A kelet-európai új polgári demokráciák elfoglalják helyüket az Európai Unió fapados szektorában – egyelőre útlevél-ellenőrzés is lesz, de szabad munkavállalás se lesz. A közvélemény láthatólag még a kieső vámbevételekről sem értesült, pedig épp most szűnik meg a nemzeti (gazdasági) függetlenség utolsó komoly eleme, az önálló vámterület.
Belepottyanni Európába
A magyarországi társadalomtudományi irodalomban a kurrens francia, német, olasz alapműveket angol-amerikai fordításokból idézik. A bőkezű németországi ösztöndíjrendszer azt is eltakarja, hogy a mai német nyelvterületen szellemi értelemben semmi érdekes nem történik. A német és osztrák olvasók azért szeretik annyira a magyar irodalmat, mert alig van sajátjuk. De a mai magyar értelmiség világismerete ösztöndíjfüggő és benzinárfüggő.
S mindenkit meg fog döbbenteni, hogy az EU mindenekelőtt francia intézmény, bürokratikus éthosza a napóleoni korszakban kialakult modern, birodalmi észvallású és etatista államhivatalnoki karé.
A francia főtisztviselői mandarinátus különös képződmény: egyszerre arisztokratikus, tudomány- és műveltségbálványozó és polgárellenes (burzsoáellenes), s idegenkedik minden anarchiától, így a piaci anarchiától és a népi részvétel anarchiájától egyaránt. A globális kapitalizmusnak egyszerre (vonakodó, viszolygó) képviselője és (lelkes, őszinte) ellenfele. A francia hivatalnokokon, akik egyértelműen meghatározzák az EU politikai és kulturális jellegét, még rajtuk van a tizennyolcadik század bélyege. Világias, antiklerikális (részben vallásos anti-klerikáris – ez nem ellentmondás, Deák, Eötvös, sőt Tisza is vallásos volt, és antiklerikális –, Franciaországban a jobboldal sem ultramontán), tervező, ésszerűsítő, modernizáló, ám a maga nép- és tömegiszonyában mélyen antidemokratikus.
Nem véletlen, hogy a két legtipikusabb francia értelmiségi, Chateaubriand és Tocqueville Amerikában fedezte föl a demokráciát, csodálattal és kulturális aggodalommal. A francia eurokrácia komolyan veszi az egyenlőséget és a szigorú szabálykövetést, a rituálét, a pompát és az eleganciát.
A kusza, izzadós, kop., pecs. Kelet-Európa nagyon meg fog lepődni. A franciás EU-ban a nép hangját nem hallani (még kevesebb beleszólásunk lesz a saját ügyeinkbe, mint eddig), de a közügyeket, a közjót és a közérdeket a tudós mandarinok a maguk császári-udvari módján nagyon is komolyan veszik. A mindennél befolyásosabb francia szociológia – Destutt de Tracytől Bourdieu-ig – nem a pályázati úton történő lenyúlások, nem a klikkek, klánok, maffiák, járási retyerutyák, sógor-komaságok, klientélák, hanem a hegemonizáló állami reform elfogult tudománya.
Az egyenlőség, a részvét, az ésszerűség nőni fog, a népi szuverenitás, a szavazók viszonylagos hatalma meg csökkenni. Föltéve persze, hogy a lengyel szlachta és a magyar vármegye önző, nihilista szemlélete-hagyománya tönkre nem teszi az Európai Uniót, amire minden esély megvan.
Én a nyugat-európaiak helyében rettegnék – tőlünk. De hála Istennek ők se tudnak rólunk semmit, nem csak mi gondoljuk, hogy Strasbourg Texasban van.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.