<p>Az Angliában kiképzett két ellenálló, a szlovák Jozef Gabčík és a cseh Jan Kubiš 1942-ben Prágában merényletet követett el Reinhard Heydrich, a Cseh–Morva Birodalmi Protektorátus német helytartója ellen. Az eseményt többen is megfilmesítették már, legutóbb Cédric Jimenez francia rendező. Filmje a napokban került a hazai mozikba.</p>
Ami monstrummá tette
A történetet tavaly Sean Ellis dolgozta fel Anthropoid című filmjében Jamie Dornan és Cillian Murphy főszereplésével. Magát a merényletet precízen kidolgozott, hatásosan kivitelezett jelenetben láthattuk Petr Nikolaev Lidice című, 2011-ben forgatott cseh–szlovák háborús filmdrámájában is (ahogy a most mozikba került filmben is látható Lidice felégetése mint a Reichsprotektor ellen 1942. május 27-én elkövetett merénylet miatti megtorlás).
A HHhH – Himmler agyát Heydrichnek hívják Laurent Binet történelemtanár 2010-ben Franciaországban megjelent első könyve, amelyért az elsőkötetesek Goncourt-díjával jutalmazták. Binet régóta érdeklődött a téma iránt, de szubjektív történelemkönyve azután íródott és látott napvilágot, hogy elkerült Pozsonyba, ahol francia nyelvet oktatott.
Cédric Jimenez filmje – az irodalmi alapot követve – két szálon bontja ki az eseményeket. Az egyik Reinhard Heydrich személyiségfejlődését követi nyomon, onnan indítva, hogy kínos nőügye miatt elbocsátották a német haditengerészet kötelékéből. A film ezután érzékletesen bontja ki, hogy Heydrich egy német arisztokrata nő (későbbi felesége) hatására és ösztönzésére hogyan lett a náci párt tagja, és hogyan került egyre feljebb a ranglétrán. Megrázó képsorokat mutat a film arról is, milyen kegyetlenkedéseket követett el a Protektorátus helytartójaként és a „végső megoldás” fő szervezőjeként.
A másik szál bemutatja a londoni cseh ellenállás által megtervezett katonai művelet két fiatal résztvevőjének Csehországba érkezését és prágai tevékenységét a merényletig, miközben magánéleti kapcsolataikról, álmaikról, terveikről, érzelmi, szerelmi életükről is képet kapunk. A film súlypontja a merénylet kivitelezése, majd a Gestapo által a merénylők felkutatására indított nyomozás. Hangsúlyosan jelen van a történetben a megtorlás, tehát a lidicei mészárlás, lezárásként – hatásos nagy jelenetben – pedig a fegyveres összecsapás a Cirillről és Metódról elnevezett templomban, ahol ez ellenállók eltorlaszolták magukat.
[[{"type":"media","view_mode":"media_large","fid":"279420","attributes":{"alt":"","class":"media-image","title":"","typeof":"foaf:Image"}}]]
A HHhH – Himmler agyát Heydrichnek hívják című moziban a tények szintjén azt kapjuk, amit a témát feldolgozó elődök is fontosnak tartottak megmutatni. Új, amolyan pszichologizáló szál Binet könyvében, így a filmben is Heydrich előéletének, fenevaddá válásának részletesebb kibontása. Különösen annak a kidomborítására fókuszál ez a szál, miként veszíti el Heydrich emberi arcát, az intelligens, fegyelmezett katonából hogyan válik vérengző monstrummá. Hogyan változik a viszonya a feleségéhez, aki elültette gondolataiban a náci eszméket. Jimenez érzelmekre erősen ható, hatásos, látványos mozit rendezett, valamiféle modern háborús akciófilmet, amelyhez megfelelő alapot szolgáltattak Heydrich embertelen mészárlásai és a fegyveres összecsapások.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.