Szívjátszmák

Rokonszenves, fiatal pap egy bentlakásos, egyházi fiúiskola ódon falai között. Weigl atya, az új tornatanár. Angyalarchoz kemény szív. Liberális gondolkodás helyett elvek és szakértelem.

Rokonszenves, fiatal pap egy bentlakásos, egyházi fiúiskola ódon falai között. Weigl atya, az új tornatanár. Angyalarchoz kemény szív. Liberális gondolkodás helyett elvek és szakértelem. De mit ér mindez 1912-ben, egy zárt intézet minden házi szabályára fittyet hányó, veszélyes játékokat űző, lázadó kamaszfészekben? Lengyel Tamás a Tréfában, Gárdos Péter új filmjében, Weigl atya szerepében.

Hermann Hessét olvasott és Alessandro Barricót. Kosztolányi Dezsőtől az Édes Annát. Régen. A Tréfáról nem is hallott. Négyoldalas Kosztolányi-novella, de soha nem került a kezébe. Aztán kapott egy forgatókönyvet, és e-mailben egy levelet.
„Sára Júlia írta, a Tréfa castingdirektora, hogy készül ez a film, és szeretnének felkérni Weigl atya szerepére, érdemben viszont csak akkor tudunk beszélni erről, ha elolvasom a könyvet. Utóirat is volt: ha tetszik, jelentkezz! Elolvastam és jelentkeztem. Még örültem is, hogy nem a másik szerepet, Zoltán atyát kínálták fel, ráadásul épp akkoriban jöttem el a Radnóti Színházból, és jólesett, hogy eszébe jutottam valakinek.”
Hat év a Radnótiban, évi két bemutatóval, de mindenféle külső impulzus nélkül. Aztán fél év csend töprengéssel és átértékeléssel.
„Két előadásban maradtam, miután eljöttem. Az ideális férjben és A kripliben. Ez utóbbi még most is műsoron van, de már a Budapesti Kamaraszínház tagjaként játszom a szerepet. Az a féléves űr választóvíz volt az életemben. Valahogy el is vesztettem magam. Ráálltam a mérlegre, és nyolcvanhármat mutatott hetvenhat helyett. Azóta lefogytam, és sok jó történt velem. Szolnokon vendégszerepeltem a Színház című darabban Bánsági Ildikó partnereként, akivel nagyon jó volt együtt dolgozni, mert gondolkodó, még az öltözőben is folyton a szerepén agyaló színésznő. Aztán felhívtak a Budapesti Kamaraszínházból, és leszerződtem. Nagy örömömre ott lehetőség van a kockáztatásra, tőlem teljesen idegen karakterek megformálására, ami a Radnótiban csak egyszer fordulhatott elő, A kripliben. A Budapesti Kamaraszínházban nem kell biztonsági játékosnak lennem, ott mást is mutathatok magamból, mint amit már megszoktak tőlem. Az egyik este Vak Béla lehetek, máskor trónkövetelő, vagy a Liliom Ficsúrja, vagy éppen egy dagadt, zsíros hajú alkoholista. Rugalmasak velem, örülnek, hogy odaszerződtem. Most tényleg úgy érzem: jól döntöttem. Színészileg jó állapotban vagyok. Szász Jánossal dolgoztam nemrég Kecskeméten Csehov Három nővérében. Andrejt játszottam. Lenyűgöző próbafolyamat volt. Rá kellett jönnöm, hogy még az is nagy mennyiségű boldogsághormont szabadít fel az emberben, ha egy tragikus önvallomást tehet a színpadon, mert valahogy éppen azt kapja a sorstól, hogy erre van lehetősége. Nyilván valami megváltozott bennem, férfivá értem, már sokkal biztosabb alapokon állok, mint pár évvel ezelőtt, jobban merek bízni magamban, a gondolataimban, az ízlésemben, s ehhez nagyon kellett, hogy illúziókat veszítsek, hogy nagyot lépjek, és változtassak az életemen.”
Weigl atya a Tréfában szenvedélyes, elhivatott ember, aki pusztán jobbító szándékból, azért, hogy megelőzze a bűnt, s egy jobb társadalmat tudjon maga körül, a végletekig képes elmenni. Elsőre minden tette gonoszságnak, elítélendőnek tűnik, közben jó szándékból és elkötelezettségből fakad.
