Saját képességeink kiaknázása eredményt hoz. Vagy inkább a saját képességeinken való túllépés hozza ezt meg?
A Whiplash című film egészen egyedi szempontból közelíti meg a siker tematikáját. Ez az elképesztő Oscar-díjas alkotás egy első generációs zenészről, Andrew Neimanról szól, aki semmit és senkit nem rest feláldozni zenei karrierje, a remélt, de valószerűtlen halhatatlanság oltárán: pillanatnyi önbecsülését, testi épségét, magánéletét, a teljes életét.
Andrew Amerika egyik leghíresebb zenei iskolájába, a Shaffer Konzervatóriumba jár, dobolni tanul, rengeteget gyakorol, az apjával való közös mozizásokon kívül mást nem is igazán csinál szabadidejében… A tanára, Terence Fletcher még nála is elszántabb. Ő abban hisz, hogy a tehetséget mindenáron fel kell szabadítani, és ami bujkál, azt ki kell préselni a növendékekből. Akkor is, ha kínlódnak, ha sírnak vagy belehalnak. Mindketten zenészek, de nem ez határozza meg közös létüket, hanem a mester és a tanítvány szerepe.
A Whiplash legfőbb célja az, hogy rámutasson, mi mindenre lehet képes az ember a sikerért. Ezt bemutatja mind a tanár, mind a növendék szempontjából. Fletcher a legjobbat szeretné kihozni a tanítványaiból, nála nem létezik mentség, ha valaki elkésik, hamisan játszik, vagy éppen csak nem tudja, hogy nem ő volt a hamisan játszó. Módszerei vitathatóak, ám mindenképpen hatékonyak. Számára a zenekarának sikere mindenek felett áll, maximalistaként szinte emberi mivoltát is elveszíti. Az ő sikere tanítványai sikerében van, hiszen akárhogy is, a tanári hivatás célja, hogy a növendékek legjobb teljesítményét csalogassák elő. De mik azok a módszerek, amelyek még alkalmazhatók, hol húzódik a határ?
Az egyik pillanatban kislányokkal kedvesen fecsegő, csupa mosoly tanító bácsiból a másodperc töredéke alatt pszichopata professzor válik, aki képes minden információmorzsát felhasználni tanítványai ellen. Pedig a valódi siker a boldogság és a pillanat szeretete. Lehetne…
Erre Andrew is, Fletcher is rájön, talán még idejében. Andrew vallomást tesz tanára ellen, ezzel pedig feladja álmait; de másokéit megmenti. Az önfeláldozás, a lemondás is lehet diadal.
A film többet kérdez, mint állít. Elgondolkodtat, beszélgetést kezdeményez egy olyan témában, amelyet sokszor csak felületesen járunk körül.
Szászi Fanni
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.