Vélemény

Kulturális veszteségeink 79.

Biztosan lőttek az idei fesztiválszezonnak és koncertek sem lesznek jó ideig. A járvány hatalmas csapást mért az élőzene-piacra.
Juhász Katalin

2020. április 21. 11:00

e
Elton John karanténkoncertje

Március első felében világszerte félbeszakadt az összes turné, a tavaszra lekötött fellépéseket elhalasztották vagy törölték, és most már egymás után dőlnek a nyári szezon dominói is. Németországban született az eddigi legradikálisabb döntés: augusztus 31-ig betiltottak minden tömegrendezvényt, azaz felesleges egyenként felsorolni, mely nagy fesztiválok maradnak el, illetve latolgatni az esélyeket, hogy melyek nem. A még reménykedő promótereknek ezzel sokat segítettek a kalkulációban, mert ha egy augusztusra-szeptemberre tervezett európai turnénak németországi lekötött állomásai is vannak, ez két-három hét kiesést is jelenthet, és semmilyen gépezet nem állhat ennyi ideig.

Akkor már olcsóbb lefújni az egészet.

Elnézést a gépezet szóért, hiszen itt elsősorban (és jobb esetben) művészetről beszélünk, és csak másodsorban üzletről, ám mivel CD-eladásából ma már nem lehet megélni, mindenki annyit koncertezik, amennyit csak tud, ha nem akar sampont hirdetni vagy tévés vetélkedőkben szerepelni. A menedzsmentek felverték az árakat, a nagy európai fesztiválok pedig évente megvívnak egymással a sztárokért, és hát mi más lenne a szuperfegyver ebben a csatában, mint a pénz. Ezért ma már iparágról beszélünk, persze kultúra fedőnév alatt, amely ugyanazon szabályok szerint működik, mint bármely más iparág. Vannak beszállítók, kivitelezők, marketing, célközönség, a zenekar vagy előadó neve pedig a márka, amit el kell adni. Ha a márka történetesen igazi művész, akkor igényli a közönség figyelmét, fontos neki a visszajelzés, mert tudja, hogy nem tévedhetetlen, ezért szüksége van a folyamatos megerősítésre. Még a legvénebb rókák is kíváncsiak, hogy tetszik-e másoknak, amit kitaláltak. Ezért ülnek mostanában oly sokan egy szál gitárral a webkamera elé, és játszanak teljesen ingyen, a maguk gyönyörűségére, és persze a mi szórakoztatásunkra. Egyegy ilyen produkciót gyakran többen megnéznek, mint amennyien beférnének a legnagyobb koncertarénába, ami azt jelzi, hogy igény van az „élő” zenére. Ha sokáig nem javul a helyzet, nyilván lesznek fizetős netkoncertek is, technikailag ez simán megoldható. A kevésbé ismert előadókon azonban ez sem segítene, nehezen tartanák el a családjukat abból, amit a nappaliban összemuzsikálnak. Számukra a koncertek az életben maradást jelentik, illetve azt, hogy ne kelljen elmenniük árufeltöltőnek egy szupermarketbe.

Mellettük van egy másik kategória, akik teljesen elestek a bevételektől, ez pedig a technikai személyzet. Ők kizárólag a napidíjakból élnek.

Ezek nem rossz összegek, ha turnéznak három, hat vagy több héten át.

De ha nincs turné, nincs pénz, ahogy a szervezők is csak akkor kereshetnek, ha sikeres a koncert. Nem beszélve a klubokról, az ott dolgozó pultosokról, takarítókról.

A kilátások nem túl biztatóak.

Mostanában már olyan nyilatkozatok is elhangzottak a szakértők, döntéshozók részéről, melyek szerint hiú ábránd őszi újrakezdésben reménykedni, és a jelenlegi állapot akár 2021 második feléig is elhúzódhat. Mindezt azért írtam le, hogy ne csak magunkat sajnáljuk.

Mert mi a fogyasztók vagyunk, mi nem halunk éhen, ha bedől ez az iparág. Élő zene nélkül simán el lehet vegetálni. Bár olvastam egy tudományos kutatáson alapuló tanulmányt, amelyből kiderül, hogy a koncertekre járó emberek nemcsak boldogabbak, mint a többiek, de tovább is élnek.

Támogassa az ujszo.com -ot

Úgy vagyunk az újságírással, mint a hivatásos zenészek: fellépünk naponta a „kőszínházban", elegáns ruhában a hűséges, bérletes közönségünk előtt, vagyis eljuttatjuk a postaládákba, árushelyekre nyomtatott napilapként a fizetős Új Szót. És mondhatjuk azt, hogy kiállunk a mélyen tisztelt publikum elé a korzón is, kicsit könnyedebben szórakoztatjuk, elgondolkodtatjuk a közönséget, érzelmeket kiváltva az erre járó tömegből. Ez az előadás pontosan olyan szenvedélyes, mint a kőszínházi fellépés, ugyanúgy sok munkával jár, mégis ingyenes. Ha tetszett, hálásan fogadjuk adományát, amit a jelképes hegedűtokba helyezhet. Eddigi felajánlásait is szívből köszönjük az új hangszerekhez, a zenekar bővítéséhez, a repertoár kiszélesítéséhez: az ujszo.com naprakész működtetéséhez.

Ha támogatna bennünket, kattintson az alábbi gombra. Köszönjük.

Támogatom
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Önnek ajánljuk
tüntetés Rimaszombat

Vastaps és éljenzés fogadta Ficót Rimaszombatban (VIDEÓK + GALÉRIA)

Márki-Zay nyert Győr-Moson-Sopron megyében

Márki-Zay nyert Győr-Moson-Sopron megyében

Leállították a Spartak–Slovan meccset, huligánok randalíroztak a pályán

VIDEÓ: Leállították a Spartak–Slovan meccset, huligánok randalíroztak a pályán

Másodszor oldott kereket a győri klán tagja

Másodszor oldott kereket a győri klán tagja

Oscar-díj – Kerekes Péter börtönfilmjét nevezi Szlovákia

Oscar-díj – Kerekes Péter börtönfilmjét nevezi Szlovákia

Odense-Audi ETO KC 11:16 (félidő)
Frissítve

Odense-Audi ETO KC 26:31(vége)

Legfrissebb galériák
Olvasta már?
logo

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

logo 18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.