A költők és művészek bizony gyakran elveszítik a fejüket. A szó szoros értelmében is. Legutóbb Petrarcának, a kora reneszánsz legnagyobb poétájának földi maradványait exhumáló tudóscsoportot érte kellemetlen meglepetés.
A költő és koponyája
A tudósok eredetileg az olasz nyelvű szerelmi költészet atyjának arcát szerették volna rekonstruálni, méltó megemlékezésként a költő születésének hétszázadik évfordulójára. Most azonban törhetik a fejüket, hova gurulhatott el a múlt útvesztőiben a babérkoszorús fő, illetve miféle perszónához tartozhatott egykor a most megtalált koponya.
Sajnos csak találgatni lehet, hogy a történelemnek nevezett nagy fejetlenségben végül is hova tűnhetett a költőfejedelem kobakja. A mindenkoron jól értesült pletykálkodók tudni vélik, egy padovai professzor még a tizenkilencedik században kiásta Petrarca holttestét. A sírban fellelt koponya azonban a szabad levegőn egyszer csak szétporladt. Legalábbis így adta elő az azóta már szintén szétporladt professzor.
Lehet azonban, hogy egy tizenötödik századbéli pityókás szerzetes követte el a sokak szerint főbenjáró bűnt, mikor elcsente az ereklyét. Bár állítása szerint ő csak a kart akarta.
Persze nem csak a talján tudósok körében elterjedt foglalatosság a fejvadászat. Osztrák régészek jelenleg azon agyalnak, hogy a nemzetközi Mozarteum Alapítvány birtokában lévő koponya valóban Mozarté-e. Egy alapos DNS-elemzést követően állítólag megválaszolható a kérdés, mely a hírek szerint több császárivadék fejében megfordult. Előbb azonban a genetikai gyűjtőmunka elvégzéséhez meg kell bolygatni a zeneszerző zseni és édesapja sírját.
Egy biztos, Napóleon birtokomban lévő gyerekkori koponyája valódi.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.