A breviárium latin szó, első jelentése: papi zsolozsmás könyv, a második: szemelvénygyűjtemény valamely szerző vagy korszak (irányzat stb.) műveiből.
Szabad lélekkel
A kötet igazi újdonságát mintegy háromtucatnyi verse mellett Szabó Gyula eddig alig ismert esztétikai vonatkozású esszéi, feljegyzései jelentik, melyek magatartásának, művészi útkeresésének, esztétikai törekvéseinek indoklását adják. Azt, hogy Szabó Gyula verset is írt, már életében lehetett tudni (bár nem publikálta őket), s a huszonegy költői opust is közlő, 1977-es Betű és forma óta azt is, hogy nem egyszerűen verselgető festő, hanem költő is volt. A Breviárium — mely csupán kilenc verset ismétel meg a korábbi könyvből — viszont azt is nyilvánvalóvá teszi: jó költő volt, tiszteletre méltó hely illethette volna meg kora (cseh)szlovákiai magyar költészetében is, de tolla alól néhány általánosabban érvényes kis műremek is kikerült (Kis vers; A rigók útján; Példabeszéd a kukoricáról; Vágy; Esti vízió; Pálmák alatt; Sodrások nyomán), melyek közül hadd emeljem most ki — elégikus iróniája okán — a halála évében írt Mint bús bányalót. Legjobb versei nagyfokú nyelvi tudatosságról vallanak, melyet leleményes rímkezelése, s az a céltudatosság is bizonyít, mellyel szavait formálja. Ez azt példázza, hogy Szabó Gyula költészetét ugyanaz a faktúra, ugyanaz a formai tudatosság, ugyanaz az alakító erő jellemzi, amely festményeivel, grafikáival is a végső érvény, a végső tökély szintjére, azaz a legjobbak közé emelte őt. Vagyis, verseit és képzőművészeti alkotásait nemcsak belső, hangulati, gondolati, tartalmi megfelelések, hanem stiláris azonosságok is egymáshoz kapcsolják, sőt a kifejezésnek az ezekben megnyilvánuló hajlékonysága egyfelől, robusztussága másfelől — mindent összevetve: beszédmódjának egyedisége — prózai írásaiban is érvényesülni tud.
Szabó Gyula műhelyvallomásai, művészetbölcseleti töprengései csak aláhúzzák, amit képei kezdettől fogva nyilvánvalóvá tettek, jelesül, hogy művészetének lényege az Egy/Egység/Egész, továbbá a Látás/Belső Látás/Látomás, illetve az Isten/isteni — az anyagin és szellemin túli — felérzésének erőterében ragadható meg. Egyik, élete derekáról — 1948-ból! — származó önvallomásából idézek: „…a Lényeg csodálatos szintézisére törekszem, szabad lélekkel. Látó szemeknek meg kell látniuk a nagy egységet a sokrétűségben. Mert nem a külsőségek a döntő faktorok a műben (…), de a faktúra alatt vibráló lélek, ami azonosul a porszemmel és a napon túli Napok titokzatos fölérzésében, keresve formáit, jeleit, hogy kiépíthesse szintetikus világát. (…) A Jel közelebb van Istenhez, mint a tárgyi valóság.” S művészetének itt a lényege: képzőművészeti munkáit, verseit, prózai írásait egyedül ez a jelközpontúság, Isten-közeliség teszi-teheti mindenki számára értelmezhetővé, általános érvényűvé. Mert Szabó Gyula ilyen — s ez ebből a személyiségét, művészetét bemutató mostani Breviáriumból is kitetszik —, az egész 20. századi magyar művészetben is jelentős helyen számon tartható, egyetemes érvényre törő, s műveinek azt biztosító művész volt. Tóth László
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.