A néprajz három területe: a néptánc, népzene, népművészet (ennek keretében elsősorban a népviselet) iránt volt mindig a legnagyobb érdeklődés az értelmiségiek és az átlagemberek részéről. Általában a néprajz kifejezés kapcsán a laikusok zöme mind a mai napig szinte csupán erre a három területre aszszociál.
Felvidéki népviseletek babákon
A kiállítás anyagát a budapesti Folkart Hungary Népművészeti és Házipari Szövetkezet által készített babákon bemutatott viseletek képezik. Összesen 11 néprajzi tájegység 29 viseleti csoportját vehetik szemügyre az érdeklődők 41 községből. Ötletes megoldás, hogy a babákból imitált kis családok segítségével nem csupán a női és férfiviseletet prezentálják, hanem a gyermekruházkodást is. Több tájegységnél azt is szemléltetik, milyen módon kötötték magukhoz az asszonyok egykor a csecsemőket, s mibe öltöztették őket. A viseletek kicsinyített mását általában helyiek készítették, vagy pedig azok az amatőr néprajzgyűjtők, akik ezzel a témával foglalkoztak.
A szóban forgó kiállítás anyagát találhatják meg az érdeklődők az AB-ART Kiadó gondozásában a közelmúltban megjelentetett színes albumban (Felvidéki népviseletek babákon), amelynek összeállítója Szobiné Kerekes Eszter. A jó minőségű felvételek Mester Tibor munkáját dicsérik.
A babák kis méretéből adódóan néhány viseleti elem aránytalanul nagyra sikeredett (pl. a magyarbődi menyasszony nyaklánca, de a fiúcska kockás inge is eléggé kirí a sorból és a bodrogszerdahelyi férfi szőttes kötényén is aránytalanul nagy a ráhímzett rózsaszál). Több viseleten dominánsan van jelen a piros-fehér-zöld magyar nemzeti szín (pl. Zsére esetében), de hangsúlyosan jelennek meg ezek a színek a nagykéri kislány ruházatán is. Legszembetűnőbb a felsőszemerédi kislány „magyaros viselete”, ahol a piros-fehér-zöld színek mellett a párta is megjelenik. Ez az öltözet egyértelműen a 20. század első évtizedeiben, elsősorban a magyar főúri körökben divatos stilizált, ún. magyaros viselet hatását tükrözi.
A kötet jó alapot szolgáltat a párhuzamos különidejűség megfigyelésére is. (Ezt a fogalmat Hermann Bausinger német kutató honosította meg a néprajztudományban. Lényege, hogy ugyanabban az időben a fejlődés más-más szakaszát képviselő néprajzi jelenségek vannak jelen egymás mellett.) Jó alapul szolgál ennek a jelenségnek az illusztrálására és jobb megértésére például az udvardi és garamszentgyörgyi viselet összehasonlítása az izsai, ipolyszalkai vagy kisgyarmati viselettel. Míg az utóbbiak egy archaikusabb állapotot tükröznek, az előbbiek már egy polgárosultat.
Kétségtelen, hogy pontosítható-finomítható lehetne a kép. Ez részben abból adódik, hogy — bár kétségtelenül az egyik legjobban kutatott témakört jelenti — a viseletkutatást illetően is akadnak még fehér foltok Dél-Szlovákia magyar lakta vidékein. A kötet a viseletkutatás jelenlegi állapotát tükrözi, a további kutatások bár finomíthatják a képet, de már mivel egy jóval későbbi időszakban történnek majd, csupán eléggé megbízhatatlan, rekonstruált (vagy konstruált) képet kaphatunk annak az időszaknak a viseletéről, amely a köztudatban „hagyományos” népviseletként van jelen.
Szobiné Kerekes Eszternek köszönhetően a kötetben bemutatott anyag fontos kordokumentumnak számít, komplex módon mutatja be a szlovákiai magyar tájak viseleteit, vagyis azt, hogy a 20. és 21. század fordulóján a helyiek és a témával foglalkozó hivatásos néprajzkutatók és az amatőr néprajzgyűjtők szerint mi minősül ún. hagyományos paraszti viseletnek. Egy jó szemű és tollú viseletkutató számára mindenképpen kincsesbánya lehet ez a kötet. Alapos elemzése akár egy külön tanulmányt is megérdemelne. Annyi bizonyos, a kötet a viseletkutatók számára megkerülhetetlen.
L. Juhász Ilona
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.