később, holnap este mutatja be a Komáromi Jókai Színház Bertolt Brecht és Kurt Weill Koldusopera című zenés játékát Sebestyén Aba rendezésében. Az október 6-i bemutató betegség miatt maradt el. Az előadás a hónap folyamán még háromszor lesz látható.
A marosvásárhelyi színész-rendező, Sebestyén Aba erdélyi alkotócsapattal érkezett Komáromba: az előadás dramaturgja Kelemen Roland, Sós Beáta a díszleteket, Hatházi Rebeka a jelmezeket tervezi, Macaveiu Blanka pedig a koreográfiáért felel.
„A Koldusopera sokféle inter-pretációs lehetőséget hordoz magában. Ha csak a cselekmény vázát nézzük, akár egy romantikus mesét vagy operettet is készíthetnénk belőle. Vagy ellenkezőleg: egy nagyon rideg, cinikus előadást, vagy akár mindezek paródiáját – mondta el Sebestyén Aba. – Mi arra törekszünk, hogy az őszinte és kíméletlen társadalomkritikán túl az embert mutassuk meg a maga esetlen, ellentmondásosan is csodálatos komplexitásában. Akiben egyszerre ott van a cinikus, számító, megkeseredett, hazug, a felebarátait kizsigerelő, önmagától elidegenedett ember, de a szeretetéhes, törékeny, vágyakozó, szerelmes, hívő, önmagára és a világra még rácsodálkozni bíró ember is, aki egyszerre okozója és elszenvedője saját nyomorúságának. Ebben a munkában csodálatos partner a Komáromi Jókai Színház kíváncsi, kreatív társulata és elhivatott munkaközössége. Sokszor idézett tétel a brechti epikus színházzal kapcsolatban, hogy a nézőnek nem kell azonosulnia a szereplőkkel; maradjon külső szemlélő, és kritikusan nézze, amit lát. Én azt gondolom, hogy alaposan meg kell hordoznunk a nézőt egy érzelmi hullámvasúton ahhoz, hogy utána mintegy hidegzuhannyal kijózanítsuk, fölrázzuk és reakcióra, felismerésre, kritikus gondolkodásra vagy akár cselekvésre késztessük őt, hiszen mindennapi döntéseinknek, választásainknak óriási a tétje.”
A Komáromi Jókai Színházban Bicska Maxi szerepében Orosz Ákos m. v. látható. Peachumot, a kolduskirályt Mokos Attila, Peachumnét Holocsy Krisztina, a lányukat, Pollyt Gál Sára egyetemi hallgató alakítja. Tigris Brownként Szabó Viktor, Lucy szerepében Bencsík Stefánia, Kocsma Jennyként Kiss Szilvia lép színpadra.
„Számomra mindig az a legfontosabb munka, amiben éppen benne vagyok. A prioritásom most Bicska Maxi és a Koldusopera, és minden energiámmal azon vagyok, hogy a lehető legmagasabb művészi színvonalon tudjam teljesíteni – emelte ki a szerepével kapcsolatban Orosz Ákos. – Hajlamos vagyok túlhabzani, túlhajtani, nekem általában inkább vissza kell vennem magamból, mint hogy bárkinek arra kéne kérnie, legyél egy kicsit több. Azt érzem, hogy ezt a szerepet nagyon tudatosan és okosan be kell osztani. Nem ereszthetem rá magamat, mint egy vaddisznó vagy egy orrszarvú, hanem úgy kell rámennem, mint egy puma vagy egy kihalófélben lévő szibériai fehér tigris. Ami nagyon erős, nagyon veszélyes; nem tudni, hogy mikor ugrik; ha megjelenik, mindenkinek odavonja a figyelmét; nagyon méltóságteljes, nagyon elegáns, és takarékos az energiájával.”
A Komáromi Jókai Színház élő zenei kísérettel tűzi műsorára a Koldus-operát: a zenekart Ladislav Fančovič vezényli.
Peachum, a kolduskirály vaskézzel irányítja virágzó birodalmát a londoni Sohóban, most azonban súlyos atyai aggodalmak nyomasztják. Nem elég, hogy lánya, Polly összeszűrte a levet Bicska Maxival, a hétpróbás gazemberrel, állítólag össze is házasodtak. A család mindent bevet, hogy eltakarítsa a problémát – vesztegetnek, zsarolnak, ha kell, lázadást szerveznek Viktória királynő koronázási ünnepségére. Úgy tűnik, hősünket ez alkalommal régi katonacimborája, Tigris Brown, London rendőrfőkapitánya sem tudja megmenteni.
John Gay 18. századi szatirikus „balladaoperája” nyomán, Villon-átköltésekkel megtűzdelve, Elisabeth Hauptmann fordításából és közreműködésével, Kurt Weill zenéjével 1928-ban született Brecht első nemzetközi sikert arató műve – amely szenvedélyességével, humorával kiállta az idők próbáját. Alvilági figurák és „tisztes” polgárok, szerelem és árulás, kéz kezet mos barátság és sunyi bosszúállás: a londoni Soho forgatagában mindenki egy cél felé tör. Többet, nagyobbat akar kiharapni magának a világ tortájából. Bicska Maxi története egyszerre romantikus komédia és szatirikus társadalomkritika.
A holnapi bemutatót követően október 15-én (vasárnap) 17 órai kezdettel, október 19-én 19 órától, illetve október 27-én 19 órától látható az előadás.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.