Szkopelosz, avagy egy görögországi történet

<p>Mindig imádtam utazgatni. Éltetett a vágy, hogy felfedezhessek újabb és újabb helyeket, megismerhessek más kultúrát, embereket. Így megtudom, ki vagyok, mit akarok az életben, ráadásul a látóköröm is szélesedik. A pozsonyi gimnazista évek után a nyitrai egyetemen folytattam európai tanulmányokat. Itt lehetőségem nyílt külföldi tanulmányutakra: 2004-ben eljutottam Amerikába, a Grand Canyonba. A három és fél hónap alatt rengeteg emberrel ismerkedtem meg.</p>

Sokat tanultam tőlük, leginkább önismeretet, kitartást és világszeretetet, megérteni és elfogadni, hogy bár más életfelfogást képviselünk, különbözőek vagyunk, mégis egyformák: emberek.

Rengeteg tapasztalattal érkeztem haza, de ha az ember egyszer belekóstol a világba, az életbe, elragadja a kalandvágy. Nehéz egy helyen maradni, újra útra kell kelni. Így történt ez velem is. Egy évvel amerikai utam után állást kaptam a görögországi Szkopeloszon. Elindultam, pedig csak annyit tudtam, hogy ez a sziget valahol Görögországban van.

Repülővel érkeztem Athénba, onnan busszal Vólosz város kikötőjébe. A hajóút csodálatos volt. Már ezért megérte – gondoltam akkor. Partot érve megpillantottam a hagyományos alapokon épülő kék-fehér házakat, a festőien szép tájat. Belélegeztem a friss, sós levegőt, a kristálytiszta tenger elvakított… Első látásra beleszerettem ebbe a helybe.

Minden napra egy templom

A sziget 96 négyzetkilométeres. Hegyes, dombos vidék, fenyőerdő borítja, amely egészen a partig húzódik, egybeolvad a színtiszta tengerrel. Erről kapta Szkopelosz a zöld a kéken elnevezést. Elnyerte az európai Kék Zászló díjat is, amely megerősíti, hogy nemcsak a legzöldebb görög sziget, hanem Európa legtisztább tengerpartjai is itt vannak. Ezeknek egyike a sztafiloszi. A várostól 4 kilométerre van, egy öbölben. Nem messze található Velanio strandja. Ezt követi Agnondasz kikötőváros, ahol a naplemente és a frissen fogott tengeri ínyencségek a helyi éttermekben szinte kihagyhatatlanok. Panormosz tengerpartján rengeteg az étterem, bár, nyugágy. Az igazi kikapcsolódást szolgálják. Talán a legérdekesebb mégis Kasztani partja, amely a Mamma Mia! című film által vált közkedveltté.

2007 nyarán itt forgatták a híres musical filmváltozatát. Ezen a szigeten játszódik a legtöbb rész, nemcsak a tengerparti jelenetek, hanem az esküvői ceremónia is, az azóta már a Mamma Mia! templomaként emlegetett Agiosz Ioannisz szto Kasztri kápolnában, amelynek csodájára járnak a világ minden tájáról. Glossza városától 5 kilométerre van, egy hatalmas szikla tetején. A lélegzetelállító látványért 200 lépcsőt kell megmászni. A Szent János-kápolna régebben a kalózok megfigyelésére szolgált. A szikla lábánál húzódó tengerpart mára már zsúfolttá vált az idelátogató turistáktól. A film mozikba kerülését követő évben kb. 250 esküvőt szerveztek e csöppnyi templomban. Varázsa nem csupán a filmbeli szerepének köszönhető, hanem a csodának is, hogy az évek során ellenállt az időjárás viszontagságainak. A sziget 365 templomának – hogy legyen az év minden napjára – egyike. Többféle monda kering arról, miért építettek ilyen sokat. Mind csodálatos, szent ikonokkal, pompával tündöklik. Visszarepíti az embert abba a korba, amikor az emberiség hite és istentisztelete mindent felülmúlt.

Mamma Mia! Ez szerelem!

A görögök Európa hagyományőrző nemzetei közé tartoznak. Az idelátogatók nemcsak a táj szépségét élvezhetik, hanem annak az igazi hagyományos életvitelnek, kultúrának is részesei lehetnek, amelyet az itt élő emberek hűen őriznek. Szkopelosz városa is ezt a szellemet sugározza a maga szűk utcácskáival, sikátoraival, éttermeivel, kávézóival, ahonnan árad az eredeti görög hangulat, találkozhatunk a szívből jövő vendégszeretettel, melyet olyan nehéz manapság megtalálni. Bárki, aki ellátogat ide, rájön: nem a Mamma Mia! az, ami csodássá és vonzóvá tette ezt a helyet, hanem maga a sziget varázsol el. Ezt érezni, látni kell. Én is valahogy így szerettem bele, és így maradtam az önkéntes rabja. Ehhez hozzájárult ugyan egy másik szerelem is, amely már hat éve tart.

Giannisszal való megismerkedésemnek része volt a musical. A forgatás nyarán nővérem, Anikó és én a film statisztái lettünk. Amanda Seyfried filmbeli barátnőiként együtt töltöttünk pár napot a többi hírességgel is. Giannisz autókat kölcsönzött a stábnak, valamint napi 16 órában asszisztensként dolgozott a színészek és a kellékek szállításában. Ő hívott meg a filmesek zártkörű bulijába, ahol együtt szórakozhattunk az ABBA tagjaival, Meryl Streeppel, Pierce Brosnannel, Colin Firthtel és az egész stábbal. Itt kezdődött minden. Álmomban sem gondoltam volna, hogy egyszer végleg itt fogok élni, hiszen akkor még görögül sem beszéltem.

Bazi nagy görög lagzi

Ám ha az ember boldogulni, érvényesülni akar egy idegen országban, el kell sajátítania az adott állam nyelvét, el kell fogadnia a kultúráját, az életstílusát, a hagyományait. Eggyé kell válnia azzal a nemzettel és országgal, ahol él, de nem elfelejteni azt, honnan jött. Számomra ez nagyon fontos. A szüleimnek biztosan nagyon nehéz, hogy a nővéremmel itt élek, de talán vigasztalja őket a tudat, hogy boldogok vagyunk. A szeretet nem ismer határokat, távolról is tudunk egymásnak támaszt, segítséget nyújtani.

A karácsony, az úgy az igazi, ahogy otthon ünnepeljük a szüleimmel, a családommal, a magyar ételek ízeivel. Az emlékek mind oda húznak vissza, még ha máshol élem is hétköznapjaimat. Az otthon, az mindörökké otthon marad, Görögországban, Szkopelosz szigetén itthon vagyok. Ez az új életem, amely októberben válik teljessé, amikor Giannisszal összeházasodunk a sziget egyik kis templomában a görög szokásoknak megfelelően. A templom nem a Mamma Mia! kápolnája lesz, de pár fénykép erejéig biztosan ellátogatunk oda is. Addig is var ránk a sok munka, ugyanis szeretnénk, ha mások is felfedezhetnék ezt a fantasztikus szigetet.