„Valósággal letaglózott a figura. Tátva maradt a szám, miután elolvastam a könyvet. Hú, de jó szerep! Micsoda helyzetek! Felhívtam Sára Júliát és Gárdos Pétert, hogy minden további nélkül, boldogan. Tudtam, hogy a szándékokkal és a céllal kell foglalkozni, azzal, hogy miképpen győz meg embereket, de a karaktert, a magatartást nem kell játszani. A reverenda egyenruha. Mindent kizár a külvilágból. Mégis azt mondom: a gondolatiság a fontos a szerepben, nem a külcsín. Itt nincs divat, nincs tetszeni akarás, bár magával is foglalkozik az atya, nemcsak a neveléssel, az ideológiával. A haja mindig ugyanaz. Patent. A reverenda megerősít magadban. Öntudatossá tesz. Megváltoztatja az energiádat. Nyilván azért is, mert hiú vagy, és hat rád. Hálás jelmez. Tud valamit.”
I love Budapest Csányi Sándorral és Hámori Gabriellával a moziban, Jóban-rosszban a televízióban. Ez már a múlt. A távolabbi és a közelebbi. A Jóban-rosszban Zólyom Ivánja most éppen Amerikában van, és a sorozat írói nem siettetik haza.
„Volt egy évadom a Radnótiban, amikor csak egy szerepet játszottam, Jepihodovot a Cseresznyéskertben. Szóltam az igazgatómnak, Bálint Andrásnak, hogy felkértek egy szappanoperába. Kereskedelmi csatorna, heti öt alkalommal. Mit tennél a helyemben, kérdeztem. Ha érdekel a tévézés, ha kíváncsi vagy, milyen az, amikor három kamera vesz egyszerre, akkor menj, felelte, próbáld ki! Csak arra vigyázz, nehogy bevonjanak ebbe a bűvkörbe, tudj szabadulni. Egy évre írtam alá a szerződést, és ehhez ragaszkodtam is. A munkamorálom nem romlott, ebben biztos vagyok, mint ahogy abban is, hogy megtanultam még jobban koncentrálni, hiszen nagyon gyorsan zajlottak a felvételek. Tavasszal aztán visszahívtak, hogy volna-e kedvem a folytatáshoz. Ha nem több öt-hat hónapnál, akkor szívesen, mondtam. Az ideális. Az alatt rájönnek a nézők, hogy engem láttak négy évvel ezelőtt, de mire besülne az arcom az emlékezetükbe, addigra nem vagyok. Több mint fél év telt el a folytatás óta, azóta van Zólyom Iván Amerikában. Nagyon fontos, hogy egy színésznek steril legyen az arca. Nem fordulhat elő, hogy egy előadás első tíz percében azért küzdjek, hogy én most nem az vagyok, hanem ez. Billy A kripliben, vagy Könyves Kálmán testvére, Álmos herceg. Nem jó, ha egy figurával nagyon azonosítanak.”
A Gárdos Péterrel forgatott Tréfa után legközelebb az elsőfilmes Köves Krisztián Károly Halálkeringő című rendezésében látható Lengyel Tamás.
„Érdekes szerepem van ebben is. Egy gengszter, aki kábítószert rejteget a legjobb barátja feleségénél, akihez szoros szálak fűzik. Dobó Kata játssza ezt a szerepet, akivel fél évig egy osztályba jártunk a főiskolán. Én a film utolsó tizenkét percében játszom, egy izgalmas jelenetben. Iszonyú álságos, képmutató a pasi, egy igazi sunyi róka. Azt hiszi, hogy baj van a kb. 250 millió forintot érő cuccal, hogy ellopták vagy eladták, és jön felfejteni a szálakat. Van egy furcsa telefonbeszélgetés a nővel, amitől nagyon gyanússá válik a helyzet, hogy mi történhetett abban a lakásban. Kern Andrással és Dobó Katával hármasban ülünk a kanapén, s amikor már nagyon nagy a feszültség köztünk, elkezdik forgatni a kamerát körbe-körbe, egyre gyorsabban. A félközeli arcok teljesen élesek, a külvilág azonban mint valami ringlispíl megy el. Ami rajtunk kívül van, az teljesen elmosódik. Érdekes film lesz, nagyon várom a januári bemutatót.”

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa a Vasárnap.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?