Balaton ősszel? Pompás ötlet!

<p>Talán elsőre kissé szokatlanul hangzik, de a Balaton vidéke ősszel is tartogat számunkra meglepetéseket, szóval nekem a Balaton ősszel is a Riviéra. Legyen szó gasztronómiáról, borokról, túrákról vagy csodás szálláshelyekről, a cikk elolvasása után biztosan sokan kedvet kapnak az őszi színekbe burkolózó balatoni táj meglátogatására, avagy a Balatonnál a hekken, a lángoson és a strandon túl is van élet, mégpedig ősszel és nem is akármilyen!</p>

A varázslatos Káli-medence

A Káli-medence a Balaton-felvidék Nemzeti Park részét képezi és a magyar Toszkánaként is emlegetik. Nem véletlenül, hiszen a medencébe érve lenyűgöző látvány fogad minket, a Zánkától egészen Ábrahámhegyig húzódó táj egyszerűen lélegzetelállító. A medencében húzódó hegyvonulatot vörös homokkő és bazaltkő alkotja, amely igazán különlegessé teszi ezt a vidéket: sok településen hatalmas, a szél által lecsiszolt kőtengerekkel találkozhatunk. A Káli-medence varázslatos falvakkal – Salföld, Kékkút, Kővágóörs, Mindszentkálla, Szentbékkálla, Monoszló, Köveskál – rengeteg túraútvonallal és kulináris élvezetekkel várja az idelátogatókat. És ha már kulináris élvezeteknél tartunk, a Káli-medence közepén fekvő Köveskált mindenképp ejtsük útba.

Ízek, stílus, Köveskál: tömören így lehet összefoglalni mi az amit Köveskál nyújtani tud nekünk. Kevés olyan kis községgel találkozhatunk, ahol ennyi csoda egy helyen tömörült volna össze, gondolunk itt a stílusos szálláshelyekre vagy a sok-sok kiváló étteremre, amelyek annyira népszerűek, hogy hétvégente bizony nem árt az asztalt foglalnunk. Az étlapok végigkóstolását a Kővirágban (www.kovirag.hu) kezdjük, ahol hangulatos kerthelyiséggel és belső térrel, a helyi alapanyagokra épülő izgalmas ízvilággal találkozhatunk. Ezután következhet egy kis kávé és sütemény a falu Fő utcájából nyíló, varázslatos atmoszférájú, stílusos Káli Art Innban, majd Fő utcán továbbhaladva a vacsoránkat már az újhullámos és szintén kulináris élvezeteket tartogató Mi a kő (www.mia-ko.hu) étteremben fogyaszthatjuk el. További ízélményekre vágyóknak ajánljuk még Szódás Mári fogadóját, de hogy pontosan hol is találjuk, azt már a kedves és szívélyes helyiektől kell megkérdeznünk.

Liliomkert Piac: a Káli-medencében járva nem hagyhatjuk ki a Káptalantóti határában elterülő és vasárnap nyitva tartó termelői piacot. A piacon mindent megtalálunk, ami szem-szájnak ingere, az utánozhatatlan hangulatot a helyi termelők biztosítják: kézműves élelmiszerek, házi sajtok, pálinka, rétesek várnak itt ránk.

Bor, mámor, Balaton

Ha Balaton, akkor bor, ha balatoni bor, akkor Badacsony. De előbb még Köveskálon elidőzve, próbáljuk ki a vidék zamatos és elegáns borait. Csakúgy mint Tokaj-hegyalján az itteni borok esetében is a kőzetvilág az, ami egyedivé teszi a helyi borokat. Köveskált nem hagyhatjuk el a falu szélén található Pálffy Pince (www.palffypince.hu) borteraszának meglátogatása nélkül. Kedves fogadtatás, helyi ízek, kiváló borok és azok részletes ismertetése vár ránk akkor is, ha csak egy kis könnyed vacsorára, kóstolóra térünk be ide.

Badacsony felé tartva álljunk meg a Tóti-hegy oldalába, az Istvándy Pincészetnél (www.istvandy-pinceszet.hu). Az Istvándy család gondoskodik arról, hogy a birtokra látogatva nagyon komplex balatoni élményt kapjunk: bámulatos kilátás a tóra, finom borok, a helyi alapanyagokból készülő friss ételek, családias hangulat várnak majd bennünket.

