A cseh história vitatott személyiségeiről közölt sorozatot nemrég a prágai Lidové noviny. A vállalkozás hasonlítható a Duna tévé népszerű sorozatához, amelyben a magyar közelmúlt olyan szereplőiről igyekeztek árnyalt képet nyújtani, akikről a közvélemény olykor homlokegyenest ellenkező véleményt alakított ki.
Tudomány, nem bíróság
Én csupán arra szeretnék utalni, hogy a történeti publicisztikának milyen fontos feladatai vannak, még abban az esetben is, ha a történelemtudomány már bizonyos vitatott kérdéseket többé-kevésbé megnyugtatóan tisztázott, hiszen ezeket az eredményeket mégiscsak közvetíteni kell vagy kellene a tágabb nyilvánosság felé. És akár tetszik, akár nem, a politika és a történelem összekapcsolódása állandó folyamat, még abban az esetben is, ha a tudomány művelői – teljesen megalapozottan – számtalanszor figyelmeztettek ennek a veszélyeire. Nem kell különösebb jóstehetség ahhoz, hogy Gerhard Schröder kancellárnak a varsói felkelés hatvanadik évfordulója alkalmából rendezett ünnepségeken tartott beszéde, az ott megfogalmazott állásfoglalása – mely szerint a berlini kormány elutasítja azoknak a német szervezeteknek a kárpótlási igényeit, amelyeket a második világháború után telepítettek ki a mai Lengyelország területéről – természetesen villámgyorsan és szükségszerűen vonatkozási alap lesz abban a régi szudétanémet–cseh vitában, amely a Beneš-dekrétumokról szól.
Ugyanakkor érdemes felfigyelni arra, hogy mennyire különbözik egymástól a cseh, illetve a magyar történeti publicisztika látásmódja a múlt vitatott személyiségeit illetően. (És talán fölösleges hangsúlyozni, hogy ez a látásmódbeli eltérés visszahat a közgondolkozásra.) A magyar megközelítés rendszerint azt vizsgálja, milyen külső okok miatt szenvedett kudarcot minden olyan törekvés, amely a magyar állam feltételezett vagy óhajtott különleges kelet-közép-európai vagy Duna-medencei szerepvállalásának lehetőségeit próbálta érvényesíteni. A Horthy-rendszer hivatalos ideológiájában ez a trianoni revízió realizálására vonatkozott, Rákosi Mátyás esetében pedig, aki oly nagyon szorgalmazta a konstruált pereket Gottwaldnál éppen úgy, mint Gheorghiu-Dejnél, az volt a cél, hogy ő legyen Sztálin legjobb közép-európai képviselője, és ezért teljesítette túl a „Tito mint láncos kutya” rémpropagandát is.
A magyar történeti publicisztikában voltaképpen Bibó Istvántól eredeztethető a „zsákutcás magyar történelemről” szóló gondolat. (Csupán emlékeztetőül idézném Bibót: „A magyar nemzeti közösségben újból és újból olyan módon vetődnek fel a döntő és az egész közösséget foglalkoztató és megosztó kérdések, hogy annak következtében a közösség terméketlen, sehová sem vezető harcokba bonyolódott, és a valóságos feladatokkal szemben vakká lett.”)
A cseh látás a vitatott személyiségek esetében (akik között szerepel a Prágai Tavasz okán szlovák Dubček és a meghatározhatatlan nemzetiségű német-római császár, illetve cseh és magyar király, Zsigmond, merthogy – adott szavát megszegve – máglyára küldte Husz Jánost) – úgy tetszik – Masaryk elveit követi: milyen erkölcsi tanulságokkal szolgálhat a történelmi kudarc, milyen közösségi traumát okozhat az elvek feladása. Beneš például abból a vitathatatlan tényből, hogy a nyugati demokráciák 1938-ban, Münchenben cserbenhagyták a csehszlovák demokráciát, azt a következtetést vonta le, hogy a demokrácia szabályai „felfüggeszthetők” – a demokratikus állam védelmében. Sokan azt állítják, hogy Beneš sorsdöntő tévedése a háború alatt a Szovjetunióval kötött szövetség volt. Ez tévedés. Churchill és Roosevelt is megkötötte ezt a szövetséget, de sohasem adták fel azokat a demokratikus társadalmi eszményeket, amelyekért a fasizmus elleni háborút vállalták.
Beneš és a londoni emigráció abban sem tévedett, hogy a kívülről szított nemzetiségi konfliktusok vezettek Münchenhez és annak minden következményéhez. Viszont Churchill és az utána következő munkáspárti kormány abból, hogy az indiai függetlenségi mozgalom rokonszenvezett a fasiszta Japánnal, azt a következtetést vonta le, hogy India kapja meg a nemzetközösségi tagállami státust.
Ha Benešék a dekrétumok jogfosztásai helyett a nagyobb demokrácia, a többlet nemzetiségi jogok megadásának elvét alkalmazzák – természetesen nem lemondva a háborús bűnösök felelősségre vonásáról –, akkor jártak volna a masaryki úton. Beneš viszont a sztálini módszereket választotta, ezzel önmaga végzetét is beteljesítve.
Vitatott személyek? Tulajdonképpen a múltunkkal akarunk kibékülni. És a történelmet persze politikusok személyesítik meg.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.