Csodás élmények a szivar és a rum országában

<p>Kubából visszatérve elmondhatjuk, hogy számos új élménnyel gazdagodtunk: megmártózhattunk a Karib-tenger csodálatos vizében, csobbanhattunk az Atlanti-óceán hullámaiban, kipróbálhattuk a salsa lépéseit, megkóstolhattuk a krokodil húsát, az isteni rumot, elszívhattunk egy szál igazi kubai szivart, és belekóstolhattunk a kubai élet mindennapjaiba.</p>

AJÁNLÓ

Kuba olyan ország, amely a legtöbb embernél szerepel azon a listán, amelyen azok a helyek vannak, amelyeket mindenképpen meg szeretne nézni. És ez nem véletlen, hiszen a szabadság szigetének is nevezett Kuba valóban olyan élménnyel gazdagítja a turistákat, amilyent sehol máshol nem kap meg.

Sokan mondják, hogy addig érdemes ellátogatni Kubába, amíg él Fidel, hiszen a halálát követően a szigetország is áttérhet a nyugati típusú vezetésre, amelynek köszönhetően teljesen megváltozik a hangulata. Hogy jobb lesz-e vagy sem, azt egyelőre nem tudni, de azt igen, hogy aki szeretne belekóstolni az igazi kubai mindennapokba, aki szeretné megtapasztalni Kuba varázsát, annak a közeljövőben érdemes elutaznia a szabadság szigetére.

Mi vár ránk Kuba szigetén?

Ha röviden szeretnénk összefoglalni, Kubából visszatérve milyen élményekkel gazdagodtunk, akkor elmondhatjuk, hogy megkóstoltuk a legautentikusabb Cuba Libre koktélt, a krokodil húsát, megnéztünk egy szivargyárat (természetesen a szivar elpöfékelése sem maradhatott ki), igazi veterán autókkal utaztunk (ezek közül ma sok taxiként szállítja az utasokat), megnéztük a Che Guevara emlékeket, Guajira Guantanamera – énekeltük, csodás tengerpartokon napoztunk, és ami a legfontosabb, magunkba szívtuk az igazi kubai életörömöt.

Kuba nem Varedero

Sok turista gondolja úgy, ha már járt Varederón turistaövezetben, elmondhatja magáról, hogy látta Kubát. Pedig ez messze nincs így. Varederót is érdemes megnézni, de amit az ország kínál a turistáknak, azt nem ez a szállodasorból álló város adja meg, amelynek a tengerpartja valóban csodás.

Idegenvezetőnk, Jorge már az első napon elmondta, mire számítsunk az igazi, mindent bemutató kiránduláson. Elsősorban arra, hogy bejárjuk a sziget minden olyan részét, amelyet egy turistának látnia kell, de ennél sokkal többre. Olyan helyekre is eljutottunk, amelyek nem szerepelnek minden bedekkerben, igazi ínyencségnek nevezhetők. Így utólag elmondhatjuk, hogy ezzel lett teljes és felejthetetlen élmény a kubai kirándulás. Jorgénak igaza volt, Varedero csak egy része az országnak, egy turistáknak kialakított üdülőparadicsom, aki az országot akarja látni, annak bele kell vágnia a közepébe.

Miről szól Kuba?

A roskadozó házakról, de az isteni zenéről is. A veterán, 60–70 éves autók látványáról. Havanna Malecón partszakaszán szerelmeskedő párokról, amelyek gyakran csak egyéjszakás kalanok. A jegyrendszerről, hiszen még ma is számos élelmiszert csak így kapnak meg a helyi emberek. A kettős pénznemről – más pénzzel fizetnek a helyiek, és mással a turisták (sokszor egy turista ugyanazért akár százszor többet fizet, mint a helyi). A propagandáról – mindenütt forradalmi jelszavak, Fidel és Raul Castro, valamint Che arcképe, a szabadságharc poszterei.

Kuba az utcai cipőtisztítókról is szól, hiszen számos helyen találkoztunk ezzel a szolgáltatással. Kuba természetesen a szivarról is szól – itt készítik a világ legjobb minőségű szivarjait, érdemes megkóstolni még azoknak is, akik egyébként nem dohányoznak.

Kuba a vendégszeretetről is szól – a helyiek nagyon szeretik a turistákat, igaz, gyakran vissza is élnek vele, hogy az országba látogatók fotón szeretnék megörökíteni a szebbnél szebb, helyi díszes ruhába öltözött lányokat, asszonyokat, idős férfiakat. Ezért ugyanis sokan pénzt kérnek, és nem is keveset. De ha fizetünk, akkor csodálatos képek készíthetők, óriási szivart a szájában tartó helyi nőkről, férfiakról.

Kuba az éttermekről is szól. Jobbnál jobb ételek, óriási adagok, és szinte mindenhol élő zene.

Kuba a számunkra hihetetlen utazási formákról, egyben a szolidaritásról is szól. Utazásunk során kamionból átalakított iskolabusszal, majd széteső autókkal, fedél nélküli tömegközlekedési eszközökkel is találkoztunk. De itt láthattuk a stoppolás speciális formáját is – egy állami alkalmazott megállítja az arra haladó autókat (néha lovas kocsi is előfordult az autópályán), és kötelezi a sofőrt, hogy vigye el a stoppoló honfitársait.

És még sorolhatnánk, mi mindenről szól az ország, így a végén csak címszavakban foglaljuk összes azokat, amelyeket eddig nem említettünk: turizmus, csodás természet, isteni koktélok, forradalmi terek, szép tengerpartok, óriási emlékművek, Che-kultusz, szivargyárak, salsa, tánc, rum minden mennyiségben, mangó és egyéb ízletes gyümölcsök és még folytathatnánk…

Kuba az Kuba

Összegezve elmondhatjuk, hogy Kubát egyszer mindenkinek látnia kell – ha lehet, minél előbb, hogy még részt vehessen egy igazi időutazásban. Egy országot bejáró túrában, melyet ideális néhány napos tengerparti nyaralással kombinálni. De mint mondják, jobb egyszer látni, mint ezerszer hallani róla. Vagy sokszor olvasni… Hasta Siempre, Comandante! (szl)