Céline (Hathaway) és Alice (Chastain) a legjobb barátnőkből lesznek ellenségek (Fotó: Fórum Hungary)
A szomszéd rétje mindig zöldebb
Számos módon elhibázott film a francia Benoît Delhomme által fényképezett és rendezett kertvárosi dráma, az Anyai ösztön. Ezúttal az Oscar-díjas női főszereplők, Jessica Chastain és Anne Hathaway sem tudnak csodát tenni.
Nagy igazság, hogy vannak olyan filmek, amelyek csak papíron működnek. Kevésbé gyakran hangzik el egy másik bölcselet, amely arról szól, hogy a hollywoodi sztárok nincsenek mindig ítélőképességük teljes birtokában. Nem teljesen érthető, hogy a többnyire biztos kézzel választó Jessica Chastain amerikai színésznő miért ragaszkodott az Anyai ösztön című drámához, amelyet – nem kevés idő alatt – saját produkciós cégével, a Freckle Filmsszel gyártott le. Világsztárrá válása óta készített filmjei talán némi válasszal kecsegtethetnek: korunk vitathatatlanul legtehetségesebb színésznőinek egyike szereti az erős, okos, független és sokoldalú női figurákat; a legutóbbiak közülük az egyik, a Tammy Faye néhai keresztény műsorvezető és énekesnő komplikált életéről szóló (Tammy Faye szemei) két éve Oscar-díjat hozott számára.
Egy valami biztos, a kész tényekre hagyatkozhatunk. Egyszer csak megérkezett Benoît Delhomme filmjének az 1960-as évek békés, kertvárosi Amerikájának hangulatát árasztó, feszültségtől terhes előzetese, s mire észbe kaptunk, már egy csomó országban játszották – a fogadtatás leírására azonban még a mérsékelt siker is eufemizmusként hat. Pedig a népszerű belga író, Barbara Abel azonos című könyve egyáltalán nincs bukásra kárhoztatva, Olivier Masset-Depasse 2018-as belga adaptációja (Anyai ösztön; francia címén: Duelles) teljesen nézhető lett. Éppen ezért erősen véleményes, hogy mi indokolta az amerikai remake-t, különösen egy vállaltan kisebb költségvetésű, színész(nő)központú gyártótól, ráadásul alig néhány évvel az eredeti után és szintén Masset-Depasse rendezésében. Igen, mert először a belga alkotóval jelentették be a hollywoodi feldolgozást, az ismert francia operatőr, Benoît Delhomme csak később hagyta magát meggyőzni, hogy ne csak a fénnyel történő mesterkedésre, hanem most először rendezésre adja a fejét.
Az amerikai változatban Celine (Anne Hathaway) virágokkal bíbelődik egy kertben, mi kicsivel távolabbról figyeljük, abból a perspektívából, ahonnan az ablakból leskelődő szomszédja, Alice (Chastain) pásztázza. Anne Nikitin brit zeneszerző filmzenéje egyszerre teremti meg azt a külvárosi idillt, amelyet a Nincs baj, drágám bátran kiparodizált, de csepegtet hozzá valami rendkívül nyugtalanítót is, amely kibontakozó tragédiát sejtet a háttérben. Arra pedig nem kell sokat várni, mert Alice szeme elől téveszti hétéves kisfiát, Theót (Eamon Patrick O'Connell) a Céline-nek szervezett meglepetés születésnapi partin, így az sem csillapít aggodalmán, hogy a szomszéd kisfiúval, Maxszel és egy doboz mogyorós keksszel látták utoljára, hiszen a gyermek allergiás a mogyoróra. Alice már éppen alámerülne az abszolút kétségbeesés örvényében, amikor a két pajtás és az érintetlen nassolnivaló előkerül. A szomszédasszonyok, Céline és Alice egymás nyakába borulhatnak. Borzasztó anya vagyok! – korholja magát az utóbbi. Dehogy, csodálatos anya vagy! – csitítgatja a másik.
Delhomme filmje – nem túl fantáziadús módon, a rózsát leszámítva teljes költőiség nélkül – csak az anyaság fedőrétegeit piszkálja meg. Kennedy elnök és Jackie megint gyermeket várnak, a kampány során volt idejük összehozni egy kisfiút, halljuk az egyik házaspártól a születésnapi ünnepség után. Az újságíró Alice-nek „könnyen összejött” a gyermekáldás, a háztartásbeli Céline viszont többé nem lehet anya. Ezért is olyan kézenfekvő és megrázó, hogy a két nő közül éppen ő veszti el egyetlen gyermekét, Maxot, aki egy madáretető kihelyezésének védtelen pillanatában leesik az emeletes ház tágas erkélyéről. És mivel Alice a saját kertjéből látta a tragédiát, de már túl késő volt, amikor berontott a földszinten porszívózó Céline-hez, joggal érezheti úgy, hogy barátnője neheztel rá, amiért nem akadályozta meg a szörnyűséget.
Bár a képtelen vád alaptalan, hamarosan önváddá fordul. A két nő megpróbálja folytatni barátságuk ápolását a hallgatag, maguk gondjával törődő férjeik asszisztálásával, de az események nem várt fordulatot vesznek: Alice egyre inkább azon gondolkozik, hogy valóban megtett-e minden tőle telhetőt, hamarosan pedig eluralkodik rajta egy különös érzés, amelyet sokáig paranoiának gondolunk. És itt kezdődnek az Anyai ösztön legnagyobb hiányosságai, mert a puhakezű Delhomme képtelen bármit kezdeni azzal a kiaknázatlan lehetőséggel, hogy a néző sokáig nem tudja, hogy Alice félti-e túlságosan Theót vagy a kisfiú tényleg veszélyben van-e a szomszédban. Céline komolyan próbára teszi-e Alice figyelmét és tűrőképességét, amikor egyedül hagyja azon az erkélyen, ahonnan a sajátja a mélybe zuhant? Valóban közrejátszik Alice anyósának váratlan halálában? Tényleg a kisfiú akarta, hogy a baleset tárgyi emlékei újra befurakodjanak az életükbe? Puszta véletlen, hogy a földimogyoró-allergiás gyermek beleeszik egy mogyorós termékbe? Mindebből hitchcocki suspence vagy bergmani pszichológiai dráma kerekedhetne, de legalább olyan brutális feszültséget várnánk, mint amilyet a Várj, míg sötét lesz áraszt magából, vagy olyan pulzáló misztikus hangulatot, mint amilyen a Ne nézz vissza! velencei jeleneteit lengi be.
De az elégtelenül megírt, homályos motivációval rendelkező karakterekkel az olyan ragyogó és jó színésznők sem tudnak mit kezdeni, mint amilyennek a platinaszőke Jessica Chastain vagy a vamp Anne Hathaway számít. A cselekmény akár izgalmas is lehetne, csak éppen nem érezni, hogy komolyan lehetne venni. Olyan papírból kivágott, mint a túlzott formaságok, műmosolyok és makulátlan külső mögötti üres utcasor. Ráadásul Benoît Delhomme nem rossz operatőr, A zöld papaya illata vagy a Van Gogh az örökkévalóság kapujában artikuláltan ellensúlyozza azt a vizuális semmitmondást, amelyet a rosszul rendezett, rosszul vágott és kommersz módon fényképezett rendezői bemutatkozását jellemzi. Ha az operatőri feladatoknál marad, biztosan kevesebb kárt okozott volna. Mindannyiunknak.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.