<p>Óriási meglepetést okozott a 63. cannes-i filmfesztiválon a Tim Burton vezette zsűri, amely a thaiföldi Apicsatpong Víraszethakul Bunmi bácsi, aki emlékszik előző életeire című filmjének ítélte vasárnap az Arany Pálmát.</p>
Thaiföldi filmé az Arany Pálma
A legtöbb elismerést a francia filmesek vihették haza, a zsűri nagydíja mellett a legjobb rendezésért és a legjobb női alakításért járó díjat is.
"Ez nagyon fontos pillanat Thaiföld, a thai filmművészet történetében, óriási premier" - mondta Apicsatpong Víraszethakul a fődíj átvételekor.
A 39 éves Chicagóban tanult thaiföldi rendező kísérleti jellegű szürreális művészfilmje egy élete végére érő vidéken élő öregember története, akinek halála előtt megjelenik elhunyt felesége és fia szelleme. Bunmi bácsi velük készül utolsó útjára a dzsungelbe.
A természetfelettiség nagy mestere nem először kapott meghívást Cannes-ba: 2002-ben Ragyogva tiéd című filmjével elnyerte az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű válogatás fődíját, két évvel később pedig a hivatalos versenyprogramba meghívott Trópusi betegség című alkotása a zsűri díját érdemelte ki.
Az Arany Pálma után a második legjelentősebb díjat, a zsűri Nagydíját a francia Xavier Beauvois Des hommes et des dieux (Emberek és istenek) című filmje kapta. Az alkotás az 1996-ban Algériában meggyilkolt francia szerzetesek történetéről szól, a főszerepben Lambert Wilsonnal.
A legjobb női alakítás díja is Franciaországban maradt: Juliette Binoche az iráni Abbász Kiarosztami Olaszországban forgatott Copie conforme (Hiteles másolat) című filmjében nyújtott alakításáért érdemelte ki. A 46 éves színésznő miután köszönetet mondott a díjért, Dzsafar (Jafar) Panahi iráni rendezőre emlékezett, aki kilenc napja éhségsztrájkot folytat teheráni börtönében. A cannes-i filmfesztivál zsűrijébe meghívott Panahi érdekében a fesztivál nyitónapján két francia miniszter is szót emelt.
A legjobb férfi alakítás díját megosztva kapta a spanyol Javier Bardem a mexikói Alejandro Gonzalez Inárritu Biutiful című filmjében nyújtott játékáért és Elio Germano, az olasz versenyfilm, Daniele Luchetti La nostra vita című alkotásának főszereplője.
A legjobb rendezésért járó díjat az elsősorban színészként ismert Mathieu Amalricnak Turné című filmjéért ítélte oda a zsűri. A francia film érdemelte ki a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetségének (FIPRESCI) díját is a hivatalos versenyprogramban, amelyről a filmes seregszemlére akkreditált kritikusok a nemzetközi zsűritől függetlenül döntöttek. (Kocsis Ágnes Pál Adrienn című filmje, még szombaton, ugyancsak FIPRESCI-díjat kapott a már említett Un certain regard-Egy bizonyos nézőpont válogatásban, amely a cannes-i filmfesztivál második legjelentősebb szekciója.)
Negyedik játékfilmjének főszerepét, egy kiégett párizsi tévéproducer figuráját maga Amalric alakítja, aki egy csapatnyi, sztriptízparódiát előadó amerikai táncosnővel turnézik vidéki francia városokban.
A zsűri díját a csádi Mahamat-Saleh Haroun Sikoltó ember című drámájával érdemelte ki, amely 13 év után az első afrikai versenyfilm volt Cannes-ban. A legjobb forgatókönyvnek járó díjat a dél-koreai Li Csang Dong Költészet című filmjének könyve nyerte el.
Magyarországot a hivatalos versenyprogramban az idén Mundruczó Kornél a Szelíd teremtés - A Frankenstein-projekt című filmje képviselte.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.