Az őszi szüret idején különösen ajánlott ellátogatnunk Badacsonyra, ahol nem elsősorban a pincészetek, hanem a hely hangulata az, ami magával ragadó. A Badacsony-hegyen barangolva számos borkóstolót beiktathatunk és közben a káprázatos kilátásban is gyönyörködhetünk. Sétánk során érdemes a magasabban fekvő Kisfaludy-házba (www.kisfaludyhaz.hu), majd a hegyről lefelé a Laposa Pincészetbe (www.bazaltbor.hu) vagy a Szeremley Borházba (www.szeremleyborhaz.hu) is benéznünk.

Visszakanyarodva a Káli-medencébe, fontos megemlítenünk a Liszkay Pincészetet, amelynek borai azért is olyan különlegesek, mert a vidéken ritkaságszámba menően, a helyi Pangyér-dűlőn vörösbort termelnek.

Csodás balatoni szálláshelyek

A Liszkay-boroknál tartva térünk át a vidék csodálatos és egyedi szálláshelyeire, elsőként a Monoszló határában elterülő Liszkay Borkúriára. Az egykori romos présházból kialakított pazar borkúriától és környezetétől szó szerint tátva marad a szánk, minden várakozásunkat felülmúlja a látvány. A borkúria belső tere is egyedülálló, az éttermi részbe érve úgy érezhetjük, mintha egy földesúr pompás vendégségébe csöppennénk: minderről a stílusosan kialakított látványkonyha, a kandalló melege és gyakran felcsendülő zongoraszó gondoskodik. A zongoránál pedig nem más, mint maga a hely tulajdonosa Liszkay Mihály foglal helyet A kúria szobáiról azonnal látszik, hogy nagy odafigyeléssel alakították ki, mindent megtalálunk itt, ami a kényelmünket szolgálja (medence és szauna is rendelkezésünkre áll), legyen szó többnapos pihenésről, borkóstolóról vagy esküvőről. www.liszkay.com

A vidék másik ékköve a köveskáli Káli Art Inn, amely megtestesíti mindazt, ami a stílust, az egyediséget, az eleganciát, a szépséget, a minőséget, a profizmust és nem utolsó sorban a nyugalmat jelenti. Ahogy a köveskáli főútról befordulva belépünk ebbe az elsőre kicsinek tűnő udvarba, eláll a lélegzetünk és azonnal mosolyra húzódik a szánk. A Káli Art Inn nagyon szép és korabeli étteremmel, hangulatos kis lugassal, tóval, medencével és egyedien berendezett szobákkal várja szálló- és betérő vendégeit. Emellett a birtokon medencével és tóval is találkozhatunk vagy a kis veteményeskertet is megcsodálhatjuk: ez a kis kert látja el fűszerrel és egyéb földi jóval az éttermet és teszi még ízletesebbé az amúgy is nagyon finom fogásokat. www.kaliartinn.hu

Van ebben a térségben még egy gyöngyszem a Székesfehérvár melletti Csákberényben: Cathrine’s Vineyard Cottages, azaz Cathrine vidéki házikói. Ezek a házikók nem pusztán szálláshelyek, hanem egy olyan életérzést adnak, amellyel kevés helyen találkozhatunk. Igazából olyan, mintha Meseországban járnánk, a kis kék-fehér házikók, a gyönyörű medencék, a gondosan karbantartott pázsit és kertek, a saját termelésű vagy a helyi termelők termékeiből összeválogatott reggeli és persze az elmaradhatatlan minőség, egyediség. Emellett, a házikók tulajdonosának története sem mindennapi, hiszen az Angliában született Cathrine Dickens édesanyja magyar volt és ő maga pedig nem más, mint Charles Dickens ükunokája. Kell ennél több? www.catherinesvineyardcottages.com

Természetesen számos stílusos szállást találunk még a Balaton körül: a lesencetomaji Villa Fiore, a lajoskomáromi Páskom, a Kisdörgicsén lévő Sárffy-ház vagy a badacsonyi Óbester Panzió.

Balatoni panoráma

„Sosem felejtem el azt a pillanatot,

amikor ezt a tündérországot megláttam…

Megálltam, mintha lábam gyökeret vert volna.”

Eötvös Károly, Utazás a Balaton körül 1900

Kevés szebb dolog van, mint az őszi színekben pompázó táj és ha még a Balatont is megcsodálhatjuk közben, felejthetetlen élményben lesz részünk. A balatonvilágosi Panoráma-kilátó a Balaton egyik legszebb pontja: a tó délkeleti részét szegélyező magaspartról teljes és csodás panoráma tárul elénk. Hasonló élményben lehet részünk, ha a tavat és a tájat a Balaton túlsó végéből, a balatongyöröki Szépkilátótól akarjuk megcsodálni. Emellett még számos kilátóhelyet építettek a tó körül, érdemes nyitott szemmel járnunk.

Szép kilátást az őszi Balatonra!