Az idei bizonyítványosztáskor talán eltűnődhetnénk azon, miért is nincs Táncsics Mihály nevét viselő szlovákiai magyar iskola.
Halljuk kendet, Táncsics?!
Furcsamód a Magyar irodalmi hagyományok szlovákiai lexikona címmel a Madách Kiadó gondozásában 1981-ben megjelent feldolgozás címszavai közül Táncsics Mihály neve hiányzik. A felvidéki vonatkozások számontartása az idő tájt valószínűleg csupán a nyitrai diákévekre korlátozódtak. Úgy tűnik, valahogy feledésbe merültek azok az események, amelyek Táncsicsot – immár nyelvészkedéssel, tankönyvírással maga mögött – az olthatatlan igazságkeresés hevültében kapcsolatba hozták a reformkori Pozsonnyal. Ekkortájt magyarázó politikai röpiratokban, újságcikkekben, regényekben és elbeszélésekben a társadalom jobbításáért, a kiváltságok eltörléséért és a gondolatszabadságért síkraszállva, a cenzori és a császári rendőrség üldöztetésének kitéve titkos úton eljuttatta az éppen ülésező diéta városába a Lipcsében kiadott, Sajtószabadságról nézetei egy rabnak című művét. „A Sétatéren levű Zöldfa kávéházban, mely állandóan zsúfolva volt az akkor ülésező országgyűlés ifjúságával, a jurátusokkal, kézről kézre jár Táncsics könyve, mely lángoló vádirat a gondolatközlés szabadságát eltipró cenzúra s általában a nemesi osztály nemzeti szabadságfogalma ellen” – írta a szlovákiai magyar művelődés 1948 utáni újjáéledésének nesztora, Sas Andor 1949 nyarán az Új Szó hasábjain. Sas Andor írásában kitért arra is, hogy 1846-ba Táncsics harmadik pozsonyi tartózkodása során – útban Párizs és London felé – tárgyalásokat folytatott Schaiba könyvnyomdásszal a Józan ész című könyvének kiadásáról, amely ugyan eredménytelenül végződött, de a nyomdász nyújtott segítséget ahhoz, hogy veszélyes kéziratai titkos úton kijuthassanak Lipcsébe
Sas Andor írása olyan időszakban jelent meg, amikor nehezen menekülhetett annak a rákosista hagyományértelmezésnek a szorításából, mely a forradalmi tradíciókat eltorzítva egyenes vonalú folytonosságot igyekezett kreálni a kommunista ideológia számára. Azt viszont már minden bizonnyal az értelmiség nélkül maradt szlovákiai magyarság akkor sokak számára kilátástalannak tűnő helyzetét átélve és mélyen átérezve vállalta, hogy eleget tegyen a hatalom nemzetállami érzéketlenségének. Nagy önfegyelem kellett ahhoz, hogy magába fojthassa fájdalmát a reformkori Pozsony kultúrtörténetének igazi szerelmese – amint az elhivatottsággal teli akkori pozsonyi magyar tanárjelöltek emlékezetében él –, amikor a történelmen és a történetiségen erőszakot elkövetve „bratislavai diétát”, „Bratislavában járó Táncsicsot” volt kénytelen emlegetni. Talán a történelem fintoraként is felfogható ez, ismerve a horvát származású, eredeti nevén Sztáncsicsnak az ország nem magyar népeivel szembeni intoleranciáját.
A szlovákiai magyar sajtóban Ozsvald Árpád 1984-ben írt megemlékezésével, melybe beleszőtte a Táncsics Mihályt „a mi korunk lelkünk”-nek nevező Ady-idézetet, megszakadt a demokratahősről szóló írások közlése. Itt is, úgy látszik elérte az a parlamenti kibuktatása utáni sors, amit Bölöni György úgy jellemzett, hogy „kiment a divatból”.
Talán épp most kerülhetnénk hozzá közelebb. Egyetlen róla szóló szlovákiai magyar írásban sem szerepel – Sas Andor félmondatos utalását leszámítva –, hogy Táncsics feleségével, a hűséges, fáradhatatlan Teréz asszonnyal élete végén két évet töltött Rév-Komáromban. Könyvei terjesztésével próbálta meg előteremteni a betevő falatot. Fájós lábával járta a csallóközi és mátyusföldi falvakat, s rikkancs módjára csekélyke eredménnyel kínálta lepedőbatyuba kötött műveit. Mai hasonmása sem járna jobban! De ebben a szánandó helyzetben, sovány segélyekre utalva sem ingott meg a szüntelen újrakezdésre, alkotásra serkentő, önerejébe vetett törhetetlen hite.
A múltba révedésen túl mai önmagunkba tekintésre is késztethetne Táncsics Mihály magatartása, most, amikor szembesülni kell azzal a sajnálatos ténnyel, hogy az anyaországból jövő segítségnek is vannak, licitálásoktól függetlenül, korlátai.
A szlovákiai magyarság korszakos álma teljesül a komáromi Selye János Egyetem megnyitásával. A diákok, akiknek a csallóközi, mátyusföldi, gömöri, Ung-vidéki vagy bodrogközi ősei Táncsics Mihály robotoló pórnépéhez tartoztak, e tiszta jellemű férfiú örökségében talán maguk találhatnak eligazítást segítő üzenetet. Garabonciás vándordiákként járta be az országot, majd a kiapadhatatlan tudásszomjtól hajtva Európát is, a magyar nép érdekeinek szolgálatát szinte fanatikusan szem előtt tartva.
Rálelnek-e a mai diákok Komáromban, Nyitrán és másutt a magyarság egyik legeredetibb gondolkodójának emberi tartásában és rengeteg, egymásra halmozódott, olykor naiv és zavaros fejtegetéseinek áradatában az igazi értékekre? Táncsics Mihályt olvasni kellene. A felnövekvő értelmiségünk így válaszolhatna igazán a népképviseletet elfogadó nemességgel szemben elsőként, Táncsics részéről elhangzott – a kétkeziek egymást megsüvegelő szóhasználatát átvéve –, polgárivá vált megszólításra:
Halljuk kendet, Táncsics!
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.