Könyv lencsevégen

<p><strong>Sánta Szilárd recenziója David Cronenberg <em>Konzum</em> című könyvéről.</strong></p>

Ha van filmes, akinek a nevét a testhatárok újragondolásáért és újrarajzolásáért megjegyeztük, akkor az kétségkívül David Cronenberg. A Videodrome, a Karambol, az eXistenZ stb. kanadai rendezője, a bio- és testhorror mestere hetvenévesen regényt írt. Valószínűsíthető, hogy a könyv olvasása során a rajongók előtt számos, a rendező korábbi korszakából származó film jelenete, hangulata is megelevenedik.

Miközben a Konzum a Cronenberg-univerzumból megismert aberrációk sokféleségét vonultatja föl, a testkép-integrációs zavaroktól a technofétisig, azok túlzott, már-már funkciótlan szerepeltetése parodisztikus hatást kelt. Naomi, a szabadúszó kanadai újságíró élete riportjára készül, amikor – a rendőrség vádja szerint – a feleségét feltrancsírozó, a testéből lakmározó francia sztárfilozófus rejtélyének nyomába ered. A lány és barátja, Nathan, szintén szabadúszó újságíró, a rögzítő- és lejegyzőrendszerek arzenálját használja (diktafon, iPhone, iPad, MacBook Air, Nikon fényképezőgép), versenyt futnak a legújabb elektronikai kütyükért, melyek elévülési ideje egyre gyorsul. Saját életüket folyamatosan dokumentálják, és a világot is mediatizálva érzékelik.

Az idős francia filozófus és a fiatal újságírólány két eltérő kultúrában nőtt fel, személyükben két különböző műveltségtípus is találkozik. A gépekkel körülbástyázott Naomi beszélgetés közben keres rá személynevekre, információkra, gyakorlatilag bármilyen témában tud diskurálni. Amikor a filozófus feleségének egyik esszéjéről kellene beszélgetnie, melyet nem olvasott, rákeres a neten, és a címkék alapján próbálja azonosítani az írást: Weber, kapitalizmus, Vatikán, Luther, entomológia, Sartre, konzumerizmus, Beckett, apokalipszis, feledés.

A regény egyik kulcsfogalma a konzumerizmus, mely többféle értelemben is jelen van, a fogyasztói társadalom kifigurázásától a kannibalizmusig. Fontos megjegyezni, hogy a könyvben a technokultúra nyelve is fétissé válik. Mindezzel összhangban ilyen, helyenként ironikus tételmondatokat olvashatunk: A fogyasztói fetisizmus legszebb megnyilvánulásai a kicsomagolós videók – a vágy tárgyának buborékfóliából történő kiszabadítása; vagy: A jelenkor irodalmi csúcsteljesítménye a használati utasítás. Ne feledjék a cronenbergi intelmet: a valóság csupán neurológia, és a jelentés is fogyasztási cikk!

David Cronenberg: Konzum. Fordította: Hegyi Pál. Európa Könyvkiadó, 2014. 392 oldal.

Értékelés: 7/10

Sánta Szilárd

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?